Grenen vloer: Whitewash verwijderen en mat finishen (onbehandelde look)

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Een prachtige oude grenen vloer.. Met een whitewash!!! :( Blech..

Dus.. Hoe krijgen we die eraf?

Ik heb al het e.e.a. gelezen, maar kom er niet echt uit.. Aan de ene kant lees ik 1 of andere chemische afbijt en schuren, soms lees ik dat de olie dan te diep in het hout is getrokken en dat het heel lastig wordt om te verwijderen.

Mocht het toch lukken, willen we graag de vloer finishen in een matte look, dus zoveel mogelijk het hout te laten spreken. Olie is geen optie, omdat grenen te geel/oranje wordt en dat vinden we ook niet mooi..

Dus, iets van Skylt original oid.. Of heeft iemand anders nog tips? Ik wil wel (zo lang mogelijk) vermijden dat er glansstrepen op komen door veelvuldig/langdurig gebruik.

Daarnaast moet er in 1 van de slaapkamers nog een dekkende grijze verf van de vloer af.. Ik snap mensen soms niet.. Dat je een VT-wonen huis wilt is tot daar aan toe, maar man man man, BLIJF VAN HET HOUT AF! :) Ook afbijt en schuren?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Liggen de delen zwevend en niet verlijmd ?
dan zou ik ze er uithalen en door de vandikte bank gooien, heel dun laagje er af halen
heb ik met een eiken vloer gedaan en die was helemaal schoon
als er tussen de delen een V-groef zit maakt dit het nog bewerkelijker, dus moet je ook schuren als de vloer nog ligt komt je daar moeilijk tussen lijkt me

Zoek de verschillen ;-)
P1080619.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ga nog even zo door en ik kan een vlakbank verantwoorden.. :D

Ff serieus: Ik weet niet hoe de vloer er in ligt.. Zal morgen eens kijken of ik er een plank uit kan peuteren bij de bouwtechnische keuring. (als de makelaar niet kijkt.. :) )

Maar zuigt een Grenen vloer niet meer dan een eiken vloer? Zit daardoor de olie niet dieper? E.e.a. zal ook afhangen van eerdere behandelingen van de vloer?

Eerlijk gezegd was deze optie nog niet bij me opgekomen, vandaar dat ik nu al om info vraag.. Ik heb zelf geen vlakbank, vandaar.. We zijn bezig om een beetje kosten te gaan schatten.. Als we een paar honderd euro aan huur van een schuurmachine en afbijtmiddelen moeten uitgeve, kan er idd net zo goed een vvdbank komen.. Een Sheppach uit Den Ham, bijv.. Houtenklaas.... :)

Maar andere opties? Kan iemand daar misschien een klap op geven?
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Niemand die iets kan zeggen over welk matte finish ik zou kunnen gebruiken buiten Skylt? Of een alternatief voor de hele vloer eruit halen? Afbijt?

Zat me nog te bedenken dat ik wel een vandikte schuurmachine heb en die dus voor dit "klusje" zou kunnen gebruiken.. Of zou een parketschuurmachine sneller zijn? Want een vloer eruit halen, schuren en er weer terug in zetten is ook een behoorlijke puist werk.. Ik heb m'n meisje al wel voorbereid dat een vlakbank wel nodig zal zjn, wil het met het schuren niet lukken.. :)

Kosten zijn 't probleem niet, dit moet gewoon goed gebeuren, maar wel binnen alle redelijkheid natuurlijk..
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tja hoe diep olie er in is getrokken weet ik ook niet
maar dan red je het met schuren ook niet, lijkt me...
Met een vlak/vandiktebank kun je er nog één of twee mm afhalen om schoon hout te bereiken

Ik heb zelf een scheppach HMS260, ooit via mp gekocht voor een redelijk bedrag
een prima machine waar ik veel plezier van heb

Voor de matte finish zou ik zoeken in parketlakken enzo, die zullen er toch ook wel in mat zijn ?
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
je mag natuurlijk de vandiktebank na de klus ook weer verkopen hoor :) Dat scheelt in je 'huur'.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
@Toxiq: Dat is idd de vraag.. Zal ff moeten proefdraaien.. 1mm gaat nog wel redelijk snel met de schuurmachine, 3x doorhalen en dan zit je er wel aan..

Had idd al gekeken naar Sheppach vvd-banken, zijn idd niet zo duur..

je mag natuurlijk de vandiktebank na de klus ook weer verkopen hoor :) Dat scheelt in je 'huur'.

Zeg... Niet helemaal lekker ofzo? :p En dan zou jij wel interesse hebben zeker? ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Oh je hebt een vandikte schuurbank, tja dat is misschien nog wel mooier, maaruh.... hoe lang gaat zo een schuurband mee als er een hele vloer 3x doorheen moet ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ah ok, ik heb geen ervaring met zo een machine, vandaar.
Eerst maar eens een plankje lichten dan weet je of het kan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.