Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: Er zij licht

Er zij licht

Ik had nog een paar stukken moeras-eik over met scheuren en al.
    Ging mij een lampje branden............in de draaibank - uitboren - en toen ontstonden deze twee duistere jongens.
    afm:10x10x5 afgewerkt met IKEA paraffineolie.

P4230001.jpg

vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Hoi Jan
    die zien er leuk uit
    het hout lijkt welhaast verkoold
    hoe heb je dit zo gekregen ?
    Mvg tom

Rustig wachten - een paar duizend jaar...

hééééél lang wachten lijkt me. Moeraseik (ook wel Veeneik, Morta of Bog Oak genoemd) is eikenhout dat duizendenjaren in het veen gelegen heeft en daardoor erg goed bewaard gebleven is, en deze uitstraling krijgt...

Er worden ook pijpen van gemaakt, vandaar dat ik dat weet:

bijvoorbeeld: http://i1234.photobucket.com/albums/...ps6651d155.jpg
    Laatst gewijzigd door massis; 23-04-15 om 14:47.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door massis Bekijk Berichten
    Moeraseik (ook wel Veeneik, Morta of Bog Oak genoemd) is eikenhout dat duizendenjaren in het veen gelegen heeft
    Hier moet ik als bosbouwer toch een kleine kanttekening maken. Moeraseik is een gewone (in NDL en BE exoot) boomsoort, naast de zomereik, wintereik, steeneik, Amerikaanse eik. Het is dus niet zo dat moeraseik eenzelfde benaming is voor veeneik of Bog Oak. Pas als een van deze eiken zo lang in het veen hebben gelegen krijgen ze deze naam...

oh kijk, weer wat bijgeleerd :-)

Is moeraseik dan gewoon als pas geoogste boom zo zwart? Of is de benaming in de startpost niet specifiek genoeg en gaat het hier om een veeneiken moeraseik?
    Of - wat ik vermoed - wordt het onderscheid gemaakt tussen "moeraseik" en "moeras-eik" en is er gewoon wat lexicale verwarring over de benamingen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door deftone82 Bekijk Berichten
    Hier moet ik als bosbouwer toch een kleine kanttekening maken. Moeraseik is een gewone (in NDL en BE exoot) boomsoort, naast de zomereik, wintereik, steeneik, Amerikaanse eik. Het is dus niet zo dat moeraseik eenzelfde benaming is voor veeneik of Bog Oak. Pas als een van deze eiken zo lang in het veen hebben gelegen krijgen ze deze naam...
    Bedankt ik dacht al de moeraseik die ik gezaagd heb zag er toch helemaal niet zo uit
    nu begrijp ik dat Jan waarschijnlijk veeneik heeft gebruikt mvg tom

Mooie exemplaren Jan.
    Hoe simpel houtdraaien tot een zeer mooi eindresultaat kan komen.
    Heel tof Jan.

Leuke houdertjes. Heb je de kleur nog een beetje geholpen Jan?

Leuke lichtjes..... maar het verhaal er achter over houtsoort is nog veel leuker.
    Ook ik heb weer iets geleerd.

Peter.

Forum Rechten