Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Wand bekleden met steigerhout

Ik wil een stuk wand (waar waterschade) geweest Is bekleden met steigerhout op een houten raster.

Om de kosten te drukken dacht ik de planken (zijn 32mm dik) met de lintzaag in de lengte door te zagen om zo planken van ongeveer 12 a 13 mm over te houden. Is dit af te raden om een of andere reden, aangezien het enkel om te bekleden Is lijkt me dit geen probleem maar ik vraag het liever even aan de experts.

Nu ben ik geen expert maar dit lijk me wel kunnen maar na het zagen zul je het toch nog moeten vlakken en schaven dus de uiteindelijke dikte is een stukkie minder. Je zult het hout denk ik wel na het schaven even een tijdje moeten laten rusten/aclimatiseren in de ruimte waar dit uiteindelijk tegen de wand komt. Houdt er met het monteren rekening mee dat dit hout nog kan werken want dat gaat het zeker doen.
    Wees er zeker van dat de wand volledig droog is voordat je de wand gaat bekleden, anders krijg je een hoop vochtige lucht achter je houten wand wat zeker resulteert in het krom trekken van de planken.
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Waarom neem je geen nieuwe planken? Die heb je ook al vanaf 20 mm dikte?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door avh Bekijk Berichten
    Waarom neem je geen nieuwe planken? Die heb je ook al vanaf 20 mm dikte?
    Voornamelijk voor het uitzicht. Het gaat om een wand in onze veranda.

Mijns inziens 2 opties:

1. Eerst late acclimatiseren, pas dan vlakken en op maat zagen.
    2. Volle planken gebruiken, dus niet halveren.

Ik zeg dit omdat ikzelf veel met steigerhout werk en mijn ervaring is dat het toch kromtrekt wanneer je het over de lengte halveert.
    Als optie 2 geen problemen gaat geven bij jou zou ik dit zeker doen. Tenzij je die 1.6cm nodig hebt natuurlijk

Succes!!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marthijn Bekijk Berichten
    Mijns inziens 2 opties:

1. Eerst late acclimatiseren, pas dan vlakken en op maat zagen.
    2. Volle planken gebruiken, dus niet halveren.

Ik zeg dit omdat ikzelf veel met steigerhout werk en mijn ervaring is dat het toch kromtrekt wanneer je het over de lengte halveert.
    Als optie 2 geen problemen gaat geven bij jou zou ik dit zeker doen. Tenzij je die 1.6cm nodig hebt natuurlijk

Succes!!
    Het acclimatiseren, over hoeveel tijd spreken we dan ?

Probleem is dat dit voor de 3de mei klaar zou moeten zijn want dan is daar het verjaardagsfeestje van mijn dochtertje.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tomtesteron Bekijk Berichten
    ...........
    Probleem is dat dit voor de 3de mei klaar zou moeten zijn want dan is daar het verjaardagsfeestje van mijn dochtertje.
    Dat is dus de verkeerde aanpak voor een klus met onvoldoende droog hout. Massief hout laat zich niet dwingen, ook niet door bovenstaande reden
    Soms moet je buigen voor de materie als je goed werk wil leveren, de boel forceren levert meestal enkel veel frustratie op.

Zonder je topic te willen kapen, zelf zou ik graag een muur met multiplex 'bekleden.' Kan dat wel zonder gevaar voor werken?

Er zijn ook fijn bezaagde vuren delen te koop die dunner zijn.
    zelf zou ik minimaal 20 mm dik aanhouden voor delen die niet onderling zijn gekoppeld met een groef en messing.

je kunt ook een aantal 1"/4" kopen. zijn iets van 20x90mm. deze zijn miss sneller droog door kleinere dikte en breedte.

Forum Rechten