Eerste probeersels op de nieuwe midi

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Nou vandaag maar eens wat uitgeprobeerd op de droom van een bank
de nieuwe schalenguts werkt erg prettig zelf zonder ervaring mooie krullen bij het eerste perenschaaltje
wat trouwens nog 31% vocht had maar met een haardroger gedroogd tijdens het draaien en uiteindelijk een mini schaaltje gedraaid wandikte 0.1 tot 0.15 op de bodem
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    63,4 KB · Weergaven: 207
  • image.jpg
    image.jpg
    96,2 KB · Weergaven: 207
  • image.jpg
    image.jpg
    69,5 KB · Weergaven: 207
  • image.jpg
    image.jpg
    56,9 KB · Weergaven: 214
  • image.jpg
    image.jpg
    62,2 KB · Weergaven: 207
  • image.jpg
    image.jpg
    99,3 KB · Weergaven: 207
  • image.jpg
    image.jpg
    72,6 KB · Weergaven: 226
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie creaties Tom.
Als we er maar plezier in hebben om te draaien, kunnen we veel bereiken.
Gelukkig komt onze droom toch regelmatig te boven.
Prachtig.
 
Hallo Tom,
Ik zie allemaal foto's waar ik geen touw aan vast kan knopen. Vooral bij foto 2 zie ik een stuk hout waar je de zwaarste draaibank niet mee wil belasten.
Je hebt nu een prachtige draaibank, waar je veel plezier van zal krijgen, maar gebruik hem wel met begeleid.
Kijk eens rustig naar de volgende filmpjes en maak gebruik van de adviezen.
Betere instructie films zijn er niet.
http://vimeo.com/woodturning
Probeer ook in contact te komen met draaiers bij jou in de omgeving, daar leer je heel veel van.
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Bedankt Sirjacobs
ik heb zeker enorm plezier tijdens het draaien
al de frustraties van de oude bank vallen weg
= leunspaan en tegen center verstellen is op enkele seconden gedaan
bank draait supperzacht geen enkele trilling :)
snelheid aanpassen vooruit achteruit allemaal gaat het als een zonnetje
wat een genot om zo te leren draaien


Nico je hebt gelijk
is moeilijk om een degelijke post te maken
ik zie pas welke foto's gelukt zijn met uploaden waneer ik de post plaats ervoor blijft alles blanco ik probeer het uit te leggen oke

Dat stuk hout ziet er meschien niet uit maar ben begonnen aan 200 toeren er trilde niks en dan langzaaam aan heb ik
al snijdend geprobeerd de filmpjes na te doen die ik al gezien had en de buitenkant in vorm gebracht en een randje gemaakt wat paste in mijn chuck
dan heb ik het vocht in de blok gemeten dit kwam uit op 31% vocht in de blok behoorlijk nat dus maar ik moest en zou vandaag een perenschaaltje draaien
dus uitgehold tot wandikte 0.5 mm tussendoor af en toe gedroogd met de haardroger
2 kleine scheurtjes gekregen dus nog dunner verder gedraaid en wonder boven wonder ik hield uiteindelijk toch een mooie klein schaaltje over :)
foto 5 is een klein potje met deksel ook vandaag gedraaid van oud vermold hout maar toch erg goed kunnen afwerken :)
verder nog 1 keer door de bodem uitgedraaid
en 1 schaalltje uit elkaar gespat maar weer veel geleerd
ik hoop dat dit het wat duidelijker maakt
maar bedankt om de link nog eens te posten blijkbaar had ik vorige keer de filmpjes over tennons overgeslagen en die zijn nu erg leerlijk
o ja zaterdag ga ik langst bij Jan Hovens die 4 o 5 verschillende nationaliteiten draaiers over de vloer krijgt ik ben er zeker van dat ik daar veel van zal bijleren
mvg tom
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    90,9 KB · Weergaven: 145
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.