Bouwen afdak

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Zo mijn grote klus voor dit zomer moet er nu echt eens van komen. Het zit mooi in mijn hoofd, maar nu de uit werking.
Wij hebben sinds 2 jaar een heel stuk bij aan ons huis gebouwd. Hiervoor moest het afdak wijken, omdat de schuur plat moest. Nu willen we graag weer een afdak aan het huis. Ik heb een mooi plaatje in mijn hoofd, en zijn er wat eisen van uit het gezin ;-), die ik nu moet uitwerken tot een voor mij werkbaar geheel.
Dan kom ik een paar puntjes tegen met vraagtekens ;-)

Om te beginnen de staanders. Ik heb hele mooie gezien waarbij de onderkant van keien is en daarboven dus een dikke balk. Zou die balk dan helemaal tot de grond lopen? En ze gebruiken daar wel van die ijzeren profielen voor geloof ik. Mijn idee was ijzeren profiel met beton in de grond. Pilaar er op en keien er omheen metselen. Is dat een goed idee of slecht voor het hout. Moet natuurlijk wel jaren staan.

Dan wilde ik eigenlijk een glas/kunstof dak. Maar dat moet nu toch een echt dicht dak worden met eventueel iets van lichtkoepels /ramen of iets worden. Het liefst wil ze er ook nog boven op kunnen. Dus dacht liggers richting huis. Iets van underlayment platen en dan dakbedekking er op. Ka dat zo of zit je toch met iets van isolatie om vocht tegen te gaan.

En dan hoe aan het huis. Ik dacht beginnen met een balk aan het huis monteren en daar het dak op bevestigen. Moet er dan ook iets van een waterkering? Of doe je dat met de dakbedekking? Of toch een sleuf met lood.

Nou veel gedachten en veel vragen. Wat denken jullie? En let wel, kan best wel wat, maar ben geen pro.

Groetjes Kirsten
 
A

Athanor

Guest
Hallo Kirsten,

Leuk dat je weer je ambitie met ons deelt! Een bijzondere uitdaging, waar je vast wel weer veel tips vanuit het forum kunt verwachten. Wat isolatie betreft hoef je daar volgens mij niet wat te doen als het een afdak betreft. De vrije luchtcirculatie zal het vocht wel weer laten verdampen. Een loodslab twijfel ik wat over, zonder zal het vocht dat boven de aanbouw in de muur trekt wel door de muur zakken en merkbaar zijn in de aanbouw. Maar dat is dan niet anders dan zonder de aanbouw.... Misschien dat hier wel andere meningen over zijn.

Veel succes met de klus!

Fons
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.226
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bij een vorig huis had ik ook zoiets. Omdat ik geen zin had vocht dat achter het dak langs druipt op de balk te laten liggen (en aan de kopse kant het underlayment in te laten trekken), heb ik, omdat ik een loodslabbe niet aandurfde, het met kit geprobeerd. Dat was geen succes. Ik zou zeker een loodslabbe aanleggen.

En mijn tip: begin met de dakbedekking niet exact op de rand onderaan, het moet er iets omheen.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Kijk nu we er weer wat actiever over denken veranderen de plannen al snel. We hebben het een en ander uitgezet. Met als resultaat dat het afdak op een andere plek komt. Haha. Ben ik heel blij mee. Dit heeft ook gevolgen voor de bouw. Er hoeft niemand meer boven op. Pfffff gelukkig. Maar ik zou er nog wel graag een licht opening in. Iemand tips? Ik heb nog wel een lichtkoepel, maar geen rand. Kan ik die ook zo monteren? Of kan het ook gewoon met een glasplaat. Dan zou ik er ook meerdere in kunnen doen.

Verder zit ik te denken aan de verbindingen. Bv van de staanders en de balken daar boven op en de liggers. De liggers leek mij dat een inkeping goed is. Die dan over de balk valt. Maar hoe maak je de horizontale balk, die bv ook tegen het huis zit, vast aan de staanders. En dan wil ik aan elke staander aan weerszijden een schuine balk naar de horizontale balk. Kun je diecdan zo vast schroeven? Of is daar een andere methode voor.

