Bandschuurmachine ELU MHB90 reparatie

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Hallo Klaas,

Wat er waarschijnlijk fout is gegaan dat je de ''lagerpassing" uit het deksel hebt getikt. Je had de buitenring van het lager naar binnen eruit moeten tikken. Misschien kun je de geribbelde ring weer terug in het deksel lijmen met 2 componenten lijm. De geribbelde bus is origineel waarschijnlijk ingegoten in het deksel omdat je een lager niet zo in de kunstof kunt monteren! Succes ermee, Ernie
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bij mij is die stalen buitenring, de lagerbus, blijven zitten. Die lager was ook niet kapot, maar heb ik wel vervangen. Zit deze klemvast als je hem terugplaatst? Indien niet, deze vastplakken.

Succes
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Even terug komend op het oplassen om te krimpen. Het klopt dat de binnenring iets uitzet als je hem oplast. Maar als je hem daarna gelijk afschrikt met water, krimpt hij meer dan hij is uitgezet. En om de ring eraf te krijgen, die je nu geslepen hebt, gebruik je een trekker die uit twee soort schalen bestaat, als je die aandraait, druk je een scherpe kant tussen het lager en de as, waardoor het lagerdeel iets opschuift, een beedje alsof je van beide zijden er een beitel tussen slaat. Hier schroef je dan de trekker op. Ik hoop dat mijn verhaal enigszins te begrijpen is.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Bij mij is die stalen buitenring, de lagerbus, blijven zitten. Die lager was ook niet kapot, maar heb ik wel vervangen. Zit deze klemvast als je hem terugplaatst? Indien niet, deze vastplakken.

Succes

Oeps, je bevestigt mijn vrees :-(.
Maar Ronald. Ik begrijp niet hoe je de binnenring (bedoeld hier is de binnenring van de buitenschaal) er uit hebt kunnen tikken zonder dat het ingegoten deel mee ging . Ik zou het duidelijker moeten formuleren, maar daarvoor heb ik een plaatje nodig. Zal morgen een zo duidelijk mogelijke handschets sturen met een zo precies mogelijk formulering van mijn resterende vraag. Begint me te ergeren dat dit fout is gegaan :p
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Vandaag kreeg ik uit Duitsland het vervangingslager.

Zoals hierboven beschreven is bij het verwijderen van het lager ook het metalen lagerhuis s uit het plastic schild van het motorhuis gedrukt geworden. Had niet gemoeten maar is wel gebeurd.
Links op de foto het nieuw lager. Rechts op de foto is het uitgedrukt lagerhuis. In dat Lagerhuis zit nog de buitenring van het oud lager.

17_ELU_MHB90.jpg



opm.: dat wat ik hier een lagerhuis noem is dus eigenlijk niet meer dan een stalen ring die in het plastic huis gegoten zat. Zie detailfoto hieronder van Lagerhuis met daarin nog de oude buitenring van het lager. T.z.t zal ik het moeten teruglijmen in het plastic huis.

18_ELU_MHB90.jpg


Maar.......Hoe verwijder ik het beste die buitenring van het oud lager uit het lagerhuis? Aanpikken met lasapparaat is al genoemd maar ik heb geen mogelijkheden daartoe noch ervaring daarmee. I
Is doorslijpen van het lagerbuitenring met een dremel oid een optie?

Ik hoop dat iemand een advies heeft.


mvg
klaas0639
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Gat maken in een stevig stuk hout ter grote van de binnenmaat van de buitenring, die er ondersteboven in/op leggen en dan met een stevig stuk staal de lagerschaal er langs binnenuit uittikken.
Het kan helpen om het geheel een keertje te verwarmen en laten afkoelen dat kan mogelijke corrosie tussen de ringen breken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
De ring eruit tikken is hier niet mogelijk (lijkt mij). Ik heb het hieronder in een schetsje proberen weer te geven (de foto's laten het niet goed zien).
Het lagerhuis (rood) heeft een soort pasrandje waartegen de buitenring van het lager (geel) ligt. Daardoor is de buitenring er dus niet uit te tikken/drukken.

