Dewalt DWS780 vs Festool Kapex

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ben zelf een fervent hobbyist en ben pas sinds een jaar met houtbewerking begonnen.
Binnenkort heb ik een maand vakantie en heb ik een pak projecten in het verschiet.
Een afdak naast ons huis, zitbanken, tuintafel, ... om er maar enkele te noemen.

Al lange tijd ben ik aan het bekijken welke afkortzaag ik zou willen kopen (tevens mijn eerste).
Volgende maand trekken wij een mooie premie terug en zou ik een deel van dit geld willen gebruiken voor de aanschaf van een afkortzaag.
Mijn keuze is nu beperkt tot 2 zagen, nl de dws780 of een Kapex.
De dws780 zou ik met het onderstel kopen, komt neer op zo'n 960€.
De Kapex komt met onderstel op zo'n 1450€, toch al 500€ meer.
Ik heb al een hoop machines van Festool en ben hier zeer tevreden over.
Alleen weet ik niet dat ik er nu 500€ meer aan wil uitgeven.
In de toekomst zou ik nog een Domino en een PDC18 willen kopen, maar dat kost ook weer wat centjes.
Zijn er mensen die ervaring hebben met beide toestellen en me kunnen helpen bij het maken van mijn keuze?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik kan je over beide machines niet veel vertellen...maar misschien heb je wat aan mijn mening...ik heb aardig wat Festool spul en sinds kort een Dewalt 778, ik ben erg tevreden over de DWS778 en heb hiervoor gekozen vanwege de prijs, ook het glijsysteem wat in de machine zit waardoor je ruimte erachter bespaart is top.

Succes met je keuze:confused:
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik ken de Dewalt DWS780 niet uit ervaring maar heb er ook tussen getwijfeld maar toch voor de Kapex gekozen.
Je moet jezelf afvragen of je een kapex nodig hebt en het extra geld wilt uit geven. Als je eenmaal een kapex hebt wil je geen ander merk meer,
maar ook de Kapex heeft zijn minpunten, maar dat heeft iedere zaag en ontdek je pas in de praktijk.
 

A.N

Actieve deelnemer
Wij hebben sinds bijna 3 jaar een Dewalt 780xps in de werkplaats die dagelijks veel gebruikt wordt.
Technisch een prima en robuuste machine en nog altijd zeer nauwkeurig, enig minpuntje t.o.v een Kapex lijkt me toch de stofafzuiging.
Het kan zijn dat Dewalt bij de nieuwste 780 modellen de afzuiging net als Festool ook op de zaagkap heeft bevestigd maar dat ben ik nog niet tegengekomen op een afbeelding.
De stofafzuiging is t.o.v van het oudere 708 model al wel sterk verbeterd maar nog niet optimaal, xps werkt ook na 3 jaar intensief gebruik nog steeds uitstekend .
Kortom een fijne machine om mee te werken.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb vrij uitgebreid gezocht welke afkortzaag ik zou kopen (ik zit op uitzoeken).
Beide afkortzagen zijn hele goede zagen, maar allebei hebben ze hun beperkingen, de ene is niet beter dan de ander. Veel mensen kopen een Kapex omdat er festool op staat en deze langer zijn waarde behoud. Maar ik denk niet dat, dat het prijs verschil rechtvaardigd.


op amazon staan heeel veel reviews van beide.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb een beetje een vergelijking gemaakt van beide zagen.
De Dewalt heeft een betere prijs en groter zaagblad.
De Festool heeft een betere stofafzuiging, de extra zwaaihaak is ook handig, is gelikter (bv de dieptestop is met een draaiknop ipv een vleugelmoertje), de geleiders gaan vlotter en een softstart.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Het richt systeem (lampje) van de Dewalt is in mijn ogen een stuk fijner in gebruik.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Zijn de verstekken bij de Dewalt wat handig in te stellen?
En hoe zit het met de geleiders? Dat is een van de minpunten die ik heb gelezen over deze zaag.
Bij de Festool zit je dan weer met je fence te prutsen bij verstekken die meer dan 30° zijn.
Indien ik toch eerder voor de Dewalt zou kiezen dan kan ik natuurlijk van mijn overige geld, mits een kleine opleg, de PDC18 bijkopen.

Ik wist niet dat het kiezen van een afkortzaag zo moeilijk kon zijn :)
Ik wil gewoon achteraf geen spijt hebben van mijn keuze.
Bij Festool heb je dan ook een jaar extra garantie + een diefstalverzekering.
Ik heb geen enkele machine van Dewalt, ik geloof niet echt in dit merk, maar heb al veel.positiefs gehoord over hun zagen.
 
Laatst bewerkt:

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
De stofafzuiging van de Kapex is echt niet veel soeps. Er komt evenveel zagemeel naast de afzuigopening dan wel er in. 10 planken afkorten en je kan de slang van het apparaat loskoppelen om rondom het zagemeel weg te halen. Je mag altijd eens komen kijken.
gr,
Danny
 

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Beschik al een drietal jaar een Dewalt 780 XPS en gebruik vrij regelmatig de machine. Ik ben heel tevreden: degelijke machine dat je toelaat heel nauwkeurig te werken.
Ook het bijregelen van de machine is eenvoudig en accuraat.
Kan, bij gebrek aan ervaring, uiteraard niet oordelen over een Kapex.,
Maar ik zie, voor 500 €, weinig mogelijke meerwaarde aan de Dewalt.

