Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Een wandmeubel maken

Hallo iedereen,

Mijn vriend en ik willen een wandmeubel maken waar o.a. de TV in komt te hangen. Het idee voor deze kast komt uit een magazine waar ik toevallig tegen aan liep. Nu de uitvoering nog! We weten niet zo goed welk materiaal we moeten kiezen en in onze zoektocht kwamen we dit forum tegen. Er staat zoveel leerzame info op en we hebben nu al meer inspiratie opgedaan voor volgende projecten. Hopelijk kunnen jullie ons ook helpen met ons wandmeubel.

In het kort:
    De wand is 3m35 breed, aan de rechterzijde bevind zich de buitenmuur en aan de linkerzijde een koof van 30cm diep.
    Ons idee is om het wandmeubel net zo breed als de afstand tussen de koof en de buitenmuur te maken, dus 3m35.
    We willen het 45cm diep en 100cm hoog maken. Dus (bxhxd) 335x100x45 cm.
    Dit willen we indelen in 3 gelijke vakken (ongeveer 110cm per vak). In het middelste vak komt dan uiteindelijk de tv te hangen en links en rechts in ieder deel 2 planken.
    Die willen we voorzien van hangende schuifdeurtjes.
    De planken zullen 40 cm zijn. De diepte van de boven en onderzijde is 5 cm extra vanwege het schuifdeur-systeem.
    Het meubel komt op een hoogte van 140cm vanaf de vloer te hangen.

Nu was het idee om dit geheel met MDF te gaan maken. Echter horen we nu van meerdere mensen dat dit met deze lengtes kan gaan doorzakken en ook heel erg zwaar wordt om op te hangen.
    Onze vraag is dus: welk materiaal is het beste geschikt om dit meubel mee te maken? We willen de schuifdeurtjes strak aflakken in wit hoogglans. En de planken, zijwanden en achterwand in het zwart.

In de bijlage zie je een tekening met de afmetingen en foto's van de kast uit het tijdschrift.

Het onderste deel van het wandmeubel, met de open haard, hebben we gepland als volgend project!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

hallo,

mischien is het een idee om het carcas van berken multiplex te maken (als dit in het budget past) en dan de schuifdeuren van mdf met op de kopse kanten een schaaflat zodat de kopse kanten niet kapot gaan bij het per ongelijk hard sluiten van de deuren.

Denk je dat Berken multiplex niet zal doorbuigen over een lengte van ongeveer 110 cm? En hoe dik zou je de planken dan maken?
    Dat van een schaaflat op de kopse kanten is een goed idee! Daar hadden we nog niet over nagedacht..

Iets doorbuigen zal wel, misschien aan de achterwand vastschroeven .ik gebruik meestal 18 mm

Als je 140 cm onder het meubel wil vrijhouden, komt je TV al vrij snel redelijk hoog te staan/hangen.
    Indien je TV nog niet op die hoogte hangt, zet hem eens een tijd op die hoogte en kijk hoe het je bevalt.
    Ik heb hier de 2de TV wat te hoog in de kast gemaakt en het blijkt niet zo aangenaam ...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door http://www.plasma-discounter.nl/nieuws/wat-is-de-ideale-plaats-voor-je-tv-hier-wat-tips.html
    Kijkhoogte tv

Veel mensen vinden het moeilijk om de optimale kijkhoogte van hun tv te bepalen. Of de tv nou op een meubel staat of aan de muur bevestigd is, kijkhoogte is van groot belang. Als de tv te hoog of te laag hangt kan je hier enorm veel last van krijgen. Je nek en schouders zitten altijd in een gespannen houding terwijl tv kijken juist ontspannend moet zijn. De vuistregel bij het ophangen of plaatsen van je tv is dan ook dat 1/3 van het beeldscherm op ooghoogte hangt (1/3 vanaf boven). Gemiddeld komt dit neer op een hoogte van 95 cm vanaf de grond.

Uiteindelijk komt aan de bovenzijde ook nog het schuifsysteem te hangen met dus 3 schuifdeuren. Dat moet het wel kunnen dragen zonder door te zakken, anders schuiven de deuren niet meer goed natuurlijk.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xanax Bekijk Berichten
    Als je 140 cm onder het meubel wil vrijhouden, komt je TV al vrij snel redelijk hoog te staan/hangen.
    Indien je TV nog niet op die hoogte hangt, zet hem eens een tijd op die hoogte en kijk hoe het je bevalt.
    Ik heb hier de 2de TV wat te hoog in de kast gemaakt en het blijkt niet zo aangenaam ...
    Mag ik vragen hoever jullie van de tv afzitten als je op de bank zit? Wij zitten behoorlijk ver, omdat onze woonkamer best breed is en wij hadden bedacht dat het dan wel goed uitkwam. De tv staat nu op een kastje van maar 75 cm hoog, wat we weer veel te laag vinden. Maar het is zeker geen slecht idee om het even uit te testen. We hebben twee van zulke kastjes dus als we ze op elkaar zetten dan kunnen we kijken hoe het uitkomt op deze hoogte!

Roos, ik weet niet welk systeem je wilt gaan gebruiken? Maar je hebt ook een hangende variant die aan de onderkant ondersteunt wordt met wieltjes.

Volgensmij is dat systeem van storemax.

Ander heeft hettich ook mooie systemen.

Thomas

Als de boven en onderplank 5cm dik worden, kun je ook kiezen om deze hol te maken en er een stalen profiel in te verstoppen.
    Dit zorgt ervoor dat het niet gaat doorzakken.
    MDF schuifdeuren van 100 x 110 cm zijn behoorlijk zwaar.

Ik zou de staanders aan de zijkant van de tv naar boven en beneden doortrekken. Dat je ook 3 vakken maakt. Over die lengte gaat het al snel doorhangen door het gewicht.

Of 3 apparte kasten maken met het schuifdeur profiel over de hele lengte.

Forum Rechten