Fineer Snijplank??

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Hallo allemaal, mijn moeder is binnenkort jarig en ik dacht laat ik een broodplank/snijplank maken. Ik zat eerst te denken aan een endgrain plank maar die worden redelijk snel behoorlijk zwaar wat ook niet altijd handig is. Toen dacht ik aan gelamineerd hout en daarna dus aan vellen fineer kruislinks verlijmen zodat er minder kans is op kromtrekken. Het leek mij wel een leuk effect hebben met afgeronde hoeken e.d. nadeel:je gebruikt wel veel fineer. maar de vraag is heeft iemand hier ervaring mee? tips? trucs? alles is welkom Ik heb redelijke veel eik nog wat essen en wengefineer tot mijn beschikking. Alvast bedankt

Groeten

Lars
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Niet direct als snijplank maar wel in plaatjes van 2mm dik....Dat valt redelijk goed te doen. Je krijgt straks wel een enorm stabiele snijplank. Ga je wel watervaste lijm gebruiken ?
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de reactie, de bedoeling is om het te verlijmen met titebondIII, dat lijkt mij de beste lijm hiervoor. Ik had gelezen dat druivenpit olie de beste olie was hiervoor? Is dit dezelfde druivenolie die je bij de AH kan kopen?
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik had ooit gehoord dat mensen hier allergisch voor kunnen zijn? Ik gebruik zelf meestal de standaard houtlijm van Bison, is dit geschikt genoeg of krijg je problemen met de watervastheid?
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dag Lars, even ter info; Titebond III is één van de weinige lijmsoorten die in Amerika zijn goedgekeurd om in contact te komen met voedsel.
Omdat ik mijn snijplanken ook verkoop gebruik ik alleen deze lijm. Maar zoals de Haan ook aangeeft in zijn post doet de normale D3 of D4 houtlijm ook uitstekend werk.
Voor wat betreft oliën lopen de meningen nogal uiteen. Wat absoluut is af te raden zijn de slaolie, de notenolie en de olijfolie.
Druivenpit olie wordt hier door een aantal forumleden veel gebruikt. Heb ik persoonlijk geen ervaring mee. Ik gebruik zelf de paraffine olie.
Wat ik ook wel eens heb gelezen is dat sommigen de tung olie gebruiken. Ook daar heb ik geen ervaring mee.
Mijn ervaringen met de paraffine olie zijn in ieder geval positief.
In ieder geval succes!

Groet,
Jan
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de reactie, dit is informatie waar ik wat mee kan! Dan ga ik toch gewoon voor de gewone houtlijm en waarschijnlijk druivenpit olie (de prijs is redelijk laag) Ik heb ook besloten om het maakproces en het resultaat op het forum te zetten. Dus binnenkort weten we of het wat is geworden. Bedankt voor het meedenken allemaal
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.