Bert
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
De stofafzuiging van de Kapex is echt niet veel soeps. Er komt evenveel zagemeel naast de afzuigopening dan wel er in. 10 planken afkorten en je kan de slang van het apparaat loskoppelen om rondom het zagemeel weg te halen. Je mag altijd eens komen kijken.
gr,
Danny

Welke stofzuiger gebruik je en welke diameter slang, met de 36mm slang zuigt het een stuk beter.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
De stofzuiger is een Festool 36 met de originele slang ( 27mm ?). Normaal gezien, en dan vooral door de hoofdprijzen die ze voor hun materialen vragen, zou stofzuiger, slang en machine toch op elkaar moeten afgestemd zijn. Ik kan eens proberen met een dikkere en korter stuk slang.
gr,
Danny
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De afkortzaag is meer vergelijkbaar met een zware machine ivm afzuiging, met de 27mm slang heb je een ok afzuiging op de kapex, met de 36mm is het een dag/nacht verschil.
De 27mm slang is eigenlijk enkel voor kleine machines zoals schuurmachines en kleine bovenfrezen. Zagen, bovenfrezen, schaafmachine enz zijn eigenlijk gemaakt voor 36mm afzuiging.
Alle machines waar de 27mm buis op de mond steekt is voor 27mm, alle machines waar je de 27mm buis in de afzuigmond steekt is voor 36mm gemaakt.

DeWalt gebruikt voor zijn afkortzagen nog de technologie van Elu die daar heel goed in waren, al komt het nu niet meer uit Zwitserland. Daarom zijn die machines een niveau hoger dan de rest van hun gamma.

Beide machines zitten niet echt in dezelfde klasse, de DW is een 12 inch en de Kapex 10 inch. De DW weegt daardoor al 4kg meer en moet je relatief ver van een muur zetten om te kunnen gebruiken terwijl de kapex makkelijker te dragen is en makkelijk op een gewone werkbank van 60cm diep tegen een muur kan staan door zijn bijzondere geleiding die achter niet uitsteekt. Let ook dat 12 inch machines nooit zo precies kunnen werken als een 10 of 8 inch.

Er is geen discussie voor mij, waren ze aan dezelfde prijs dan moest je compleet gek zijn om voor een DW te gaan. Maar dat is nu eenmaal niet het geval, wanneer mensen vergelijken dan is het altijd de Kapex tov andere minder dure merken. Ik weet dat telkens als ik mij die vraag gesteld heb en gekozen heb enkel gebaseerd op prijs dat ik er telkens spijt van had achteraf.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
In de handleiding van de kapex wordt ook een 36 mm slang aanbevolen, het kan ook zijn dat je een vernauwing door opgehoopt zaagsel in de machine hebt,
even controleren kan nooit kwaad.
Voor de OF1400 bevelen ze ook een 36 mm slang, maar die vind ik veel te stug voor freeswerk uit de hand.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
De stofzuiger werkt - voor zover ik kan oordelen - prima, het uiteinde van de slang tegen de handpalm houden en daar blijft hij dan wel hangen.
Dan zal het toch de slangdiameter zijn. Maar 100 euro voor een paar meter plastic slang......
gr,
Danny
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik hecht wel belang aan stofafzuiging.
Er is niets zo irritant dan je hele vloer zien vol te liggen met zaagsel en nog 15 minuten alles op te kuisen.
Ik geraak er op dit moment echt niet uit :)
Ik investeer altijd meer in goed werkmateriaal ipv de goedkopere varianten, maar een verschil van bijna 500€ is toch groot.
Bij de DW lijkt me qua instellingen voor verstek en zaagdiepte nogal omslachtig.
De knop om de verstekken in te stellen zit achteraan de zaag en voor de zaagdiepte moet je het met een simpel vleugelmoertje doen.
On principe heb ik voldoende ruimte in mijn garage, dus de geleiders die uitsteken zijn niet echt een probleem.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Je moet je afvragen of je de precisie van de kapex nodig hebt en er €500 meer voor wilt uitgeven.
Ook de hoek en diepte instelling, hoe vaak ga je dat gebruiken, als je het veel gebruikt gaat een moeilijke bediening op den duur vervelend worden.
Zaag je veel buiten, dan zie je de laser bam de Kapex nauwwlijks, dan is de LED verlichting van de DeWalt beter.
 

Mr. Yellow

Actieve deelnemer
17 mrt 2014
43
0
Vraag je ook eens af wat je er zoal mee wil zagen. De DWS780 is een 12" (305mm blad) afkortzaag. De Kapex 'maar' een 10" (250mm blad)
Ik vind het om die reden dan ook een slecht vergelijk, want pak je het topmodel van de meeste merken dan is dat een 12" en daar word dan een 10" van Festool tegenover gezet (omdat ze geen 12" model hebben). Met dat in het achterhoofd is dat prijsverschil mijns inziens buiten proporties. Niet dat het mensen weerhoud er toch een aan te schaffen, maar in mijn ogen betaal je dan flink meer voor minder. Neemt niet weg dat het een goede machine is.

Beiden hebben plussen en minnen.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Voor mijn buitenprojecten, vooral dikkere balken voor een afdak, vurenhout en plaatmateriaal.
Om een vergelijk te maken met de Kapex dan moet je al eerder de DW717 ernaast zetten.
Maar voor enkele euro's meer heb je de DWS780.
Momenteel zegt mijn hart om te gaan voor Festool, maar mijn verstand zegt om voor de DW te gaan.

Het ontbreken van een softstart, is dit een echt minpunt?
Het grote minpunt dat ik lees over de DW is dat de geleiding vrij stug is.
Ervaring jullie hetzelfde met deze zaag?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.