Een wandmeubel maken

Roos

Nieuw lid
27 apr 2015
6
0
Hallo iedereen,

Mijn vriend en ik willen een wandmeubel maken waar o.a. de TV in komt te hangen. Het idee voor deze kast komt uit een magazine waar ik toevallig tegen aan liep. Nu de uitvoering nog! We weten niet zo goed welk materiaal we moeten kiezen en in onze zoektocht kwamen we dit forum tegen. Er staat zoveel leerzame info op en we hebben nu al meer inspiratie opgedaan voor volgende projecten. Hopelijk kunnen jullie ons ook helpen met ons wandmeubel.

In het kort:
De wand is 3m35 breed, aan de rechterzijde bevind zich de buitenmuur en aan de linkerzijde een koof van 30cm diep.
Ons idee is om het wandmeubel net zo breed als de afstand tussen de koof en de buitenmuur te maken, dus 3m35.
We willen het 45cm diep en 100cm hoog maken. Dus (bxhxd) 335x100x45 cm.
Dit willen we indelen in 3 gelijke vakken (ongeveer 110cm per vak). In het middelste vak komt dan uiteindelijk de tv te hangen en links en rechts in ieder deel 2 planken.
Die willen we voorzien van hangende schuifdeurtjes.
De planken zullen 40 cm zijn. De diepte van de boven en onderzijde is 5 cm extra vanwege het schuifdeur-systeem.
Het meubel komt op een hoogte van 140cm vanaf de vloer te hangen.

Nu was het idee om dit geheel met MDF te gaan maken. Echter horen we nu van meerdere mensen dat dit met deze lengtes kan gaan doorzakken en ook heel erg zwaar wordt om op te hangen.
Onze vraag is dus: welk materiaal is het beste geschikt om dit meubel mee te maken? We willen de schuifdeurtjes strak aflakken in wit hoogglans. En de planken, zijwanden en achterwand in het zwart.

In de bijlage zie je een tekening met de afmetingen en foto's van de kast uit het tijdschrift.

Het onderste deel van het wandmeubel, met de open haard, hebben we gepland als volgend project!
 

Bijlagen

  • 20150426_140532.jpg
    20150426_140532.jpg
    61,1 KB · Weergaven: 524
  • f5914d3e53a2ab242bd7755df76149d3.jpg
    f5914d3e53a2ab242bd7755df76149d3.jpg
    70,7 KB · Weergaven: 522
  • 20150426_213517 (2).jpg
    20150426_213517 (2).jpg
    55,8 KB · Weergaven: 522

Storm

Nieuw lid
4 jun 2013
21
0
hallo,

mischien is het een idee om het carcas van berken multiplex te maken (als dit in het budget past) en dan de schuifdeuren van mdf met op de kopse kanten een schaaflat zodat de kopse kanten niet kapot gaan bij het per ongelijk hard sluiten van de deuren.
 

Roos

Nieuw lid
27 apr 2015
6
0
Denk je dat Berken multiplex niet zal doorbuigen over een lengte van ongeveer 110 cm? En hoe dik zou je de planken dan maken?
Dat van een schaaflat op de kopse kanten is een goed idee! Daar hadden we nog niet over nagedacht..
 

Storm

Nieuw lid
4 jun 2013
21
0
Iets doorbuigen zal wel, misschien aan de achterwand vastschroeven .ik gebruik meestal 18 mm
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
Als je 140 cm onder het meubel wil vrijhouden, komt je TV al vrij snel redelijk hoog te staan/hangen.
Indien je TV nog niet op die hoogte hangt, zet hem eens een tijd op die hoogte en kijk hoe het je bevalt.
Ik heb hier de 2de TV wat te hoog in de kast gemaakt en het blijkt niet zo aangenaam ...

http://www.plasma-discounter.nl/nieuws/wat-is-de-ideale-plaats-voor-je-tv-hier-wat-tips.html zei:
Kijkhoogte tv

Veel mensen vinden het moeilijk om de optimale kijkhoogte van hun tv te bepalen. Of de tv nou op een meubel staat of aan de muur bevestigd is, kijkhoogte is van groot belang. Als de tv te hoog of te laag hangt kan je hier enorm veel last van krijgen. Je nek en schouders zitten altijd in een gespannen houding terwijl tv kijken juist ontspannend moet zijn. De vuistregel bij het ophangen of plaatsen van je tv is dan ook dat 1/3 van het beeldscherm op ooghoogte hangt (1/3 vanaf boven). Gemiddeld komt dit neer op een hoogte van 95 cm vanaf de grond.
 

Roos

Nieuw lid
27 apr 2015
6
0
Uiteindelijk komt aan de bovenzijde ook nog het schuifsysteem te hangen met dus 3 schuifdeuren. Dat moet het wel kunnen dragen zonder door te zakken, anders schuiven de deuren niet meer goed natuurlijk.
 

Roos

Nieuw lid
27 apr 2015
6
0
Als je 140 cm onder het meubel wil vrijhouden, komt je TV al vrij snel redelijk hoog te staan/hangen.
Indien je TV nog niet op die hoogte hangt, zet hem eens een tijd op die hoogte en kijk hoe het je bevalt.
Ik heb hier de 2de TV wat te hoog in de kast gemaakt en het blijkt niet zo aangenaam ...

