Ouderwetse slijpsteen

tuoh

Oud hout
Wanneer de steen mooi rond staat, en je een zoete steen treft, kan je het resultaat van het slijpen vergelijken met een Tormek.
Het is een traag proces en het vergt heel wat oefening om een strakke vouw te slijpen door het ontbreken van een slijpsteun.

Het is de perfecte steen om een bijl of haalmes op te slijpen, mooie breedte en watergekoeld :D

Ik heb er nog één staan, maar de steen is jammer genoeg gebroken, door het roesten van de metalen as lagen er op een morgen twee stenen in de werkplaats :( :(
 

demooiste

Actieve deelnemer
13 feb 2010
44
0
vroeger had je alleen maar dit soort slijpstenen,
later is daar de sneldraaiende amarilus steen bij gekomen
met zo,n steen kan je ook goed slijpen ,alleen uitkijken dat je beitel niet verbrand
ouderwetse timmerlui en meubelmakers geven de voorkeur aan zo,n langzaam draaiende watersteen
 

meblisto

Actieve deelnemer
5 mrt 2010
31
0
tuoh zei:
Wanneer de steen mooi rond staat, en je een zoete steen treft, kan je het resultaat van het slijpen vergelijken met een Tormek.....

Wat betekent een zoete steen? Zijn er verschillende soorten, of zijn alle zandstenen goed?

Ik zie trouwens ook advertenties op internet van deze 'ouderwetse' stenen, maar dan wel aangedreven door een elektromotor. Zijn dit dezelfde stenen (en kan de elektromotor dus door een hendel vervangen worden)?
 

tuoh

Oud hout
De vroeger veel gebruikte waterstenen waren niet allemaal de zelfde van samenstelling, er waren zachte en hardere stenen, maar ook zachte stenen met een harde plek in de steen, deze laatste waren lastig om te gebruiken omdat ze niet egaal versleten, je eindigde steeds met een ovale steen :x probeer daar maar eens een mooie snede mee te slijpen.

Een zoete steen geeft een rustig slijpbeeld, niet te zacht maar ook niet hard, mooi egaal van samenstelling, bij het slijpen knaagt de steen niet aan het gereedschap, je kan het vergelijken met slijpen op een kunststeen met een fijne korrel.

Tegenwoordig kan je stenen in elke korrelgrootte gewoon bestellen, vroeger moest je gewoon geluk hebben, een zoete steen werd dan ook gekoesterd door de vakman omdat zijn gereedschap er wel bij vaarde wanneer het erop geslepen werd.

De hendel kan inderdaad door een motor vervangen worden, maar of het de zelfde stenen zijn durf ik betwijfelen.

Mvg,

André
 

meblisto

Actieve deelnemer
5 mrt 2010
31
0
tuoh zei:
Tegenwoordig kan je stenen in elke korrelgrootte gewoon bestellen,

Doel je hier op de moderne, kleine stenen voor op de elektrische slijpmachine, of kun je deze grote stenen ook nog ergens bestellen? Ik vind op internet alleen tweedehandse stenen.
Als je dit soort stenen nog ergens nieuw kunt kopen zou ik wel willen weten waar!
 

tuoh

Oud hout
Ik bedoelde inderdaad de moderne amaril of koround slijpstenen voor elektrische machines, die kan je verkrijgen in verschillende korrelgroottes.

De vroegere veel gebruikte slijpstenen zijn een natuurproduct en dus meestal verschillend van samenstelling :( gevolg hiervan was dat je pas na aankoop en bij het eerste gebruik ontdekte wat voor vlees je in de kuip had.

Daarom ook dat men tegenwoordig kunstmatig samengestelde stenen op de markt brengt, deze hebben wel een homogene samenstelling, en krijgen vanuit de fabriek een code die de korrelgrootte aangeeft, de consument weet dus wat hij kan verwachten.

De stenen van Tormek zijn hier ook een mooi voorbeeld van, en als je graag het slijpbeeld wil dat men vroeger bereikte op een goede natuursteen is de Tormeksteen een modern en volwaardig alternatief.

