Dewalt DWS780 vs Festool Kapex

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Een stroeve geleiding is lastig, mijn oude afkortzaag heeft dat ook en je moet met dikkere balken altijd flink duwen wat vaak resulteert in een
zijdelingse beweging waardoor de zaagsnede niet meer haaks is en je zaagvlak niet glad.
De kapex beweeg je in een lichte beweging gemakkelijk naar voren.
Maar voor vuren overkappingsbalken en plaatmateriaal hoef je zeker geen kapex aan te schaffen.
 

Mr. Yellow

Actieve deelnemer
17 mrt 2014
43
0
Voor mijn buitenprojecten, vooral dikkere balken voor een afdak, vurenhout en plaatmateriaal.
Om een vergelijk te maken met de Kapex dan moet je al eerder de DW717 ernaast zetten.
Maar voor enkele euro's meer heb je de DWS780.
Momenteel zegt mijn hart om te gaan voor Festool, maar mijn verstand zegt om voor de DW te gaan.

Het ontbreken van een softstart, is dit een echt minpunt?
Het grote minpunt dat ik lees over de DW is dat de geleiding vrij stug is.
Ervaring jullie hetzelfde met deze zaag?

Precies. Als je dan naar de prijs gaat kijken is die Kapex gewoon dik overpriced. Festool of niet.
Maar dat is weer een andere discussie.

Ik mis de softstart niet. Het is niet zo dat de zaag een 'kick' geeft bij het aanzetten. In mijn ogen niet echt een minpunt, maar het is maar net hoeveel waarde je hecht aan bepaalde functies/opties.

Dat van die geleiding heb ik vaker gelezen, maar ik merk er zelf niets van. En dan heb ik 1 van de eerste modellen die hier op de markt verschenen.
Waarom ga je niet eens langs een dealer(s) die één of beide modellen heeft staan. Kan je voelen hoe de geleiding is, het instellen e.d.
Het is toch een pak geld.

Gezien je werkzaamheden zou ik voor een 12" model gaan. Desnoods van een ander merk als de DWS780 teveel minpunten voor je heeft.
 

A.N

Actieve deelnemer
Het grote minpunt dat ik lees over de DW is dat de geleiding vrij stug is.
Ervaring jullie hetzelfde met deze zaag?

Nog nooit iets van gemerkt bij de Dewalt machines waar ik mee heb gewerkt, Dewalt is de uitvinder van de radiaalzaag en een gebrek aan ervaring qua geleiding zullen ze wel niet hebben.

Zelf gebruik ik ook machines van Festool en ben daar uiterst tevreden over, maar voor sommige doeleinden vind ik andere merken beter geschikt en dan gebruik ik die.

Als ik echter in jouw schoenen stond kocht ik gewoon een Festool, met het merk heb je al goede ervaringen en als je nu een Dewalt koopt zul je bij elke handeling toch twijfels houden of de keuze voor Festool niet beter was geweest.

Volg gewoon je hart, als jij een beter gevoel hebt bij de Kapex moet je die gewoon nemen, van een andere keuze zul je waarschijnlijk spijt krijgen als ik zo je postings doorlees.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Een stroeve geleiding is lastig, mijn oude afkortzaag heeft dat ook en je moet met dikkere balken altijd flink duwen wat vaak resulteert in een
zijdelingse beweging waardoor de zaagsnede niet meer haaks is en je zaagvlak niet glad.
De kapex beweeg je in een lichte beweging gemakkelijk naar voren.
Maar voor vuren overkappingsbalken en plaatmateriaal hoef je zeker geen kapex aan te schaffen.

De vuren balken en het plaatmateriaal zijn mijn huidige projecten.
In de toekomst, als ik meer ervaring heb, ben ik van plan om tafels, stoelen en kasten te maken voor de kinderkamer.
Wanneer we een nieuw dak hebben dan komen er ook 2 kamers met ingemaakte kasten, etc...
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Als ik dat filmpje van woodworkpro zo ziet zou ik de dewalt links laten liggen als je de zaag uittrek zit er wel erg veel flex in lijkt mijn niet echt nauwkeurig maar kan me eigen vergissen.
 

A.N

Actieve deelnemer
https://www.youtube.com/watch?v=WEVMr8m-_4c

Op 3:50 heeft hij het ook over de slechte geleiding.

Tja, op dit filmpje ook een Amerikaan so smoooooooth:cool:
https://www.youtube.com/watch?v=dOSL96vK6GQ

Er zitten soms wel verschillen tussen machines uit Amerika en Europa m.b.t reviews
De 780 dws uit Amerika wordt geproduceerd in Mexico die in Europa (CE keurmerk) beschikbaar is komt uit Italië

Als je goed kijkt zul je zien dat de beschermkap op het Amerikaanse model in stilstand een paar centimeter open blijft staan en het zaagblad zichtbaar blijft.
Dat mag in Europa niet en de Europese variant beschermkap is in stilstand geheel gesloten, om maar een verschil aan te geven.


Testsieger, es erfreut mein Herz.:)

Albert
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ga beide zagen zowiezo nog eens vergelijken in de winkel.
Dan kan ik ook ineens de geleiding van beiden uittesten.
Ik weet wel dat je de Kapex met uw pink over de geleiders kan laten lopen, heb ik al eens getest :p
Aangezien ik in de toekomst meubels zou willen maken is het voor mij wel belangrijk dat de zaag enigszins accuraat zaagt :)
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik ga beide zagen zowiezo nog eens vergelijken in de winkel.
Aangezien ik in de toekomst meubels zou willen maken is het voor mij wel belangrijk dat de zaag enigszins accuraat zaagt :)

Altijd verstandig in de winkel beide modellen nader te bestuderen, accuraat zullen ze beide zijn.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
De Festool heeft een betere stofafzuiging, de extra zwaaihaak is ook handig, is gelikter (bv de dieptestop is met een draaiknop ipv een vleugelmoertje), de geleiders gaan vlotter en een softstart.