Weer een heel verhaal. Morgen ga ik kijken of ik ijzers kan vinden die ik in beton kan zetten. Is een emmer beton voldoende?


Groetjes Kirsten
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ok nu het volgende. Altijd eerst even kijken naar materialen die we hebben liggen. We hebben een schuur gesloopt dus daar komt wat hout af. Nu hebben we wel iets van 15 balken liggen. Van zo'n 250+ lengte. 4x14.
Het dak wordt ongeveer 8 meter breed. En over een diepte van ongeveer 5 meter dan gaat hij over de bestrating. Ik wil iets van underlayment gebruiken. 244x122.
Nu kan ik natuurlijk liggers kopen van 5 meter, maar zou het op de een of andere manier ook kunnen met mijn balken, die ik al heb liggen?

Groetjes Kirsten
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Vraag

Als ik eerst een balk aan het huis maak en daarboven op de leggers doe neemt dat qua hoogte veel ruimte in beslag.(wij hebben een laag huis) Ik weet er zijn van die profielen om de liggers tegen de balk te zetten, maar is er ook een andere manier? Dat je geen profielen ziet?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De liggers inlaten in de strijkbalk, deze dan wel hoger nemen dan de balklaag.
Het dak zou ik minimaal isoleren met 30 mm pir, dit om condens en schimmel aan de onderzijde te voorkomen.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ronald L. Bedankt voor je reactie. Ik ben alleen niet zo bekend met de vaktermen. De strijkbalk is de balk aan de muur neem ik aan. En met de liggers inlaten bedoel je. Een inkeping in dit ligger of juist in de balk aan de muur. En dan bedoel je zo dat de ligger iets hoger uitsteken dan de horizontale balk? Waarom eigenlijk?
 

Houtie

Nieuw lid
15 sep 2014
23
0
Hallo kirsten. De balken die u heeft liggen 40*140 zijn veel te licht voor een overspanning van 5 mtr. Deze zijn geschikt voor een overspanning van 2,5 mtr. Hart op hart 610mm. Mbt isolatie zou ik me niet zo'n druk maken. Geen isolatie is ook prima. Temperatuur is onder de overkapping gelijk aan erbuiten. Hierdoor is condens praktisch onmogelijk tevens is de open overkapping geventileerd omdat hij open is. Mbt een overspanning van 5 mtr. Moet je toch al aan een vuren geschaafd C18 afm. 71*250mm hoh 610mm denken. Rekening houdende met sneeuwbelasting en sneeuwophoping langs opgaand metselwerk. Loodindekking kan dmv inslijpen lood en deze afvoegen. Aangezien u toch al aangeeft dat uw huis laag is zal hierbij weinig opgaand metselwerk zijn waardoor de hoeveelheid zakwater hierbij gering zal zijn. Mogelijk kunt u het metselwerk nog impregneren. Veel succes ����. Gr. Rene
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Rene bedankt voor je bericht. Op deze plek waar nu het afdak komt is lood niet nodig. Hij komt onder de uitsteek van het schuinedak van het huis. Ik dacht al dat ik die balken niet kon gebruiken hiervoor. Maar ik snap even niet goed wat je nu zegt. (sorry, klussen is mijn hobby).

Ik wil voor de staandes 9x9 gebruiken. Dit omdat zichtbare balken van het huis ook 9cm zijn.

Bedoel je nou dat de liggers van 7x25 cm moeten zijn. Mijn huis is gebouwd van 9x19cm. Is dat dan voor een afdak niet wat overdreven? Er komt geen terras meer op. En ik begrijp bij de afmeting van de balken niet wat je dan bedoeld met 610mm hart op hart.
Hoeveel afstand zou ik moeten rekenen tussen de balken?