Zelf gebruik ik nu voor al mijn slijpwerk een Creusen traagdraaiende elektrische bankslijpmachine, in combinatie met een viltschijf en polierpasta voor het wetten.
 

meblisto

Actieve deelnemer
5 mrt 2010
31
0
Ik heb vandaag zo'n slijpsteen gekocht. (eentje met een diameter van +- 35 a 40 cm).
Hij was met soepel lopende kogellagers bevestigd op een stevig metalen frame.
Een mooie steen, maar niet helemaal rond. Als je hem ronddraait zie je een 'bobbel', en je voelt dat hij niet gelijkmatig draait, het gewicht is dus niet gelijk verdeeld.

Kan iemand hier mij vertellen hoe (en of) ik zo'n steen weer mooi rond en uitgebalanceerd krijg?

Ik hoop dat ik er nog iets van kan maken, al heb ik geen haast, aangezien ik nog niet eens gereedschap heb om te slijpen :oops:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Met een afritser gaat het eenvoudig Deze zijn bij de betere gereedschapzaken te verkrijgen.Op de leunspaan leggen en voorzichtig tegen de lopende steen duwen. Eerst de bobbel = ovaal er uithalen dan nog even tegen aan tot de hele steen weer mooi schoon en rond is.

Succes ermee

Wim
 

tuoh

Oud hout
Dat is dus een steen met een hardere plek erin, wat je er ook aan doet door die harde plek gaat de steen steeds onregelmatig afslijten :(

Bij een traag draaiende steen is het niet evident om een ritser of duivelsteen goed te gebruiken, om tot een goed resultaat te komen zou je de ritser of de duivelsteen op een vaste slede moeten kunnen monteren en zo de steen vlakken.

Bij een elektrische werkbankslijpmachine kan je de ritser uit de losse hand gebruiken om de steen te vlakken of rond te zetten, maar bij een traagdraaiende steen gaat dat niet lukken.


André
 

meblisto

Actieve deelnemer
5 mrt 2010
31
0
tuoh zei:
Dat is dus een steen met een hardere plek erin, wat je er ook aan doet door die harde plek gaat de steen steeds onregelmatig afslijten :(

Dat is wel vervelend! Ik had natuurlijk zelf ook wel kunnen verzinnen dat die bobbel niet zonder reden is ontstaan, maar ik vermoedde een andere oorzaak: Het onderstel van de steen heeft bevestigingspunten waar waarschijnlijk een waterbak aan heeft gezeten waar de steen doorheen draaide. Ik had ergens op het web gelezen dat een steen ovaal kan worden als die na het slijpen in het water blijft staan. Het gedeelte dat in het water staat zou uitzetten doordat het water opneemt.
Ik had eerlijk gezegd geen seconde stilgestaan bij de veel eenvoudigere en dus logischer verklaring die jij geeft! :oops:

tuoh zei:
Bij een traag draaiende steen is het niet evident om een ritser of duivelsteen goed te gebruiken, om tot een goed resultaat te komen zou je de ritser of de duivelsteen op een vaste slede moeten kunnen monteren en zo de steen vlakken.

Dat wordt mij wat te ingewikkeld. Ik heb nul kennis, ervaring en gereedschappen op het gebied van metaalbewerking, dus daar ga ik maar even wat hulp bij halen!

In ieder geval bedankt voor de tips, Wim en André!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik rits ook mijn natslijpmachines af. Maar ik heb voor elke machine een afritser die vast gemonteerd zit en dus de steen vlakt. Voor mij is dit vanzelfsprekend. Ik kan mij heel goed voorstellen dat dit niet voor iedereen geldt. Tijdens slijpdemo's, die ik wel eens met de tormek machines heb gegeven, is het mij bij het kleine model wel eens gebeurt dat de steen ovaal wordt. Dit komt omdat je dan te veel voeding (lees te hard drukt) geeft. Dus bedankt voor de aanvulling.

Wim
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.