Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: Omkeerdraaiwerk

  1. #1

    Omkeerdraaiwerk

    Ik wil eens iets draaien met omkeerdraaiwerk.
    Ik heb 4 balkjes van meidoorn met slaap(45x45mm) aan elkaar gelijmd met papier ertussen.
    Als ik dit in de draaibank zet ben ik bang dat je het risico loopt dat het uitelkaar vliegt.
    Hoe kan ik dat voorkomen?

  2. #2
    Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    6.103
    Blog Berichten
    1

    Re: Omkeerdraaiwerk

    dat valt om meerdere manieren te voorkomen. ik heb zelf mallen gemaakt waar de "gelijmde"balkjes in komen. ik heb dus twee mallen voor aan elke kant 1. zal proberen morgen even wat foto's van posten. tevens heb ik een mal gemaakt voor het uithollen van het draaiwerk

    rick

  3. #3

    Re: Omkeerdraaiwerk

    De Haan.
    Twee grote slangklemmen kan ook. Pas op voor de uitsteeksels.
    Of iets langer nemen en het verlengde deel hout op hout lijmen.
    Na het draaien dat deel afzagen en splitsen enz.enz.
    Veel succes.
    Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl

  4. #4

    Re: Omkeerdraaiwerk

    Ik zou een ring tegencenter met een korte punt gebruiken.

    Soms wordt een ring (of busje) op een gewoon tegencenter gebruikt, waar maar een klein puntje van het center uitsteekt.

    Hans

    Attached files .jpg]

  5. #5

    Re: Omkeerdraaiwerk

    Hans een ringtegencenter kan er bij mij niet op.

    Ik zat zo te denken, als ik er een vierkant stukje multiplex op lijm en schroef, zou dat goed gaan?

  6. #6

    Re: Omkeerdraaiwerk

    Wat voor tegencenter gebruik je? Kun je een foto laten zien?

    Hans

  7. #7

    Re: Omkeerdraaiwerk

    Ik heb even 2 foto,s gemaakt.
    Foto 2 is de aangedreven kant en foto 1 is dus de andere kant.
    Het tegencenter zit vastgelast, zover als ik het kan zien.

    Attached files

  8. #8

    Re: Omkeerdraaiwerk

    De eindstukken afdekken met een stukje multiplex kan wel, maar het risico dat je niet precies op de hartlijn uitkomt wordt groter.

    Ik denk dat een ringetje gewoon over de punt van het tegencenter geschoven kan worden.
    Op de foto heb ik een ringetje M5 over een standaard 60 graden center geschoven.
    Welke maat ring hangt af van de diameter van het draaiwerk en de hardheid van het hout.
    Even het kruispunt van de gelijmde balkjes aanprikken, ringetje op het werkstuk houden en tegen het center plaatsen.

    Succes,
    Hans

    Attached files

  9. #9

    Re: Omkeerdraaiwerk

    Een andere simpele manier is de uiteinden omtapen met montage plakband.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl

  10. #10

    Re: Omkeerdraaiwerk

    Misschien is dit een optie.


    Attached files

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top