Inca Lintzaag gebruikers; wel eens gebroken zaaglint? :(

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo mede Inca Lintzaag gebruikers en/of iedereen met advies,

De laatste jaren zaaglinten van het ons welbekende Tuffsaws in gebruik; Fastcut 1/2" en Bi-metal 3/8" 10/14 vario.

Dit jaar zijn er al 2 Fastcut linten gebroken. 1 of 2 maanden incidenteel in gebruik.

Deze week begon het bi-metal lint te trillen. Machine uit gezet en lint geïnspecteerd, haarscheur aan de tandzijde 2/3, dus ook bijna gebroken. Dit lint gedurende 3 weken incidenteel gebruikt.

Heb al een e-mail naar onze vriend Ian gestuurd over de Fastcut linten. Antwoord; hij verkoopt er honderden aan inca gebruikers en 0 klachten tot zover. Dus er is wat met mijn machine.

Mijn vraag aan jullie: zijn er op dit forum andere Inca gebruikers die hetzelfde hebben meegemaakt? Bij voorbaat dank...




Ter aanvulling heb ik zelf al het e.a. aan informatie gezocht op internet aangaande dit probleem:

Wat opvalt is dat voor kleine 3 wiel en 2 wiel lintzagen worden "thin-gauge" linten aan geraden (< 0.4 mm) omdat dikker te zwaar vervormd zou worden door de kleine wielen. Wat kan leiden tot metal-fatigue = haarscheuren.

Vreemde is dat hoewel 0.6/0.65 mm dik, ook carbon linten aangeraden worden omdat deze flexibeler zouden zijn. Oorspronkelijk werden ook bij de Inca machine alleen Carbon linten geleverd door de fabrikant.

Nu heb ik momenteel een nieuw carbon lint erop gezet wat ik nog had liggen. Zeer zacht bijna plastisch materiaal, je kan er zonder al te veel moeite knikken in maken. Is dit normaal? Heb zelf geen ervaring met dit soort linten. Overigens zijn de tanden wel gehard volgens mij.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik heb al 10-tallen Inca's in mijn handen gehad en frequent gebruikt, maar nog nooit een gebroken lint gehad. De zagen die ik koop/reviseer/verkoop hebben vaak linten van onbekende herkomst. Ikzelf gebruik die van Tuffsaws naar alle tevredenheid zowel FastCut als SabreCut.
Let goed op de juiste spanning. Deze mag best over de "5" gaan. Speling in het midden van een cm naar links en rechts (als je er tegenaan duwt) is goed. Zorg er ook voor dat het lint 1 mm van de beide achterlagers loopt. Als deze te ver naar achteren staan en je bent aan het zagen gaat het lint ook naar achter buigen en moet dan telkens een slinger maken. Ik vermoed dat dit een belangrijke oorzaak van het breken zou kunnen zijn.
Zorg er ook voor dat de geleideblokjes aan boven en onderkant goed aan het lint aansluiten (vloeitje of bankbiljetpapier moet er nog tussen kunnen) en zich achter de tanden bevinden.
Succes.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo Pieter,

Met de afstelling van de geleiders zit het wel goed. Heb documentatie van Inca en is precies zoals je uitlegt.

Twee dingen zijn niet meer standaard en dat is een nieuwe motor van 1400rpm. Maar volgens documentatie van Inca mag maximaal 1500rpm op Euro 260.

En heb zelf andere achtergeleiders gemaakt. Maar of dit invloed heeft op het vroegtijdig breken van linten betwijfel ik.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Pieter een vraag,

Ben er na inspectie achter gekomen dat het bovenste wiel een 5mm heen en weer kan bewegen op de as. Heb er nu een opvulring tussen gemonteerd. Zou dit het probleem kunnen zijn? Hoe zit dat bij jouw machine?

Groet, David
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Volgens mij hebben ze dat allemaal en is bedoeld om het wiel te kunnen kantelen zodat de loop van het lint beïnvloed kan worden.
Ik heb er nu drie staan om te reviseren, één is er klaar en ze hebben het allemaal. Dat kan dus niet de oorzaak zijn.
Probeer je vraag eens te stellen aan dhr. Roland Gloor van Doebeli/Inca: info@inca.ch Hij is heel correct en antwoordt heel snel en deskundig.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Mogelijk is de kwaliteit van de zaaglinten of lassen van Tuffsaws in het geding. Geen goede reclame voor Ian John dan!
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Oke dan, blij dat ik niet de enigste ben. Mag ik vragen welk type linten dit betrof en of ze op de lasnaad zijn gebroken of niet?
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Op mijn Hammer 4400 breek ik ook meer linten dan ik verslijt. Ook ik kreeg reactie: gebeurt eigenlijk nooit. Breuken soms op las, vaak verspreidt, soms meerdere in 1 zaag.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Vraagje aan de heren met kapotte linten. Ontlasten jullie de linten wel na gebruik van de zaag? Ik draai altijd na het zagen de spanknop op mijn Inca en Meber 4-5 slagen los. Als er spanning op blijft staan kan dat funest zijn voor de lasnaad en de rest van het lint. Het lint ligt gebogen over 2 (soms 3) wielen terwijl de ruststructuur ervan een gestrekte is. Met een continue spanning erop kunnen haarscheurtjes ontstaan die tot breuken leiden.
Recentelijk maakt Ian John van Tuffsaws dan ook voor de Inca's de zaaglinten andersom vanwege de andere architectuur van de lintzaag. Voorheen moest je het lint 'binnenste buiten' draaien om de tanden in de goede richting te krijgen. Dit gaf blijkbaar problemen in het verleden (gebroken linten?).
Overigens zijn een continue hoge spanning op het lint ook niet prettig voor de motoras, wielassen en rubberbekleding. De kans op onbalans en onregelmatig trillend lopen wordt erg vergroot.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Uiteraard....altijd de spanning eraf...Nou ja...niet altijd, mocht ik die dag nog eens moeten zagen dan niet natuurlijk;)
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Jep hier ook, aan het eind van een werkdag de spanning eraf.

Had maandag weer een gebroken lint hoor. Heb na weer een grondig onderzoek ontdekt dat het onderste- (aandrijf) wiel een afwijking heeft. Gaat 0,5-1mm heen en weer. Dit is ook duidelijk te zien als ik het lint zonder achtergeleiders laten lopen en de motor uitzet. De boel draait dan nog even door op mindere snelheid.

Ik vermoed dus dat A. het wiel krom is, of dat B. de motoras van de elektromotor krom is. Dit laatste lijkt me echter sterk omdat er 2 jaar geleden een nagelnieuwe motor op is gekomen.

Op zoek naar een ander wiel of een donor machine voor onderdelen dus...
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Vanmiddag weer foute boel, mijn Woodpecker Pro 27x0.9mm zaag kreeg langzaam maar zeker een slag van voor naar achter. Kon nog net mijn zaagwerk afmaken. Zaag op 4 plaatsen gescheurd buiten de las. Deze keer zelfs voor de eerste slijpbeurt!
Zaag wordt bijna altijd ontspannen na gebruik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.