Zelf een schaaf bouwen

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Nu ik veel positieve berichten lees over het nieuwe schaafmes ga ik er ook maar eens aan beginnen. Ik wilde eigenlijk een low angel schaaf gaan kopen maar zie nogal tegen een prijs van 150 of meer op. Mijn inspiratie komt eigenlijk van een filmpje dat Roeland gepost heeft.
https://www.youtube.com/watch?v=CgrdT62mRhA&feature=youtu.be

Ik heb zelf een NO 5 als donor.
20150409_105920.jpg
Dit is een merkloos model, het is geen topschaaf maar dat is ook eigenlijk geen probleem. De wangen staan niet haaks op de bodem en zijn ook een beetje krom. Het binnenwerk er uitgehaald. Roeland heeft er zelf de boor op gezet maar ik heb het maar gewoon uitbesteed...... ken je grenzen en kunde :eek: onkunde.

hg Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik heb een tijdje terug Roeland gemaild met een paar vragen over zijn schaven project. Omdat er geen geheimen in staan volgt hier zijn reactie:
Hallo Hugo,

Leuk dat je ook een schaaf gaat maken verbouwen!
Het is niet zo heel moeilijk als je een oude no 4 stalen bankschaaf hebt. "onze beitel" is zeker geschikt! alleen moet je de keerbeitel wel verwijderen want die doet geen dienst bij een lagehoekschaaf (bevel up) de vouw van de beitel zit bij een low angle schaaf altijd boven.
Maar de oude beitel van de nr 4 kun je ook gebruiken je moet hem dan wel inkorten ivm lengte t..o.v. de handgreep.
Een simpele manier is verwijder de kikker van de schaaf en ook de handgreep en knop(dit i.v.m. de werkzaamheden aan de binnenzijde).
De verhoging waar de kikker op rust moet voor een groot deel weg geslepen worden met bv een flex.
je kunt daarna een wig (infill) maken van bv 12 of 15 graden die lijm je op de plaats waar voorheen de kikker zat, waarschijnlijk zul je de schaafmond opening moeten aanpassen aan de nieuwe hoek. Daarna een messing rondstaaf(bv een scharnierpen) op de juiste hoogte aanbrengen, je zult dus 2 gaten moeten boren in de zijden vd schaaf op de juiste hoogte zodat er ruimte overblijft tussen schaafbeitel en pen voor de keg die het geheel vastzet.
Dan de greep en knop weer terug plaatsen en je kunt je schaaf gaan gebruiken.
Zorg voor een voldoende dikke keg als je de (dunne) originele schaafbeitel gebruikt dit i.v.m. het klapperen de keg neemt de functie vd fe dek en keerbeitel over namelijk druk geven zo dicht mogelijk bij de snede.
Bij de ww.nl beitel is dit niet zo heel belangrijk immers de beitel is 5mm dik!
Op deze manier heb je je eigen lage hoek schaaf gebouwd. Je zou in plaats van een keg ook met een (houten) dekbeitel kunnen werken met vastzet schroef, ook dan heb je twee gaten nodig in de zijden vd schaaf, je zet deze dekbeitel vast met 2 boutjes.

Het is een heel verhaal geworden en ik zal best wat vergeten zijn te vertellen,. gewoon starten met bouwen en komen er vragen of onvoorziene problemen dan kun je me altijd even mailen of bellen etc.
Je zult zien dat het bouwen van een schaaf zeer verslavend werkt.

groetnis Roeland
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Kijk zo kom je elke keer een stapje verder http://www.mzsgereedschap.nl/silverline-handschaaf-nr-4.html
 
Laatst bewerkt:

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Om te beginnen wil ik iedereen bedanken voor de positieve reacties.:)
Ben weer een stukje verder met het verzamelen van ideeën. In de tussentijd is de schaaf gestript van het overtollige ijzerwerk.20150409_110350.jpg
Dit is zoals ze het noemen de klassieke bedrock bodem ( maar ik kan het mis hebben) De bodem is mooi vlak, met een klein roestspoortje. Daar moet ik toch nog met het schuurpapier tegen aan.
20150409_110334.jpg
Ik heb nog wat extra spulletjes in de schuur opgeduikeld,heb nu eenmaal een voorliefde voor Record.
20150409_105935.jpg
20150409_110523.jpg
Omdat ik Het hellemaal naar mijn zin wil hebben loop ik met het idee rond om de knop en de greep te vervangen. Niet alleen het hout maar ook het model. Daar heb ik al heel veel afbeeldingen van gevonden en bewaard.
20150409_153914.jpg
Ben bij mijn oude buurman langs geweest. Wij hebben een paar dingen gemeen. Een daarvan is dat we beiden NIKS kunnen weggooien.
Ik vond er deze onderdelen om de dekbeitel vast te draaien.
20150409_153740.jpg
Er moet nog wel wat aan gesoldeerd worden maar ik had dit in mijn handen en was gelijk verkocht.

word vervolgt.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Bezoekje aan de metaalbewerker gebracht. De bodem is nu uitgevlakt en mooi egaal en haaks op de bodem.
20150417_185723.jpg
20150417_185730.jpg
Nu begint de zoektocht naar het juiste hout om er echt iets speciaals van te maken.
20150417_185750.jpg
Deze had ik al gevonden in de schuur. Omdat ik nog al eens in Zwolle kom heb ik hier en daar nog wat stukjes liggen. :p Nu ben ik nogal slecht met namen en soorten herkennen dus vaar ik blind op de kennis van het forum.
20150420_193044.jpg
Dit moet Wenge zijn, mischien ook een idee. Omdat het mes nog onderweg is heb ik nog geen verder keuzes gemaakt. Wel word de wig voor het mes 12 graden. 20150420_185029.jpg
Een proefstukje om eens te kijken wat er mogelijk is.
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Waar ik normaal redelijk snel ben met verzenden moet onze hugo al een week wachten op zijn 50mm schaafmes....Sorry he....en nu gaat hij ook nog op vakantie en zal dus waarschijnlijk pas na zijn vakantie alles zien....

masave hout lijm gereedschap.jpg

Even een foto dan maar....

fijne vakantie en tot snel
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Rick
Dat ik iets heb besteld dat wist ik nog wel :eek: Dat de bezorging op zich laat wachten alla. Maar dat zoiets kleins uitgroeit tot een tafel vol , daar wil ik best wel even op wachten :D Geduld is wat mij betreft een schone zaak.

hg Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Okay okay.......het werk heeft even stil gelegen.

Terug van de vakantie was eerst de tuin aan de beurt enz enz enz. Maar het is geen reden om verder te gaan. Ik heb de zaag in de zool gezet.
20150420_191247.jpg
20150420_192227.jpg
Om er een iets andere draai aan te geven lijkt recht mij mooier als rond. Weet niet zozeer waarom maar het is maar een idee. Het mes is binnen en ik ben een beetje met de wig aan het puzzelen. die gaat niet zo een twee passen. om nu niet te veel weg te vijlen moet ik eerst puzzelen.
word vervolgt :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.