[Middensegment zaagtafel] +/- €1000! Bosch Blauw GTS10? Makita 2704? Mafell Erika60?

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hey guys, wederom een "welke zaagtafel-vraag".......

ik zal echter proberen wat specifieke eisen neer te zetten zodat jullie wat gerichter advies kunnen geven.

Ben me aan het orienteren op een zaagtafel met wat meer kwaliteit dan de instappers zoals Bosch PTS10, Makita MLT100, DeWalt DW745 en de goedkopere chinese tafels. Ik zoek iets meer kwaliteit en nauwkeurigheid.

Mijn budget ligt zo rond de 1000 euro. Ik wil een nieuwe in verband met garantie en gebrek aan kennis een occasion te beoordelen.

Inzet loopt uiteen van plaatmateriaal MDF voor luidsprekers, keukenkastjes, kasten tot douglas regels voor veranda's etc.

Op mijn zoektocht kwam ik al gauw uit op onderstaande lijstje

Makita 2704
Bosch Blauw GTS10 XC
Metabo TS216
Metabo TS254
Scheppach Precisa 2.0
Mafell Erika 60

Die Mafell staat me erg aan omdat ik een MT55cc heb en hun kwaliteit ken, de zaaghoogte van 61mm is echter nogal beperkt (bosch 79mm en Makita 93). Bosch blauw heb ik geen ervaring mee, wel met Bosch Groen (accutollen en afkortzaag PCM 8S) wat de reden is dat ik tegenwoordig iets meer uitgeef om wat meer kwaliteit in huis te halen.
De Metabo is volgens echt meer een bouwplaatszaag.

Wie o Wie weet wat de betere keus zou zijn in deze óf oppert nog een merk/type als alternatief?

Bij voorbaat dank voor de genomen moeite :)
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ipv de BKS400 kan je beter vergelijken met de Metabo TS 254 (zelfde type als je andere voorbeelden)
 
Laatst bewerkt:

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik heb de 2704 gehad, mooie machine maar wel wat lomp in omvang en de behuizing vond ik nogal "plastic".
Uit dat rijtje zou ik persoonlijk voor de Mafell gaan, mooie machine qua afwerking en licht, handzaam model en qua afstelmogelijkheden, is het oneindig. De zaaghoogte is stukken minder, maar of je dat gaat missen betwijfel ik.

Heb nu ipv. de 2704 een Festool CS70 en heb de mindere zaaghoogte nog nooit gemist en alle voordelen van de Festool tov. de 2704 vele malen de liefde verklaart ;) .
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Beetje appels met peren, de genoemde machines. De mafell heeft maar 1300 watt, maar kun je mee afkorten, weet niet of je er verbredingen aan kunt bouwen voor breder spul? In elk geval moet je er dan aanslagen ed bij kopen volgens mij. Heb zelf de erika 85, maar voor een zaagtafel onder de 1000 euro zou ik denk ik voor de Metabo ts254 gaan.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Okay thanks guys, daar kan ik al wat mee :)


De Metabo had ik inderdaad het verkeerde type, de Metabo TS254 (en TS216) heb ik erbij gezet.

Ook zag ik de Scheppach Precisa 2.0

0001093-scheppach-tischkreissage-precisa-20.jpg


Ik schat zo in dat die te vergelijken valt met de Mafell, hoewel met 53 kilo de Scheppach 2 x zo zwaar Is als de 21 kilo lichte Mafell.
 
Laatst bewerkt:

TryFal

Nieuw lid
7 apr 2015
17
0
Hey Maarten,

Ben mijzelf ook goed aan het oriënteren voor een goede zaagtafel. Ik ben vandaag bij Baptist geweest om mezelf even te laten informeren en het spul zelf te bekijken. Ook de Scheppach stond op mijn lijst.. stond. Ik weet niet precies wat je doeleinde is (qua precisie), maar ik vind de afwerking van deze machine niet echt geweldig, speling en de bediening werkt niet lekker. Ik zou dan zeker voor de Mafell 60 gaan. Voor de rest kan ik je niet echt helpen qua ervaring met machines zelf, wat ik wel aanraad is om ze eerst met je eigen ogen te bekijken zodat je beeld hebt van het product.

Heb je ook al naar een DeWalt gekeken, een DWE7491

Succes verder met je zoektocht!
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
In de Holzwerken Werkzeug Kompass 2015 worden een paar mobiele tafelzagen getest, waaronder de Metabo TS254. De zaagprecisie viel tegen. De Makita MLT100X (GTI :D) kwam als beste kwaliteit/prijs uit de bus. Het grotere broertje van de Mafell als beste, maar daar betaal je dan ook €2000 meer voor.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hey Maarten,

Ben mijzelf ook goed aan het oriënteren voor een goede zaagtafel. Ik ben vandaag bij Baptist geweest om mezelf even te laten informeren en het spul zelf te bekijken. Ook de Scheppach stond op mijn lijst.. stond. Ik weet niet precies wat je doeleinde is (qua precisie), maar ik vind de afwerking van deze machine niet echt geweldig, speling en de bediening werkt niet lekker. Ik zou dan zeker voor de Mafell 60 gaan. Voor de rest kan ik je niet echt helpen qua ervaring met machines zelf, wat ik wel aanraad is om ze eerst met je eigen ogen te bekijken zodat je beeld hebt van het product.