De dieptestop van de Kapex is niet echt nauwkeurig. Maar hoe vaak gebruik je dat nou?

Ik vind de stofafzuiging van de Kapex ook niet geweldig, maar geen idee hoe dit in vergelijking is met andere machines. Ik heb de mijne tweedehands gekocht (voor de nieuwprijs van andere merken). Ondanks dat de machine flink is mishandeld in zijn vorige leven, werkt deze nog goed en nauwkeurig. Want alles is immers af te stellen. Heb hem net dit weekend weer netjes op 90° gezet.

Verplaats je de machine vaak? Dan is de Kapex al zwaar zat/te zwaar. Al kan een onderstel met wielen dan wel handig zijn.

Dat de machine tegen een wand kan staan vind ik ook een erg groot voordeel.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
De plaatsbesparing mbt de geleiderails is inderdaad wel een groot voordeel, maar ik denk niet dat dit voor mij iets zal uitmaken.
Mijn werkbank staat ook een aantal cm van de muur omdat de vloer naar de muur toe wat bolvormig is, waardoor ik niets tegen de muur kan zetten.
Natuurlijk zal de DW een pak meer plaats innemen maar ik ben van plan om een onderstel te kopen (DeWalt DE7023) voor een van beide afkortzagen op te monteren.
Een van de komende dagen ga ik proberen om de geleiderails van de DW eens te testen.
Indien deze stroef lopen dan zal ik richting Kapex neigen.
Langs de andere kant hoop ik dat deze ook 'so smooooooth' zijn zoals in bovenstaand filmpje, dan schiet er nog wat extra ruimte over voor een PDC18, omdat mijn Makita ook min of meer aan vervanging toe is :)
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Vandaag langs mijn lokale dealer geweest.
De geleiderails van de DW lopen nog vrij soepel.
Al bij al nog een zeer knappe zaag.
De verkoper vertelde me dat deze DW en de Kapex hun best verkochte zaagmachines zijn.
De Kapex is echt voor professioneel binnenwerk en de DW is hiervoor 'iets' minder precies, maar dat is te verwaarlozen.

De DW kost, incl het DE7023 onderstel, bij mijn dealer 1150€, bij Toolnation zou ik 969€ betalen.
Ik koop veel via internet, maar een zaagmachine van 1000€ doet me wel twijfelen.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
als je de prijs van toolnation uitprint of laat zien kun je er misschien nog een paar tientjes afkrijgen bij je dealer, of je krijgt er gratis accesoires bij.
niet iedere dealer doet dat maar je kunt het in ieder geval proberen, niet geschoten .. ...... ...
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Mijn dealer leek me niet geneigd om verdere korting te geven.
Hij is trouwens een van de weinige in de regio die iets van kortin hanteert.
Deze set kost bv bij 2 andere dealers zo'n 1210€, de adviesprijs dus.
In NL lijkt het me gemakkelijker om korting te bekomen, maar hier in Belgie is dat wat anders.

Ik zou durven overwegen om deze zaag via Toolnation te kopen, maar geen idee hoe 'zacht' de pakjesdienst dergelijke zaken behandelen.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Mijn dealer leek me niet geneigd om verdere korting te geven.
Hij is trouwens een van de weinige in de regio die iets van kortin hanteert.
Deze set kost bv bij 2 andere dealers zo'n 1210€, de adviesprijs dus.
In NL lijkt het me gemakkelijker om korting te bekomen, maar hier in Belgie is dat wat anders.

Ik zou durven overwegen om deze zaag via Toolnation te kopen, maar geen idee hoe 'zacht' de pakjesdienst dergelijke zaken behandelen.

Hallo DD,

Ik weet niet hoe ver je wilt rijden om je aankoop, maar je kunt misschien eens aankloppen met Bimac Stokrooie (vragen naar Eric zaakvoerder)
 

hurck

Nieuw lid
16 jan 2014
19
0
Mijn dealer leek me niet geneigd om verdere korting te geven.
Hij is trouwens een van de weinige in de regio die iets van kortin hanteert.
Deze set kost bv bij 2 andere dealers zo'n 1210€, de adviesprijs dus.
In NL lijkt het me gemakkelijker om korting te bekomen, maar hier in Belgie is dat wat anders.

Ik zou durven overwegen om deze zaag via Toolnation te kopen, maar geen idee hoe 'zacht' de pakjesdienst dergelijke zaken behandelen.

Ik heb die dewalt zaag destijds bij hd-tools gekocht. Die heb ik toen ook zonder enig probleem via hun pakjesdienst laten komen. Machine zit goed met isomo in de doos verpakt, en aan de doos zelf was niks te zien. Ik vermoed dat dat bij toolnation dan ook mogelijk is.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Of eens kijken op http://www.tools-profit.nl/, zitten in wijnegem en hanteren toch ook wel scherpe prijzen. Eigenlijk verbazend dat het een .Nl site is vermits het een belgische winkel is, waar het meestal net andersom is, veel .be websites blijken dochters van nederlandse firma's te zijn.
Het is het enige bedrijf dat ik ken in Belgie dat een duidelijke website met prijzen heeft, de andere handelaars voor dergelijke machines blijven toch wel ver weg van het internet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.