19_ELU_MHB90.jpg
Dus zit ik nog met een probleem :(
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Misschien kan je plaatselijke fietsenmaker wel helpen. Die hebben vaak net wat andere gereedschappen dan de gemiddelde klusser.
Dit lijkt me ook iets wat bij de trapper as van een fiets voorkomt.

En anders gewoon met de Dremel en heel veel geduld en en nog meer slijpsteentjes.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Zoals al eerder gezegd de buitenkant zo heet mogelijk maken met een verfstripper, dan op een stalen bankschroef leggen met de buitering en met een schroevedraaier waar je met hamer op kan slaan voorzchtig tikken als ik het goed zie is de binnenmaat van het gat in de lagerbus net iets groter dan het lager zelf, weinig vlees maar het proberen waard.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Zoek nu iemand op met een lasapparaat. Is klusje van 5 minuten, waarvan 4 minuten voor het pakken van het lasapparaat. Als je in de buurt van utrecht had gewoond, had ik het even voor je gedaan.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Het beste kan je met de dremel de lager buitenring zoveel mogelijk op 2 plaatsen zo dun mogelijk maken, het buitenhuis warm maken en dan proberen
de ring eruit te tikken, maar zal waarschijnlijk ook niet echt meevallen omdat je niet veel houvast hebt.
Dit heb ik ook al meerdere keren gedaan met achterwiellagers van auto's.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
De ring eruit tikken is hier niet mogelijk (lijkt mij). Ik heb het hieronder in een schetsje proberen weer te geven (de foto's laten het niet goed zien).
Het lagerhuis (rood) heeft een soort pasrandje waartegen de buitenring van het lager (geel) ligt. Daardoor is de buitenring er dus niet uit te tikken/drukken.

Bekijk bijlage 30333
Dus zit ik nog met een probleem :(
De beitel/schoevendraaier waarop je slaat kan je in de rand van de binnenring plaatsen.
zo heb ik al best wat ringen eruit gekregen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
De ring eruit tikken is hier niet mogelijk (lijkt mij). Ik heb het hieronder in een schetsje proberen weer te geven (de foto's laten het niet goed zien).
Het lagerhuis (rood) heeft een soort pasrandje waartegen de buitenring van het lager (geel) ligt. Daardoor is de buitenring er dus niet uit te tikken/drukken.

Bekijk bijlage 30333
Dus zit ik nog met een probleem :(

O ja: mooie schets! Met die kleuren. Erg duidelijk zo.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Idd een dunne bijtel of schroevendraaier tussen de pasrand van het lagerhuis en de buitenring drijven en steeds het geheel een stukje draaien zodat je hem niet schuin en eruit drijft.
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Als het allemaal tegenvalt, kun je wellicht het kunststof deel nieuw kopen incl lagerhuis.
is dit een apart onderdeel op de tekening?

ik heb zoiets ooit gehad met een rotex, het kunststof deel koste belachelijk weinig, moeilijk te geloven van festool maar is toch waar.
of is het een echte oude waar geen onderdelen meer van te krijgen zijn?

Ik zou eerst martijn V zijn manier proberen.
dingetje lijkt mij te klein om goed warm te maken en vervolgens te hanteren.

succes!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Heren dank voor al de adviezen. Ik zal een combinatie van slijpen met Dremel, warm/koud baden, kruipolie/wd40 en tikken met beiteltje proberen, denk ik. Ik hou jullie op de hoogte

mvg
klaas0639

PS: @ NL-Mikkla: Je kunt het kunststof motorhuis los kopen. Ik weet de prijs niet uit mijn hoofd. Ergens tussen 100 en 200 Euro. Daarom geen praktische optie.
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Dat snap ik, dan eerst maar even verder proberen met het oude huis en nieuwe lagers
succes!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, ik ben nog niks verder (door allerlei andere ""beslommeringen"" ).
Ik bedacht, (Nee. Werd door het WWW op het idee gebracht :)) dat er misschien iets is te beginnen meteen keilbout die ik in het kogelbaantje van de kogelring vast zou kunnen klemmen. Hm, we zullen het merken.

groet,
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.