Titebond III - is verdunnen mogelijk ?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vorig jaar heeft een maatje van me een paar keer flessen titebond III uit amerika meegenomen omdat het daar vele malen goedkoper was
Nu is 1 van die flessen aan het opraken maar doordat deze lang stil heeft gestaan en al wat langer open is beginnen er ook klonten te ontstaan
Als ik die goed roer lossen ze op, echter vind ik de lijm dikker dan normaal, kan ik dit een beetje water verdunnen of verliest de lijm dan belangrijke eigenschappen

Met verdunnen bedoel ik een heel klein beetje water totdat het zo dik is als een nieuwe fles is
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik zou het gewoon doen. Bij verf werkt het ook dus waarom bij lijm niet. Volgens mij is het gewoon de oplosmiddel wat je aanvult.
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Ik denk als je teveel verdun de lijm minder sterk is, je verdun de werkzame stoffen dus je breng ook daar minder van aan op je werkstuk minder lijm is minder sterk lijkt mijn.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik doe dat wel vaker vooral bij lijm in emmers, daar verdampt het sneller als ze bijna leeg zijn. PVA lijm is een emulsie van PVA in water, ongeveer 50/50. Het lost niet op in water maar spreidt zich in microscopische druppeltjes. Volgens een boek dat ik hier heb mag je het doen tot 2-3% water erbij maar de lijm verliest wat van zijn eigenschappen. Gebruik er dan ook wat meer van dan gewoon.

Leg de andere flessen op hun kop en schud ze van tijd tot tijd, ik gebruik momenteel ook titebond III en ook de Classic(voornamelijk), ik vind de III bijzonder vloeibaar.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
de lijm is over het algemeen ind goed vloeibaar, behalve als deze ouder wordt
In ieder geval bedankt voor de reacties

Benchworks, wanneer kies je voor classic en wanneer voor Titebond III ?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Eenmaal hard is het waterbestendige lijm, dus lost het niet weer op. Ik zou geen risico nemen met oude lijm! Wie weet hoeveel schade een bezwijkende lijmverbinding geeft!

jaap
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het oplosmiddel in titebond iii is een hogere alcohol. Het is met water te verwijderen. Het zou dus met water of propanol verdund kunnen worden (ethanol lijkt me sowieso te vluchtig), maar of dat bevorderlijk is voor de lijmwerking durf ik zo niet te zeggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.