Mag ik vragen hoever jullie van de tv afzitten als je op de bank zit? Wij zitten behoorlijk ver, omdat onze woonkamer best breed is en wij hadden bedacht dat het dan wel goed uitkwam. De tv staat nu op een kastje van maar 75 cm hoog, wat we weer veel te laag vinden. Maar het is zeker geen slecht idee om het even uit te testen. We hebben twee van zulke kastjes dus als we ze op elkaar zetten dan kunnen we kijken hoe het uitkomt op deze hoogte!
 

Storm

Nieuw lid
4 jun 2013
21
0
Roos, ik weet niet welk systeem je wilt gaan gebruiken? Maar je hebt ook een hangende variant die aan de onderkant ondersteunt wordt met wieltjes.

Volgensmij is dat systeem van storemax.

Ander heeft hettich ook mooie systemen.

Thomas
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Als de boven en onderplank 5cm dik worden, kun je ook kiezen om deze hol te maken en er een stalen profiel in te verstoppen.
Dit zorgt ervoor dat het niet gaat doorzakken.
MDF schuifdeuren van 100 x 110 cm zijn behoorlijk zwaar.
 

Storm

Nieuw lid
4 jun 2013
21
0
Ik zou de staanders aan de zijkant van de tv naar boven en beneden doortrekken. Dat je ook 3 vakken maakt. Over die lengte gaat het al snel doorhangen door het gewicht.

Of 3 apparte kasten maken met het schuifdeur profiel over de hele lengte.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Adviseren we hier niet een verstijvingsregel aan de voorkant van de planken tegen doorzakken?
Overigens bestaat er een webpagina waarin je de houtsterkte kan uitrekenen. Ik kan de link echter niet zo snel vinden....
 

Storm

Nieuw lid
4 jun 2013
21
0
Welke hoogte heb je nodig op een lengte van bijna 3.5 m ? 50 mm zakt dan ook nog door. Zeker mdf.
 

Roos

Nieuw lid
27 apr 2015
6
0
Hoe doen ze dit met keukenkastjes dan? Misschien een suffe vraag... maar de keukenkastjes die we hier hebben zijn elk 60bx80hx35d.
En die zijn ook mooi afgelakt afgewerkt, is weliswaar iets kleiner dan wij willen maar ze hangen muurvast. Vraag me af waar dit van gemaakt is qua hout/mdf. En hoe dit precies hangt.
Weet iemand dit? Of heeft iemand nog andere materiaal tips? Want ik ben bang dat MDF het niet gaat worden als ik het zo hoor...
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Deurtjes van keukenkastjes hangen met de scharnieren aan een zijwand.
En een deurtje van 100 x 110 is 2,3 maal groter dan een deurtje van 60 x 80.
Met een railssysteem zijn dit wel gewichten om rekening mee te houden.
Als de bovenste plank een heel klein beetje gaat doorhangen, valt dat gelijk op. Het wordt dan een zeer storende factor.

Misschien kan je de kast tot aan het plafond verhogen en de rails door de bovenste plank ook aan het plafond bevestigen.

Grts, Raymond
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
De kast op de foto heeft geen pootjes en is niet tot het plafond doorgetrokken. Dus het valt op te lossen. Ik zou het niet met een corpus van 18mm durven, die zou wat steviger mogen. Dat is ook niet erg, want door de deuren zie je dat niet.
Hebben jullie al nagedacht hoe de kast aan de wand te bevestigen? Dit bepaald ook hoe stijf je de corpus van de kast moet maken.
 

Roos

Nieuw lid
27 apr 2015
6
0
We zijn in ieder geval niet de eerste die zo'n kast willen maken, want hij bestaat al :) .. Weliswaar heb ik het vermoeden dat de kast op de afbeelding minder diep is dan dat wij van plan zijn. Daarentegen weet ik wel dat er een tv achter zit en daar hoort natuurlijk ook de nodige apparatuur bij en om die op te bergen zit je toch al snel aan een diepte van 40 cm lijkt me.

Voor de bevestiging aan de muur zaten we te denken aan dubbele keeplatten. Of eventueel een systeem wat ik heb gevonden online van Macclean, kastophanger sh62. Kon er verder niet heel veel info over vinden, maar zag er erg degelijk uit.

Het corpus zul je inderdaad niet vaak zien en een dikke plank vinden we ook zeker niet lelijk, mits mooi afgewerkt natuurlijk! Als we 3 aparte kastjes maken zou je dan bijv. de hoeken kunnen verstevigen met latjes van voor naar achter en bijv in het midden van de diepte ook een lat ter versteviging tegen het doorbuigen? Als alles zwart is geverfd valt het weg tegen de achtergrond denk ik?
 

Storm

Nieuw lid
4 jun 2013
21
0
als je gebruik maakt van 3 corpussen hoef je die denk ik niet te verstevigen, de stijfheid zit dan in de korpus.en de rail voor de deuren maakt het geheel ook al steviger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.