Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Hout voor buiten kleuren met ijzeracetaat icm olie?

Veel hout voor binnen kleur ik met ijzeracetaat. Het geeft een mooie kleur die door verdunnen van de oplossing van donker tot lichtbruin op te brengen is. Ik werk dan af met een olie of een matte lak. Gaat prima en de kleur blijft mooi.

Nu wil een klant een aantal grenen tuinmeubelen laten maken en die gekleurd hebben met ijzeracetaat omdat ze de kleur zo mooi vind. Ik wil de volgende volgorde in afwerkingslagen gaan gebruiken:

1- kleuren met ijzeracetaat.
    2- een impregneerolie.
    3- een houtolie (van de cokerije) in twee a drie lagen.

Tussen alle lagen wil ik minimaal een dag droogtijd aanhouden.

Concrete vragen:

1- Is er een wisselwerking tussen het ijzeracetaat en de te gebruiken olielagen die de effectiviteit van de olie aantast?
    2- Heeft iemand ervaring (of voldoende kennis van de chemie) om te voorspellen of de kleur snel veranderd oiv zonlicht (verbleekt, grijs wordt)

Ik hoor het graag.

Groets, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Even een schopje omhoog. Is er echt niemand die hier wat zinnigs over kan zeggen? Ik moet over twee weken leveren

Groet, Rob.

is ijzeracetaat niet iets wat reageert met de tanine in bv Eiken wat een bronzen/ebony kleur geeft aan het hout?

Als het ijzeracetaat al iets doet met de olie zal het als (extra) drogingskatalysator zijn. Ik vermoed dat dat geen kwaad kan. Met grenen zal het verder weinig doen - daar zitten geen tannines is. Wat wel een probleem zou kunnen zijn is dat die olieafwerking niet (duurzaam) vocht- en luchtdicht is. ik verwacht dan ook dat het ijzeracetaat langzaam (of misschien wel snel) omgezet zal worden in 'roest' (verschillende vormen ijzeroxides) en azijnzuur. Ik verwacht dat het azijnzuur, door de geringe hoeveelheid, weinig problemen oplevert, maar omzetting van het ijzeracetaat in ijzeroxide zal waarschijnlijk het beoogde visuele aspekt aantasten? Let wel, ik spreek hier niet uit ervaring, uitsluitend uit chemisch onderbuikgevoel ;-)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    het beoogde visuele aspekt aantasten?
    Daar ben ik dus inderdaad ook bang voor, dat de kleur vervaagt of veranderd in een kleur die niet de bedoeling was. Er ligt een teststukje op het dak van mijn werkplaats maar dat ligt er nog niet lang genoeg.

Hm. Jouw onderbuikgevoel bij het mijne opgeteld doet me besluiten om een andere kleuring toe te passen, ik ga het risico niet lopen. Jammer, want de kleur is wel erg mooi.

Groet, Rob.

Forum Rechten