Aanschaf Domino Festool DF 500 DF700

klussertje1

Nieuw lid
19 apr 2015
16
0
Hoi Hoi,

Overweeg dus om zo een Festool Dominio DF 500 of 700 te kopen omdat de langgatboor die op mijn combine staat te traag werkt en ook niet zo een mooi werk levert voor de dingen die ik maak.

Ik werk de laatste tijd veel in Afrormosia dus best hard hout en heb nu op 2 weken tijd 2 splinternieuwe langgatboren van 16mm afgebroken. De boor zit eigenlijk op de schaafas van mijn combine en vermoedelijk maakt deze teveel toeren om in hard hout vlot te boren, de boor rookt en verbrand al snel hoe traag en voorzichtig je ook te werk gaat.

Ben dus op zoek naar wat anders, eerst dacht ik aan een kettingfrees maar diegene die ik zo meteen vond vallen nogal groot uit voor een kleinere werk dat ik doe.

Wat doe ik precies, een beetje van alles zoals eens een raam/deur, wat kasten maar de laatste maanden veel bezig geweest met bloembakken maken in hard hout en daar had ik dan de pen en gat verbinding voor nodig.

Mijn vraag is nu of er iemand hier ervaring heeft met die Domino machines en of hij/zij daar tevreden over is.
Ze kosten aardig wat geld, zeg gerust veel geld dus ik wil zeker zijn dat het echt zo makkelijk lijkt als op de youtube filmpjes.

Ook ben ik niet zeker of ik nu voor de 500 of de 700 moet gaan, aangezien ik meestal toch in hard hout ga zitten kappen.

Zijn er andere merken met soortgelijk gereedschap?
Of heeft er nog iemand ideen voor kettingfrees ... het spreekt me wel aan dat je gaten dan steeds recht gekapt zijn.

alvast bedankt
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Van dominos heb ik geen verstand, maar als je je 16mm langgatboren afbreekt, ben ik bang dat er iets mis is met je manier van boren.
Een langgatboor is een boor, geen frees. Met 16mm boren in hardhout boor ik zo diep als de boorkrullen nog goed uit het gat komen, steeds een half gat opschuiven, daarna met heen en weer gaande beweging steeds een stukje dieper tot de ruggetjes weg zijn. Daarna weer dieper tot de gewenste diepte boren, daarna de ruggetjes weer weghalen. In tropisch hardhout slijten de hss boren redelijk snel en een botte boor geeft al snel brandvlekken. Ik hoop dat je wat aan mijn uitleg hebt, of iemand anders met een langgatboor.
 

klussertje1

Nieuw lid
19 apr 2015
16
0
Hoi hoi, bedankt voor de reactie.
Ik gebruik de techniek die jij uitlegt hoor :)
Mijn gaten waren pakweg 4 cm breed en 4 cm diep dus nu ook geen monsters van gaten en steeds in kleine stukjes zoals je beschrijft dieper gewerkt.
De eerste keer dat mijn boor knapte had ik ze noodgedwongen te lang gebruikt (had geen reserve om het werk verder af te maken) pakweg een 80 van zulke gaten geboord, de boor was toen al wat zwart verbrand dus wist ik al dat ik ze wat naar de knoppen had gedaan. Heb ze toen laten slijpen en netjes scherp terug gekregen maar bij een 2de gelijkaardig projectje knapte de boor al bij het eerste gat. Beetje mijn fout dat ik ze voorheen wat geforceerd had door ze te bot te laten worden.

Na de eerste kapotte boor ben ik dan alle gaten eerst gaan liggen uitboren met een 8 of een 10mm en daarna weer met de 16mm, helaas slaagt mijn boor zoals daarvoor soms even vast voor een mili seconde door vermoedelijk te hoog toerental van de schaafas die de boorkop aandrijft. Ik vermoed dat door het te hoge toerental de boor niet genoeg kans krijgt om het afval naar buiten te werken.
Tot ze op een keer gewoon "knak" zegt dus... :-(

Hoe tergent langzaam ik er ook mee werk... het komt niet goed in die harde stukken hout... :-(
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Er zijn veel mensen heel positief over het domino systeem. gebruikde zoek functie maar eens.

