advies gevraagd over het zagen van walnoot stammen

Boo

Actieve deelnemer
Hallo

ik heb een aantal walnootstammen die ik wil gaan zagen.
Ik heb nog nooit met notenhout te maken gehad en ik kan het maar één keer zagen.
Vandaar dat ik hoop dat er mensen zijn die me kunnen adviseren wat wel en wat niet te doen.

Het gaat om stammen van 35 cm tot iets van een meter doorsnede, lengtes van 1 tot 3 meter. Recht en krom, vertakt en niet vertakt.
Zagen wil ik met de Alaskan doen.

Wat zouden jullie geschikte diktes en dergelijke vinden?

Ik houd zelf van lekker dik, iets van 9 cm. Snel klaar, lekker robuust om een massieve tafel van te maken en voor poten, en weinig zaagverlies.
Maar wel weinig planken en langzaam droog en verder voor weinig toepassingen geschikt, lijkt me.
Dunnere planken krijg je er meer van, zijn wat praktischer voor veel toepassingen maar trekken meer krom, denk ik, en zeker meer zaagverlies.
Of dik uit het hart en naar buiten toe dunner? Zaagsnede door het hart of juist een dikke plank met het hart erin laten?
Of juist dunne kwartierse planken en naar buiten toe dikkere planken?
Heeft het zin om delen met geen of nauwelijks kernhout ook te bewaren?
Ik vind het allemaal :confused: en ik vind het zonde om het zomaar te zagen en 'dan zien we wel' wat ik met minder zeldzaam hout wel zou hebben.

Om te drogen wilde ik alles gewoon netjes oplatten buiten in de wind, bovenkant afdekken met zwaar gewicht erop, misschien spanbanden erom.
Of zijn er betere manieren?

Ik hoor het heel graag als mensen hier er hun licht over zouden willen laten schijnen! Alvast bedankt:)

groeten Bo

(svp geen vragen over de mogelijkheid om het hout te kopen)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
In mijn ervaring trekt notenhout niet bijzonder veel, dus dikker zagen zou moeten kunnen.
Wel wil ik je aanraden de schors te verwijderen, anders komen er beestjes in het hout....

Op gevoel zou ik om het hart 2 kwartierse planken zagen en het hart zelf gewoon brandhout noemen.

De geschikte diktes hangen natuurlijk af van wat jij er van wil maken, als houtdraaier is 20 cm voor mij nog dun.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Kijk eerst eens of er op de kopse kanten zwarte lijntjes (sterscheur in wording) van uit het hart lopen. Zo ja scheurt ie 99% zeker over deze lijntjes tijdens het drogen. Dan is de amerikaanse zaagwijze de beste, dwz van steeds wisselende kanten dosse zagen totdat je bij de zwarte lijntjes bent. Voordeel zo je krijgt planken waarmee je wat kan, nadeel: vooral spinthout planken. De zware dikke vierkante balk met de sterscheuren die je dan overhoudt, vind ik verder zonde om nog veel moeite in te stoppen. Geen zwarte lijntjes, dan gewoon dosse zagen.
Voor meubels zou ik vooral 32, 40 en 50mm zagen en een beetje 80 of 90mm voor poten, je het zo wel veel zaagverlies maar wel veel meer m2.
Drogen: uit de zon en uit de regen op echt droge latten van 20x20mm en goed recht stapelen. Verzwaren of banden maken niet veel uit bij notenhout.
Succes!
 

Boo

Actieve deelnemer
Bedankt voor de reacties!

Sommige stammen hebben inderdaad hartscheuren of het begin daarvan.
Ik was van plan de richting van de scheuren als zaagrichting aan te houden en er op die manier zo min mogelijk verlies van te hebben.
De zaagsnede is ongeveer 10mm dus daarmee kun je veel scheuren gewoon 'wegzagen' dacht ik.

Maakt het nog uit wat voor soort hout ik voor de drooglatten zou nemen?
Het is me opgevallen dat het notenhout vrij agressieve inhoudsstoffen bevat en niet ongevoelig is voor verkleuren dus ik kan me zo voorstellen dat je op moet letten om geen strepen te krijgen van de latten.

De binnenkant van de schors verkleurt bijvoorbeeld binnen 1 of 2 dagen in de zon van helder crèmekleurig tot diep donker chocoladebruin.
Ook het ontschorste hout verkleurt vrij snel in de open lucht. Een stam die al maanden buiten ligt zonder schors is donkerbruin, bijna zwart, terwijl het vers ontschorste hout heel licht crèmekleurig is.

Ik vraag me af wat er met het spinthout gebeurt bij het drogen/onder invloed van licht? Wordt dat ook zo donker of is dat veel minder?
Ik heb een stukje binnen liggen en dat verkleurt niet hard eerlijk gezegd.

Chris, je schrijft dat verzwaren en met een band vastzetten weinig verschil zal maken bij notenhout. Wat is daarvan de achterliggende gedachte?
Is het niet nodig omdat notenhout minder gevoelig zou zijn voor scheuren/kromtrekken of doet het dat sowieso wel, verzwaard en vastgesjord of niet?

groeten
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Notenhout (van oude bomen) is meestal goed te drogen en werkt en krimpt niet veel, vandaar dat verzwaren en banden niet zoveel doen. Banden zeker niet want bij enige krimp komen ze los.
Ik gebruik al jarenlang allerlei houtsoorten door elkaar voor mijn drooglatten, het enig wat ik van belang vind is dat ze door en door droog zijn en gering van doorsnede. Door de contactvlakken van lat en hout droogt het hout daar namelijk slecht en als het daar maar lang genoeg vochtig blijft krijg je vanzelf schimmel en 'latten' in je hout. Als je dan ook nog lekkere brede latten neemt kan het zijn dat je de latten er niet meer uit kunt schaven, zo diep kan de verkleuring doorgedrongen zijn.
En o ja, zaag het zo snel mogelijk, want hoe warmer de zon hoe meer kans op scheurvorming in vers hout!
Zaag ze!
 

Boo

Actieve deelnemer
Ok, bedankt! Een duidelijk verhaal wat betreft drogen.
Ik heb alle kopse eindes van de stammen geverfd dus hopelijk kan ik de kopscheuren enigszins beperken.
En na het zagen direct uit de zon dus.

En de buitenste planken met geen of weinig kernhout, wat kan ik daar het beste mee doen?
Ook tot meerdere dunne planken zagen of één dikke, net wel of net niet tot aan het kernhout?

groeten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.