Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

gezocht vlakbank en vandiktebank of combi.

hallo allemaal .

ik ben op zoek maar een vlakbank en een vandiktebank , mag ook een combi zijn , zolang deze maar degelijk is. ik hou namelijk niet van troep.
    mag ook rustig een iets oudere uitvoering zijn [geen antiek] als die maar 100% goed is.

gr jens......

Re: gezocht vlakbank en vandiktebank of combi.

Jens wat versta je onder ""troep"" welke merken zou je beslist niet willen,
    groetjes Albert

Gewichtsklasse en max. afmetingen qua schaafbreedte en invoerhoogte voor de vandikte is ook wel handig om te weten.

ja wat versta ik onder troep? . troep is alles wat niet voldoet waar het wel voor gemaakt is.

merkbewust ben ik op dit gebied niet zo . maar het moet bij mij wel aaltijd zeer degelijk zijn. ik heb dan ook liever het wat oudere spul , dit is voor ons [mij] redelijk betaalbaar en het voldoed voor mij veelal aan mijn eisen.

voorbeeld : cirkelzaag mag niet gaan staan bij zwaar gebruik, een eiken balk van 20 cm dik moet zo,n zaag bij mij zonder probleem kunnen zagen in een vlot tempo.

een vandiktebank moet je met min 3 pers op de plaats moeten zetten , dus een zwaar ding dat niet beweegt bij gebruik. dit geld ook bij een vlakbank. en natuurlijk moeten zulke machines 100% werken.

je moet natuurlijk voor deze machines wel de ruimte hebben, mij schuurtje is 12.50 bij 5 meter dus het heeft niets over .

jens.....

Ik denk dat je schuur wel te klein is voor de machines die jij graag wilt hebben.
    circelzaag die vlotjes een eiken balk van 20 door kan zagen......euhhm zo groot heb ik de zagen nog niet gezien.
    en een vandiktebank die je met 3 mensen moet tillen...tja dat zegt niets over de grote van de machine.

ik heb ook niet beweerd dat de ruimte groot genoeg is, maar 62.50M2 is toch al redelijk voor een schuur. er zijn er hier die het met veel minder moeten doen.

en met zo,n zaag bedoel ik een fatzoenlijke degelijke zaag met een paar pk meer.

ik heb nu veel last van hooikoorts, maar zodra ik weer een beetje kan zal ik ééns proberen om wat foto,s hier te plaatsen , kun je zien wat ik bedoel.

jens.......

20 cm zaaghoogte? Nog nooit gezien met een cirkelzaag! Maar goed je vraag gaat om een vlak van dikte bank. Ik zou dus voor de combi gaan ivm met de ruimte, maar goed. De meeste zware banken til je ook niet met drie man.... Als tillen je je belangrijkste factor is zou ik zeggen hou het dan bij kleine bankjes... De echte grote jongens heb je gewoon een heftruck voor nodig of een paar domme krachten of stevige takel om 'm op een pallet te krijgen (als die daar niet door zakt). Ik geloof dat qua grote jongens een Lurem wel gewild is. Verder wat modernere modellen van Hammer en Felder. Wil je het klein houden dan is alleen INCA en Kity redelijk naar ik heb begrepen, de rest is echt chinese zooi of gewoon net niet goed genoeg.

Scheppach heeft ook mooi degelijk en sterk spul.

Op marktplaats en dergelijke kom je regelmatig mooie en zware machines tegen, bv: Danckaert vlak en van dikte schaafmachines, ook Constant Philips, Vertongen, Ducuroir, De Cock, etc...... zijn professionele machines volledig vervaardigd uit gietijzer, de modellen zonder CE keuring zijn meestal goedkoop op de kop te tikken.

André

Zelfs voor de hobby zou ik persoonlijk een kleine scheppach (zo'n HM1 o.i.d.) overslaan als je nog aan een kity of inca kan komen. De grotere scheppachs zijn kwalitatief ook slechter dan vergelijkbare machine groottes van andere bekende kwaliteitsmerken, naar ik heb gehoord.

Forum Rechten