Welke van de 2 is altijd lastig en moet je echt zelf bepalen.

Doe je meer fijnwerker dan de 500. Voor grover werk kan je er altijd meerdere parallel zetten.

Als je vaker grover werk doet dan de 700. Op de aftermarkt een verloop zodat je ook de 500 beitels kan gebruiken. Maar realiseer je wel dat de 700 een groot en zwaar ding is.

En om het kompleet te maken dan heb je ook nog de Lamellen frees. Deze is meer geschikt voor plaat en fixeerd (maar) in 1 richting.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb twee jaar geleden de 500 gekocht en waarschijnlijk komt er nu de 700 bij. Geen moment spijt van de aankoop. Werkstukken die voordien moeilijk te maken waren (voornamelijk met relatief dun materiaal) staan nu in enkele minuten stevig in elkaar. Een deurtje voor een konijnenhok was voordien een probleem. Nu is het een klusje van niets met een uitstekend resultaat. De machine is zeker zijn geld waard.
Welke van de twee? Het zijn machines met een ander doel. De kleine voor licht werk, de grote voor het grotere werk. Mijn ervaring met grote machines voor kleine klussen is niet echt positief (en omgekeerd ook niet). Ik heb een zware boorhamer en daar destijds een adapter bijgekocht voor SDS boren. Uiteindelijk maar enkele keren gebruikt. Bij kleine boren gaat of de boor of de muur snel kapot. Bovendien is de machine zwaar en onhandig. Het zelfde verhaal voor schuurmachines, handcirkelzaag, boormachine...
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Ik weet niet wat voor kwaliteit boren je gebruikt maar hier kan al veel aan liggen.
mijn advies is om je eens te laten informeren door een erkend bedrijf welke niet alleen deze boren verkoopt maar ook slijpt.
een goede bovenfrees met een slechte frees frees slecht. En een slechte bovenfrees met een goede frees freest wel.
of te wel goed snijgereed doet veel.
mvgr hans
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Heb me ook al aardig ingelezen voor deze machines op het forum, misschien is de maffel duo deuvel dd40 ook nog een overweging?
 

TinoT

Actieve deelnemer
7 okt 2012
30
2
Heist-op-den-Berg (BE)
Heb me ook al aardig ingelezen voor deze machines op het forum, misschien is de maffel duo deuvel dd40 ook nog een overweging?

Ik heb me door m'n leraar meubelmaker laten vertellen dat het een goede machine is. Alleen in kops hout boort dit moeilijk. Daarvoor zou de Domino weer beter zijn.

Groeten,

Tino
 

klussertje1

Nieuw lid
19 apr 2015
16
0
Hoi hoi, bedankt voor alle antwoorden.

Ik ben vandaag eens naar mijn locale machinehandel geweest, daar stonden zowel de 500 als de 700. Gewicht valt echt prima mee hoor, zowat het gewicht van mijn Makita bandschuur en daar sleur je ook uren mee rond. Formaat viel ook verrassend goed mee, ik had het veel groter verwacht. Dus al bij al prima handelbaar.
Het breekpunt blijft bij mij of het dat harde hout aankan waar ik zoveel mee werk, als dit niet het geval is ben ik er echt niks mee en kan ik beter blijven knoeien met mijn langgatboor.

Oh ja @HVDB mijn langgatboren zijn van Garnotec.

