waarschuwing festool ctl sys

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een stofzuiger die ook kan blazen is heel leuk. Tot je je eens vergist en je de zuigmond net bij een flinke hoop stof hebt in een ruimte waar je net geen stof wil laten rond dwarrelen (ik spreek uit ervaring).
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Van de website van Festool zelf:

L - Low

Maximale doorlatingsgraad < 1%
Voor schadelijke stoffen met MAC waarde > 1 mg/m³
Deze stofklasse komt overeen met:

  • zand,
  • huisstof,
  • ...


M - Medium

Maximale doorlatingsgraad < 0,1%
Voor schadelijke stoffen met MAC waarde > 0,1 mg/m³
Deze stofklasse komt overeen met:
Deze stofklasse komt overeen met:

  • hout (zelfs eik),
  • verf
  • kwartz, ...

Er is dus wel degelijk een verschil tussen L en M...
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Dat is om verschil aan te geven waar L en M aan moeten voldoen, ze gebruiken allebei dezelfde filters dus filteren dezelfde stoffen.
Vraag maar eens bij TTS cleantec hoe het zit !
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Wim,

de stofzuiger zelf is ook 1000 watt
met de 1200 watt op het stopcontact komt dit op 2200
dat is een behoorlijk hoeveelheid.

ik kan me niet voorstellen dat er op andere stofzuigers veel meer op de stekker mag.
op mijn gele karcher mag ook maximaal 1200 watt
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Mijn Flex vc 21 kan max 2000W op het stopcontact. Zelf trekt de stofzuiger max 1250W en samen is dat ruim onder de grens van 1 groep (3800W).
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je kijkt op webshops dan zie je inderdaad dat de filters en zakken voor de CTL en CTM modellen dezelfde zijn, enkel CTH heeft eigen filters.
De CTM is gewoon een CTL met verstopte filter indicatie, de normen zijn verschillend maar op die indicatie na voldoet de CTL aan de M norm. Kan je dus gerust met hout gebruiken of schuren van verf zolang je op tijd de zak en filters naziet.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Mijn lidl parkside stofzuiger kan 2200 watt op het inbouw contact.
zelf is ie 1500 watt.
komt op een totaal van 3700 watt.
de 2400
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
waauw, dan vind ik dit wel een beetje afzetterij van feston: 200 euro meer betalen voor een filter indicatie?

Dan toch maar voor de CTL gaan...
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik gebruik al jaren een oude Dyson stofzuiger voor allerhande werkzaamheden.
Werkt prima bij frezen, schuren etc.
Mijn afzuiging gebruik ik eigenlijk vooral bij mijn lintzaag en vlak/vandiktebank.
De grote voordelen van Dyson zijn een prima filter en geen stofzak.

Voor professioneel werk zal het vast niet voldoende zijn, maar voor mij als hobbyist voldoet het perfect.

Vriendelijke groet,
Hans
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Die 1200 watt betekend dat de inschakelautomaat maximaal 1200 watt kan schakelen. Dit heeft niets met het vermogen van de stofzuiger te maken. Voor schuren ruim voldoende.
 

edozat1

Actieve deelnemer
2 jun 2015
39
1
Utrecht
Ik twijfel over de aanschaf van een CTL SYS. Ik vind het formaat en het gewicht erg belangrijk en zal 'm vooral voor schuren gebruiken, maar ook af en toe met een decoupeerzaag en in de toekomst wellicht met een invalzaag en/of een bovenfrees. Daarom een paar vragen aan de CTL SYS gebruikers:
Houdt de maximale belastbaarheid van 1200 watt in dat de aansluiting van een apparaat van meer dan 1200 watt de motor molt? Zo ja, dus een OF1400 kan gewoon niet, maar een OF1010 wel?
Is het gemakkelijk om een standaard stofzak tijdelijk te wisselen met een liftlong zak (bij het wisselen van schuren en zagen bv)?
Op de site van Festool staat "reservoir-/filterzak volume 4,5/3,5 l". Waarom is die 4,5 van belang? Wil dat zeggen dat je het reservoir zonder zak kan gebruiken bij bv frezen of zagen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Als je meer gebruikt dan 1200w kan je de inschakelautomaat mollen. Filterzakken zijn zeer eenvoudig te wisselen. Ik zou hem nooit zonder zak gebruiken.
 

edozat1

Actieve deelnemer
2 jun 2015
39
1
Utrecht
Ok dank je. Dan ga ik nu voor de scheppach en komt er ms ooit nog een mini of midi. Als ik het goed heb, heeft de scheppach een slang en mond van 40mm. Ik wil 'm gebruiken met een festool schuurmachine en een bosch decoupeerzaag, beide 27mm. Is daar een verloopstuk voor beschikbaar?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.