Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Snijplank

Snijplank

Welke soorten hout, buiten beuken en bamboe zijn geschikt om een snijplank van te maken?

Mijn ervaring met beuken is dat het erg werkt (trekt krom, scheurtjes enz.)
    doe ik iets verkeerd of ligt het aan het soort hout.

Ik schuur de plank tot korrel 320 en behandel hem nadien 3 tot 4 keer met een minerale olie.

B.v.d. dank voor jullie reacties,
    Pieter

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Beuken is een zeer geschikte houtsoort voor snijplanken. Heb je wat foto's van de snijplank ? Was het hout misschien iets te vochtig of zat er teveel spanning in ?
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Dag Pieter30,

Andere houtsoorten die ook geschikt zijn voor snijplanken zijn kersenhout, rozenhout, essen, merantie, esdoorn, walnoot en nog meerdere soorten.
    Beuken wordt ook veel gebruikt. Misschien is het probleem wat jij ervaart idd wat Rick hierboven al aangeeft.

Succes!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman Bekijk Berichten
    Beuken is een zeer geschikte houtsoort voor snijplanken. Heb je wat foto's van de snijplank ? Was het hout misschien iets te vochtig of zat er teveel spanning in ?
    Helaas heb ik er geen foto`s meer van maar hoe kan ik constateren of het hout te vochtig is of
    dat er te veel spanning in is.

Je moet mij maar niet kwalijk nemen als ik misschien domme vragen stel maar ik heb pas sinds een jaar
    als hobby het werken met hout.
    Pieter

Er zijn vochtmeters in de handel, een eenvoudige heb je al voor een paar tientjes.
    Je hoeft je excuus niet aan te bieden, je stelt geen domme vragen.
    Heb je kopshout gebruikt?

Het ligt er ook aan hoe het hout is opgebouwd. Ik heb een 15 jaar oude kwartiers gezaagde beuken snijplank die niet stuk te krijgen is, afspoelen met heet water, geen enkel problem. Optisch is hij inmiddels wel op, dat wel. Eenzelfde plank, maar dan dosse gezaagd zou beslist eerder overleden zijn.

Bedankt voor jullie reacties,
    Ik heb nog wat mahonie liggen is dat geschikt om een snijplank van te maken?

Zeker!
    Hier een voorbeeldje van Mahonie met Esdoorn.
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      1429679415894-730729517.jpg
Bekeken:   171
Grootte:   71,5 KB
ID:        29595
    Laatst gewijzigd door Prein; 22-04-15 om 06:12.

Hartelijk bedankt.
    Zie er mooi uit, ga proberen hem na te maken.

Pieter

Forum Rechten