Snijplank

Pieter30

Nieuw lid
17 jan 2014
21
0
Welke soorten hout, buiten beuken en bamboe zijn geschikt om een snijplank van te maken?

Mijn ervaring met beuken is dat het erg werkt (trekt krom, scheurtjes enz.)
doe ik iets verkeerd of ligt het aan het soort hout.

Ik schuur de plank tot korrel 320 en behandel hem nadien 3 tot 4 keer met een minerale olie.

B.v.d. dank voor jullie reacties,
Pieter
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Beuken is een zeer geschikte houtsoort voor snijplanken. Heb je wat foto's van de snijplank ? Was het hout misschien iets te vochtig of zat er teveel spanning in ?
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dag Pieter30,

Andere houtsoorten die ook geschikt zijn voor snijplanken zijn kersenhout, rozenhout, essen, merantie, esdoorn, walnoot en nog meerdere soorten.
Beuken wordt ook veel gebruikt. Misschien is het probleem wat jij ervaart idd wat Rick hierboven al aangeeft.

Succes!
 

Pieter30

Nieuw lid
17 jan 2014
21
0
Beuken is een zeer geschikte houtsoort voor snijplanken. Heb je wat foto's van de snijplank ? Was het hout misschien iets te vochtig of zat er teveel spanning in ?

Helaas heb ik er geen foto`s meer van maar hoe kan ik constateren of het hout te vochtig is of
dat er te veel spanning in is.

Je moet mij maar niet kwalijk nemen als ik misschien domme vragen stel maar ik heb pas sinds een jaar
als hobby het werken met hout.
Pieter
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Er zijn vochtmeters in de handel, een eenvoudige heb je al voor een paar tientjes.
Je hoeft je excuus niet aan te bieden, je stelt geen domme vragen.
Heb je kopshout gebruikt?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het ligt er ook aan hoe het hout is opgebouwd. Ik heb een 15 jaar oude kwartiers gezaagde beuken snijplank die niet stuk te krijgen is, afspoelen met heet water, geen enkel problem. Optisch is hij inmiddels wel op, dat wel. Eenzelfde plank, maar dan dosse gezaagd zou beslist eerder overleden zijn.
 

Pieter30

Nieuw lid
17 jan 2014
21
0
Bedankt voor jullie reacties,
Ik heb nog wat mahonie liggen is dat geschikt om een snijplank van te maken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.