En ik heb me natuurlijk al suf gegoogled. En nu lees is soms bij de balk aan dat muur ook staanders. De een doet het wel de ander niet. Wat is jullie advies?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Strijkbalk is idd de balk tegen de muur, deze moet aan de onderzijde hoger zijn om de balklaag te laten dragen in de inkeping. Balklaag bij voorkeur niet inkepen aan de onderzijde, dit levert vaak scheuren op.
Over wel of niet isoleren, kijk eens naar carports e.d in je omgeving, de ventilatie aan de onderzijde valt in de praktijk meestal tegen en vaak zie je schimmel op het dakbeschot zitten.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ronald L. Ik snap even niet wat je zegt.

Als ik het goed heb dus de inkepingen in de strijkbalk.

Maar het stukje : deze moet aan de onderkant hoger zijn om de balkenlaag te dragen. Hoger als wat? Als je in de strijkbalk inkepingen maakt en je legt daar dan de balken in. Dan ligt de onderkant van de strijkbalk toch altijd lager? Of begrijp ik je niet goed of vergeet ik een stap. Sorry daarvoor. En de balken? Hoe dik zou jij die doen? En om de hoeveel cm?

Bedankt voor je tijd En uitleg ;-)
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Zo inmiddels wel uitgevonden wat jullie bedoelen met 610mm hart op hart :-D en zag ook een zwaarte berekening voor de balken pfff dat is wel dikker dan ik hoopte en daar hangt dan vast ook een mooi prijskaartje aan haha.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Zo inmiddels wel uitgevonden wat jullie bedoelen met 610mm hart op hart :-D en zag ook een zwaarte berekening voor de balken pfff dat is wel dikker dan ik hoopte en daar hangt dan vast ook een mooi prijskaartje aan haha.

Wat betreft de zwaarte berekening, als er verder niets op komt zou ik met (140) of 190 mm hoge balken verder niet teveel zorgen maken, tenzij je bang bent voor 1 meter sneeuw komende winters. Desnoods doe je hart op hart 400mm...
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ik heb net mijn keuken even opgemeten. Hier zitten balken in het zicht. Ze zijn 6x16 over een afstand van 4, 3 meter en de balken op 650mm hoh. En er ligt een verdieping boven op. Deze constructie staat al 113 jaar ;-)

Ik moet nu een af stand van 4, 8 meter.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Dan heb ik net nog mijn atelier gemeten. Dat is een afstand van 4, 8 meter. Met balken van 7x16 en de balken 400 mm hoh. Ook hier zit een verdieping boven op.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
De rekenregels zijn wel wat gewijzigd in die tijd. Je zult formeel aan de nieuwe regelgeving moeten voldoen, vergunningsvrij bouwen of niet.
 

Houtie

Nieuw lid
15 sep 2014
23
0
Wat de rekenregels aanbevelen en wat kan en wordt gedaan zijn 2 verschillende dingen ;). je moet altijd rekening houden met noodweer. (sneeuwbuien / hoosbuien en of een verstopte afvoer, hierdoor komt er een flinke belasting op de balkenlaag en kolommen. Ik zou niet te licht gaan omdat niets zo lelijk is als een doorgehangen overkapping/doorgebogen balken. Hoeveel kolommen wil je gaan toepassen?
Ik zou bij het inkepen van de strijkbalk wel opletten dat er een deugdelijke bevestiging is dit ivm windbelasting/opwaaien dak, je zal namelijk geen stormankers in het zicht willen hebben ;).
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ik heb net mijn keuken even opgemeten. Hier zitten balken in het zicht. Ze zijn 6x16 over een afstand van 4, 3 meter en de balken op 650mm hoh. En er ligt een verdieping boven op. Deze constructie staat al 113 jaar ;-)

Ik moet nu een af stand van 4, 8 meter.

Dan heb ik net nog mijn atelier gemeten. Dat is een afstand van 4, 8 meter. Met balken van 7x16 en de balken 400 mm hoh. Ook hier zit een verdieping boven op.

Dat lijkt me een prima uitgangspunt voor een afdak/veranda:cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.