Heb je ook al naar een DeWalt gekeken, een DWE7491

Succes verder met je zoektocht!

Thanks voor je reactie, ik zal die ook eens bekijken, eerlijkheidshalve ben ik niet echt een DeWalt fan hoor, vind het wat meer het robuustere bouwplaatsspul, maar dat kan aan mij liggen.



In de Holzwerken Werkzeug Kompass 2015 worden een paar mobiele tafelzagen getest, waaronder de Metabo TS254. De zaagprecisie viel tegen. De Makita MLT100X (GTI :D) kwam als beste kwaliteit/prijs uit de bus. Het grotere broertje van de Mafell als beste, maar daar betaal je dan ook €2000 meer voor.

Bedankt!

Over die Makita lees ik hier anders niet al te beste verhalen.

Het liefst heb ik die Mafell 70, maar ja, die ligt ff buiten het budget.



Of voor 1200 euro, heel wat zaag voor weinig geld:

501196_xl.jpg

Is Axminster nou niet juist een van de merken/kwaliteitsniveaus waar ik juist een stapje boven wil gaan zitten qua bouwkwaliteit, precisie en afwerking?
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik heb het nu even zo opgelost:

Mijn voorkeur gaat uit naar die Mafell Erika 60. Die mist echter een stukje vermogen en zaaghoogte.



Ik ga straks bij Boels een Bosch GTS10 ophalen om nog even wat veranda douglas te zagen (70x120mm kops). Dat werk vereist een stuk minder nauwkeurigheid dan meubels maken.

Ik overweeg nu de optie om voor het fijne en niet al te zware zaagwerk die Mafell te nemen en voor het zwaardere ragwerk eens te kijken naar de bouwzagen in het goedkopere segment tot iets van 400 euro ofzo.

Zou dat een oplossing zijn?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.975
804
Omgeving Leiden
Hoi Maarten,
Al meerdere jaren gebruik ik een Makita 2704 hobbymatig voor ongeveer hetzelfde werk als jij, dus ik kan er wel wat over vertellen.


Allereerst de punten die wat minder zijn.
Daar staat de stofafzuiging voorop. Onder het tafelblad zit de cirkelzaag zit in een behuizing die achteraan uitmondt in een aansluiting voor een stofzuiger slang (50mm). Daar komt inderdaad een hoop stof uit, dus daar moet een stofzuiger aan.
Maar op de beschermkap van de cirkelzaag zit geen afzuigmogelijkheid, zodat er toch nogal wat stof de ruimte in wordt geslingerd. Zeker bij het zagen van MDF merk je dat goed.
De beschermkap is met een knelsysteem bevestigd aan het spouw mes. Dat heb ik een paar keer niet goed vast gezet, waardoor de kap lostrilde en de zaag de kap greep. Daar knapte die niet van op.
Bovendien kwam die hard terecht op de ‘insert plate’ . Die is niet al te dik zodat die verboog en een nieuwe besteld moest worden bij ‘Kruis’ in Rotterdam. Dat was gelukkig geen probleem. Maar de plaat zou van mij dus wat dikker mogen zijn.

Minder tevreden ben ik ook over het optionele onderstel. Bijzonder stabiel , maar het verplaatsen van de zaag blijft een beetje onhandig en de ruimte onder de zaag ben je kwijt.
En dan de punten die me goed bevallen:
Op nummer een natuurlijk de stabiele langsgeleider die zowel voor als achteraan vast grijpt en ook na vastzetten geen krimp meer geeft. Gevolgd door de tafelverbreding zodat je tot 60 cm breed kan zagen.
Het tafelblad heeft twee ‘miter slots’, handig als je een zaagslede wilt maken, maar zo kun je je ‘miter gauge’ zowel links als rechts van het lzaagblad gebruiken. Bovendien past de Incra Miter gauge in de slots. In mijn geval de Incra MITER 1000 SE. Dat is wel nodig als je nauwkeurig wilt zagen want de meegeleverde ‘miter gauge’ is niet veel zaaks. Speling en onnauwkeurig.