Ik ga eens proberen of ik via de machinehandel of anders via Festool zelf de machine eens kan uit proberen op wat hout dan weet ik het meteen.
 

klussertje1

Nieuw lid
19 apr 2015
16
0
Helaas ben ik van Belgie, ben even aan het kijken geweest maar hier organiseren ze zoiets natuurlijk niet :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Uit ervaring weet ik dat dealers of demonstratie machines hebben of bij festooldeze kkunnen lenen meestal via een vertegenwoordiger. Waar ze wel voor uitkijken is dat de machine niet voor een klus word gebruikt en dan terug gebracht wordt. Ik heb zelf diverse keren dit met saneringsfrezen gedaan. Het probleem hiermee was vaak de keuze van de wieltjes.
 

salo

Nieuw lid
31 jul 2012
12
0
66
breda
heb in 2013 n df700 aangeschaft.
tis n 'grote' investering, maar wat n genot om mee te werken...
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Zijn twee aparte machines met een "eigen" specialiteit en al geopperd in dit topic. Om nu met een 700 en een aftermarket product een 6mm domino te frezen vind ik als 'schieten met een kanon op een mug'.

Koop de machine die je nu het meest nodig hebt en veranderd het overgrote deel van je werkzaamheden richting....Gelijk een leuke afschrijving op je klus. Als ik m'n brood ermee zou moeten verdienen dan beide.

Als hobbyist doe ik het nu met een 500 en nog niet tegen een grens aangelopen. Wat grover werk gewoon twee, drie of vier domino's. Kozijnen ed. sluit je in en met twee 10mm domino's vallen ze echt niet uit elkaar.
 
Laatst bewerkt:

klussertje1

Nieuw lid
19 apr 2015
16
0
Hey jongens,

Ter afwechting van die DF700 aankoop vandaag nog even bij de machinehandel een langgatboor van 10mm gaan kopen. Nu viel me bij thuiskomst op dat dit een spiraal langgatboor was terwijl al mijn andere langgatboren rechte zijn.

Weet er iemand het verschil tussen de 2 boren? Voor wat soort werk is de 1 beter geschikt als de ander?

Alvast bedankt
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Is in DF 700 EQ-Plus DOMINO XL een frees van 12 inbegrepen of niet? Bij de leveringsomvang staat 'dominofrees D12'.
Maar is dit effectief het freesje?
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Ja de DF 700 wordt geleverd inclusief frees Ø12 mm.
De 3 andere diameters kun je het beste samen met een Domino assortimentsystainer aanschaffen.
Type DS8/10 met 2 frezen Ø8 en 10 mm en type DS12/14 met alleen frees Ø14 mm.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Bedankt.
Maar de domino set ga ik niet mee bestellen. Een freesje van 8 heb ik voorlopig niet nodig, dat kan ik met de 500 en de deuvels kan ik zelf maken. Beuken deuvels heb ik voorlopig niet nodig (ik ga nu eerst een serre maken), en de lengte en breedte hangt af van project tot project. Ik weet dat het uiteindelijk maar 40 euro is voor de systainer met de deuvels, maar persoonlijk vind ik de inhoud overbodig.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De DF 700 is ondertussen binnen en is bij de eerste klus ingezet.
Het is net zoals de 500 een plezier om mee te werken. Het is wel nog even kijken en testen om tot de beste oplossing voor een verbinding te komen.
Het is in ieder geval een veel zwaardere machine als de 500.
Ik zie dan ook niet goed hoe je middels een adapter met de 700 werk kan verrichten waar de 500 voor bedoelt is. Het zal wel gaan, maar prettig, snel en nauwkeurig werken lijkt me moeilijk.
De instelmogelijkheden zijn niet voorzien voor kleine afmetingen. Zo gaat de hoogte instelling in trappen van 5 mm en is dit, in tegenstelling tot de 500, niet de dikte van het werkstuk maar de maat tussen aanslag en as.
Bovendien is de machine vrij 'lomp' in vergelijking met de 500.
Als eerste (en enige) machine zou ik toch voor de 500 gaan, tenzij de meeste klussen die je gaat uitvoeren in het voorziene toepassingsgebied van de 700 liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.