Waar koop ik "veilige" mdf?

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Een tijdje geleden is er in een draadje sprake geweest van "eco" mdf of gewoonweg mdf die veiliger is dan de gewone mdf (minder kankerwekkende stoffen). Ik kan mij het draadje nog goed herinneren maar zelf met de zoekfunctie vind ik die niet terug.
Nu, ik heb navraag gedaan bij verschillende houtleveranciers in de buurt en bij iedereen kwam dezelfde trek op hun gezicht : WAT VERTELT DIE NU? Niemand blijkt er ooit over gehoord te hebben.
Is er iemand die dit regelmatig gebruikt en/of mij kan zeggen waar ik dit zou kunnen kopen?
Heeft deze mdf dan een specifiek uitzicht, of een markering waarop je moet letten, zodat ze mij toch geen gewone mdf verkopen?

Alvast bedankt!
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
De gevaarlijke stof is formaldehyde, de meeste houtleveranciers zouden toch wel formaldehyde vrije mdf op voorraad moeten hebben.
Hanssens hout in Gent heeft het zeker op voorraad en ik denk Dewa hout in Deinze ook wel.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Bedankt voor de reacties! Ik heb een offerte gevraagd aan 2 leveranciers hier vermeld. Even afwachten nu...
@bruine-beer, bedankt voor de link, dat het nu nog van een draadje kwam dat ik startte... vond het echt niet meer terug:eek:
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
De gevaarlijke stof is formaldehyde, de meeste houtleveranciers zouden toch wel formaldehyde vrije mdf op voorraad moeten hebben.
Hanssens hout in Gent heeft het zeker op voorraad en ik denk Dewa hout in Deinze ook wel.

Heb Hanssens een mailtje gestuurd, die zijn niet zo ver, eventueel mail ik Dewa ook nog, die zijn nog een beetje dichter. Dank je!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Als ik nog een bijkomende vraag mag stellen, waar zou jullie voorkeur naar gaan? Mdf zero formaldehyde of multiplex?
De nerven vd multiplex storen mij niet, maar ik ben bang als ik een paneeldeur maak van multiplex (paneel) ingesloten in massief hout (beuk of essen), zou de verf of lak dan niet gaan scheuren waar het mp paneel in het massief hout komt door werken van het hout? Met mdf heb ik al meerdere paneeldeuren gemaakt en afgelakt zonder probleem, maar zou dat bij mp/massief geen probleem gaan vormen?
En voor de corpussen van kasten, mdf of multiplex? In het draadje dat Bruine Beer tevoorschijn kon toveren werd van massief geproken, maar eerlijk, zelf met mijn nieuwe schaafmachine gaat daar teveel tijd in zitten, kan maar 1 weekend op 2 deftig voortwerken en ik heb nog ettelijke meters inbouwkasten voor de boeg...
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
dat is geen probleem, heb hier panelen in allerlei vormen en maten gemaakt van 20mm dik grenen kaders met een 4mm dik multiplex plaatjes.
En dat zit 4 jaar na maken nog strak in de lak
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
dat is geen probleem, heb hier panelen in allerlei vormen en maten gemaakt van 20mm dik grenen kaders met een 4mm dik multiplex plaatjes.
En dat zit 4 jaar na maken nog strak in de lak

Dank u voor je reactie! Ik heb ondertussen al een paar offertes gekregen voor de zero formaldehyde mdf. De prijs valt toch nog mee, gezien het een "specialleke" is had ik het erger verwacht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.