Robijnhout/Curupixia schuren

DSD600

Nieuw lid
13 mrt 2012
5
0
Beste forumleden,

Onlangs ben ik begonnen met een nieuw klein projectje.
Ik gebruik hierbij Robijnhout (ook wel bekend als Curupixia of Riemhout).
Nu probeerde ik dat te schuren met korrel 80 op een vlakschuurmachine, maar daardoor bleven er lelijke krassen en kringeltjes achter in het hout.
Fijner schuurpapier met de hand (korrel 240) leek beter te werken, maar nog steeds niet erg gemakkelijk.
Is het gewoon een kwestie van geduldig zijn en rustig met een fijne korrel met de hand schuren totdat het mooi is?

Alvast bedankt!
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Je ben begonnen met korrel 80 en dan naar 240, deze stap is te groot.
Je ben begonnen met 80 dan 100 dan 120 dus telkens een stapje hoger, tot je tevreden bent met het resultaat.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Juist bij de grove korrels geen stap overslaan. 80-100-120-150-180-240 enz.
Beter is nog k 80 vermijden. Bij zachte houtsoorten is het lastiger om de krassen weg te krijgen.
 

DSD600

Nieuw lid
13 mrt 2012
5
0
Bedankt voor jullie tips!
Ik begrijp dat stappen overslaan onverstandig is, maar ik schrok vooral van het feit dat het schuren het hout eigenlijk alleen maar lelijker maakte in plaats van mooier.
Moet ik hier gewoon overheen stappen en toch met korrel 100, 120 enzovoorts schuren, totdat de krassen vanzelf weggaan?
En zou er nog verschil moeten zitten tussen schuren met de hand en met de machine?
Alvast bedankt weer!
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Waarmee je schuurt hangt af van wat je nu hebt en wat je wilt gaan bereiken. Als het hout netjes geschaafd is ga je meestal niet meer zo grof te werk: het oppervlak wordt dan eerder ruwer dan gladder, en dat is waarschijnlijk wat je nu terugziet. Korrel 80 is namelijk vrij grof, dat ga je meestal alleen maar gebruiken als er nog behoorlijk veel materiaal verwijderd moet worden. Schuur hout bij voorkeur met de nerf mee, vooral als je een goedkope en/of grove soort schuurpapier gebruikt. De rondjes van een vlakschuurmachine vallen zoals je merkt al snel op.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Wat ook goed werkt is schuren in een richting. Hierna me dezelfde korrel schuren in de andere richting. Dus haaks erop. Zodra je ziet dat alle krasjes van de vorige richting verdwenen zijn ga je verder met de volgende korrel. Het makkelijkst is het om eerst dwars op de nerf te schuren en dan met de nerf mee. Of eerst met de machine en dan met de hand met de nerf mee. Volgende korrel. Etc. Goed schuren op lastige vormen is niet makkelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.