Wand bekleden met steigerhout

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Ik wil een stuk wand (waar waterschade) geweest Is bekleden met steigerhout op een houten raster.

Om de kosten te drukken dacht ik de planken (zijn 32mm dik) met de lintzaag in de lengte door te zagen om zo planken van ongeveer 12 a 13 mm over te houden. Is dit af te raden om een of andere reden, aangezien het enkel om te bekleden Is lijkt me dit geen probleem maar ik vraag het liever even aan de experts.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Nu ben ik geen expert maar dit lijk me wel kunnen maar na het zagen zul je het toch nog moeten vlakken en schaven dus de uiteindelijke dikte is een stukkie minder. Je zult het hout denk ik wel na het schaven even een tijdje moeten laten rusten/aclimatiseren in de ruimte waar dit uiteindelijk tegen de wand komt. Houdt er met het monteren rekening mee dat dit hout nog kan werken want dat gaat het zeker doen.
Wees er zeker van dat de wand volledig droog is voordat je de wand gaat bekleden, anders krijg je een hoop vochtige lucht achter je houten wand wat zeker resulteert in het krom trekken van de planken.
 

avh

Nieuw lid
27 apr 2014
22
0
Waarom neem je geen nieuwe planken? Die heb je ook al vanaf 20 mm dikte?
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Mijns inziens 2 opties:

1. Eerst late acclimatiseren, pas dan vlakken en op maat zagen.
2. Volle planken gebruiken, dus niet halveren.

Ik zeg dit omdat ikzelf veel met steigerhout werk en mijn ervaring is dat het toch kromtrekt wanneer je het over de lengte halveert.
Als optie 2 geen problemen gaat geven bij jou zou ik dit zeker doen. Tenzij je die 1.6cm nodig hebt natuurlijk:)

Succes!!
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Mijns inziens 2 opties:

1. Eerst late acclimatiseren, pas dan vlakken en op maat zagen.
2. Volle planken gebruiken, dus niet halveren.

Ik zeg dit omdat ikzelf veel met steigerhout werk en mijn ervaring is dat het toch kromtrekt wanneer je het over de lengte halveert.
Als optie 2 geen problemen gaat geven bij jou zou ik dit zeker doen. Tenzij je die 1.6cm nodig hebt natuurlijk:)

Succes!!

Het acclimatiseren, over hoeveel tijd spreken we dan ?

Probleem is dat dit voor de 3de mei klaar zou moeten zijn want dan is daar het verjaardagsfeestje van mijn dochtertje.
 

tuoh

Oud hout
...........
Probleem is dat dit voor de 3de mei klaar zou moeten zijn want dan is daar het verjaardagsfeestje van mijn dochtertje.

Dat is dus de verkeerde aanpak voor een klus met onvoldoende droog hout. Massief hout laat zich niet dwingen, ook niet door bovenstaande reden:p
Soms moet je buigen voor de materie als je goed werk wil leveren, de boel forceren levert meestal enkel veel frustratie op.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Zonder je topic te willen kapen, zelf zou ik graag een muur met multiplex 'bekleden.' Kan dat wel zonder gevaar voor werken?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Er zijn ook fijn bezaagde vuren delen te koop die dunner zijn.
zelf zou ik minimaal 20 mm dik aanhouden voor delen die niet onderling zijn gekoppeld met een groef en messing.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
In het verleden al eens een wand gezien die gemaakt was met niet goed geacclimatiseerde delen steigerhout verwerkt in volle dikte.
de naden stonden naar verloop van tijd meer als 1 cm open, het is maar wat je wilt.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Ik heb besloten het niet te overhaasten.
Voorlopig hang in een gordijn voor de "slechte" muur en ik haal na het feestje steigerhout dat ik dan de nodige tijd laat acclimatiseren en zo nodig terug vlak.
planken van 32mm dik, hoe lang moeten die acclimatiseren?
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Ik weet niet zo oed hoe lang de planken moeten acclimatiseren, dit hangt ook af van de vochtigheidsgraad lijkt me. Wij kunnen niet echt steigerhout laten acclimatiseren omdat het altijd in een andere ruimte komt te staan, namelijk bij de klant :)

Maar ik verwacht dat, vanuitgaande dat de planken goed droog zijn, een paar weken tot maanden wel voldoende zal zijn.

Maar even een vraagje, gezien jouw keuze voor steigerhout (gebruikt?), wil je deze wel vlakken? Dit omdat wanneer je dat doet, je net zo goed nieuwe vuren planken op dikte had kunnen halen. Van 'de gebruikte look' blijft na het vlakken weinig meer over namelijk :) (tenzij je alleen de achterkant vlakt voor een naadloze aansluiting op bestaande muur, dan is het uiteraard geen probleem)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.