Door het grote zaagblad van 260 mm heb je ook bij verstekzagen onder 45 graden voldoende zaaghoogte.
Verder is de machine eenvoudig in elkaar gezet, dus ook te demonteren. Alles wat met de zaag te maken heeft is onder aan het tafelblad bevestigd, zodat je de kunststof standaard makkelijk los kan halen. Voor als je later de zaag nog eens ‘los’ ergens wilt inbouwen.
Overigens is de standaard erg stabiel, heb nooit iets van wiebelen gemerkt of zo.
Op een gegeven moment kwam ik er achter dat de cirkelzaag wanneer gezaagd werd onder 90 graden wel precies was uitgelijnd met de ‘miter slots’, maar wanneer ik verstek ging zagen onder 45 graden, de uitlijning niet meer klopte. Het was even zoeken om dat goed te krijgen, maar het voornaamste voor mij was wel dat dat in elk geval kon.
Al met al ben ik tevreden met deze zaag. Hopelijk helpt dit met je keuze.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Thomasz,

dank je wel voor je uitgebreide verhaal. Die 2704 staat ook zeker nog in het lijstje. Die Miter Gauge ga ik ook eens bekijken, goeie tip van je.

Een 2704 met Miter Gauge is ongeveer net zo duur al eens Erika60 die minder vermogen heeft en zeker minder zaaghoogte op zowel 0 als 45 graad.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik heb gister de GTS10 bij Boels gehuurd.

Dat is uiteindelijk uitgelopen op een teleurstelling helaas, ik zal even uitleggen waarom.

Ik ben bezig met een balkenlaag voor mijn veranda-dak. Die balkenlaag ligt waterpas. Om afschot te krijgen wil ik strips zagen van de balken in verschillende dikte zodat daarop het underlayment kan komen te liggen.

Deze balken zijn 70x120 mm bij een lengte van 170 cm. De balk ligt op zijn zijkant op de zaag dus ik moest door 70mm douglas heen.

De eerste balk trok al vrij snel scheef waardoor de zaag al zowat vastliep in het hout, dit was de poging om in één keer door de volle 70mm heen te gaan. Daarna even geprobeerd om in 3 stappen er doorheen te gaan, maar ik denk dat de lengte en het onhandig manouvreren roet in het eten gooide, dat liep allemaal niet zo lekker. Voor de zaag had ik met een zwik tegels een soort "roltafel" gemaakt.

Ik denk dat een combi van factoren hier even de oorzaak was dat ik de balken niet gezaagd kreeg.

In één keer 70 mm doorzagen, een te kleine opppervlakte vd zaagtafel, make-shift roltafel en een huurzaag met dubieus zaagblad.


That being said:

Ik weet in elk geval wél nu wat een superuitbreiding een fatsoenlijke zaagtafel is op je arsenaal aan gereedschap.
Gevoelsmatig heb ik iets meer met het werken met dunner en fijner materiaal voor de interieurbouw dan de grove houtbouw, hoewel ik het bouwen van de veranda ontzettend leuk vind.

Ook dat gegeven zal ik meenemen ik de beslissing voor een zaagtafel. Ik zoek denk ik iets meer precisie en verfijning dan brute kracht.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
en mijn vorige project waar ik nog het nodige aan moet doen (kabels trekken en afsolderen en drivers plaatsen)

Een paar luidsprekers, gebouwd van watervast V313 MDF en gefineerd in Amerikaans noten met Osmo olie.

Grotendeels gebouwd met mijn trouwe OF1010 :)

Speakers1.jpg


Speakers2.jpg
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
@maartenS zat er wel een schulpzaag in de zaagtafel? als er een afkort blad in zat zou dat al een hoop verklaren. en omdat je de zaag gehuurd hebt zou het kunnen dat deze al flink is misbruikt en daardoor niet meer functioneert als een nieuwe
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
@maartenS zat er wel een schulpzaag in de zaagtafel? als er een afkort blad in zat zou dat al een hoop verklaren. en omdat je de zaag gehuurd hebt zou het kunnen dat deze al flink is misbruikt en daardoor niet meer functioneert als een nieuwe

nou.......daar zeg je wat......ik moet bekennen dat ik niet eens weet dat er verschil is tussen schulpbladen en afkortbladen. Ik snap het verschil wel tussen de 2 bewerkingen (dwars of in de lengte).

Goed dat je dit opmerkt, dan zal ik ook voor de toekomstige zaag zeker ook verschillende bladen aanschaffen.

Helaas kon ik (en ook de Boels-man) ter plekke niet het zaagblad beoordelen op slijtage, ik had wel mijn twijfels al idd.


Ok nu wordt het wel wat duidelijker...ik zou mijn keuze voor de zaagtafel niet van zo'n project als dit laten afhangen...dan maar een keertje wat meer handmatig of met kunst en vliegwerk oplossen en vervolgens een wat kleinere machine voor het fijnere werk kopen.

Dat denk ik ook MarcelG :)

En ik heb gewoon iets meer met de interieurbouw/meubelmakerij dan de houtbouw.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.