advies voor grote cirkelzaag

Boo

Actieve deelnemer
hallo

ik zit al een tijd te denken om een grote cirkelzaag aan te schaffen maar gezien de investering en mijn gebrek aan ervaring hoop ik dat er mensen zijn die hun kijk hierop zouden willen delen om onnodige teleurstellingen te voorkomen.

Ik zaag vrij regelmatig dikke (eiken) stamdelen, zowel afkorten als schulpen.
Nu doe ik dat met een oude Festool 85 die met geleider ongeveer 8 cm diep zaagt maar vaak is dat niet genoeg en moet ik van de andere kant nog een keer.
Ook dikke balken 150x150 zijn lastig om netjes af te korten, aangezien de afkortzaag dat ook niet in één keer lukt.
Het lukt allebei wel maar het is een gedoe, tijdrovend en nooit zo netjes als wanneer het in één keer zou kunnen.

Ik wil graag een zaag die alles van één kant kan doorzagen en liefst nog in één keer ook, maar anders in meerdere zaagsnedes steeds dieper.
Ook zou ik het graag draagbaar houden dus een grote stationaire afkortzaag en een formaatzaag is geen alternatief.

De eenvoudigste oplossing lijkt mij een grote timmermans cirkelzaag zoals de Mafell MKS 185 of een maatje kleiner, de 165.
Ik zit er dus over te denken om een dergelijke machine tweedehands te kopen.

Zijn er alternatieven?
Zijn er mensen die ervaring hebben met dergelijke machines?
Waar zou ik vooral op moeten letten bij de aanschaf van een tweedehandse?
Kun je met deze machines ook met een geleiderails werken?
Zou ik een dergelijke machine ook ondersteboven in een zelfbouw frame kunnen gebruiken als zaagtafel?

Bij voorbaat dank voor een reactie!

Groeten Bo
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De grootste cirkelzaag die ze hier noemen http://www.timbertools.com/Products/ChainBeamSaws.html zaagt 5" diep, dus nog steeds geen 150 mm. De kettingzaagdingen die daar genoemd worden lijken me eigenlijk interessanter. Een cirkelzaag met een echt groot blad (400 mm) die 150 mm in 1x kan zagen goed recht houden op een balkje van 150 mm breed lijkt me een uitdaging (en geen fijne, als je er vlak bij staat)
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Zwaardzaag geen optie?
lijken mij ook beter hanteerbaar dan gigantische cirkelzagen.
 

jovademe

Nieuw lid
17 apr 2013
13
0
Hendrik Ido Ambacht
Op mijn werk heb ik een groote cirkelzaag gebruikt van makita en van protocol csp 165. Wij zagen daar azobe , masrandubai enz mee. Dit gaat zeer goed, maar het is gevaarlijk speelgoed! Het zijn echt zware machines met veel vermogen. Wij gebruiken nooit een geleide rail maar gewoon een balk en wat lijmtangen dus ik weet niet of het past. Je kunt echter niet je machine op de geleiderail zetten met het beginnen van het zagen. Ik denk dat daarvoor de machine te zwaar is en je geleiderail moeilijk gaat kijken. Om hem in te bouwen in een zaagtafel lijkt mij niet de idiale oplossing maar dat is de wereld ook niet.
Oja je moet wel goed in de zekeringen zitten want een 16 amp vliegt er nog weleens uit. Het blijft een 240 volt machine. Voor de rest zou ik bij een tweede hands machine vooral op letten waarom ze worden verkocht. Bij ons zijn ze beide gewoon opgerookt zullen we maar zeggen?
Succes en hou het veilig met zulk zwaar geschut!!! Heb al wat bijna momenten zien gebeuren.
Groeten joost
 

Boo

Actieve deelnemer
Bedankt voor de reacties!

Zo'n zwaardzaag is inderdaad een goed alternatief en kan ook op een geleiderails geloof ik.
Ik had nog niet nagedacht over zo'n zaag maar ik vraag me af hoe de zuiverheid van de zaagsnede zich verhoudt tot die van een cirkelzaag?
Ik hoop om na de zaagsnede een perfect zaagvlak te hebben wat direct tegen een ander vlak gelijmd/geschroefd of wat dan ook kan worden.
Is het na het zagen met een zwaardzaag direct mogelijk om strak te verlijmen of moet het dan eerst nog vlak geschaafd worden?
Mijn ervaring met de kettingzaag is dat het een stuk grover is als met een cirkelzaag.

Wat ik wel weet, is dat de versie van Mafell eeerg veel geld kost en de bijbehorende (widia)ketting ook...:(

Een draagbare lintzaag is ook theoretisch een optie maar de nauwkeurigheid van de zaagsnede is dan nooit voldoende om direct verder te kunnen werken. Ik heb al vaker met een draagbare lintzaag van Mafell gewerkt, op zich een superding, vind ik maar wel voor een beperkt toepassingsgebied en kaarsrechte zaagsnedes vallen niet in dat gebied.

@Joost; je zegt dat je geen geleiderails maar een geklemde balk gebruikte als geleider. Lag de balk dan naast de zaag of had je een speciale balk gemaakt waar de zaag op een bepaalde manier op/in paste?
Met andere woorden, hield je de zaag er dan tegenaan gedrukt met je handen of hoe hield je de zaag anders strak?
Als je hem er gewoon naast laat glijden, lijkt me dat de zaag er misschien van af wil gaan zoeken? Dat heb ik namelijk met een oude kleine Makita handcirkelzaag zonder eigen geleider. Als ik hem ergens langs laat zagen, heb ik moeite om hem strak tegen de geleider aan te houden.
 

Boo

Actieve deelnemer
Op marktplaats staat een Mafell die 160mm diep zaagt met een blad van 400mm. En een tweede nog iets dieper. Wel op 380 ;)
http://link.marktplaats.nl/m889050851
http://link.marktplaats.nl/a1013860851

Bedankt voor de link, maar ik ken ze beide al.:) Dit zijn de oude versies/voorlopers van de nieuwe Mafell MKS 185/165 als ik het goed heb.
Eentje ben ik wezen kijken maar heb ik van afgezien vanwege een ratelend geluid en een licht slingerend blad.
Ik heb toen ook besloten dat ik een (zo goed als) nieuwe machine wil.

groeten Bo
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Als je hem er gewoon naast laat glijden, lijkt me dat de zaag er misschien van af wil gaan zoeken? Dat heb ik namelijk met een oude kleine Makita handcirkelzaag zonder eigen geleider. Als ik hem ergens langs laat zagen, heb ik moeite om hem strak tegen de geleider aan te houden.

Staat het blad dan wel parallel aan de zijkant van de zool?
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
@Joost; je zegt dat je geen geleiderails maar een geklemde balk gebruikte als geleider. Lag de balk dan naast de zaag of had je een speciale balk gemaakt waar de zaag op een bepaalde manier op/in paste?
Met andere woorden, hield je de zaag er dan tegenaan gedrukt met je handen of hoe hield je de zaag anders strak?
Als je hem er gewoon naast laat glijden, lijkt me dat de zaag er misschien van af wil gaan zoeken? Dat heb ik namelijk met een oude kleine Makita handcirkelzaag zonder eigen geleider. Als ik hem ergens langs laat zagen, heb ik moeite om hem strak tegen de geleider aan te houden.

Een geleiderail is er volgens mij niet voor een afwijking in je machine te compenseren. Als je zaag zijn eigen weg zoekt dan is er denk ik iets mis met de parallelliteit van zaag en zool. Het is niet de bedoeling dat je rail dat gaat oplossen. Ik kan me zelfs voorstellen dat je zaag de rail naar opzij trekt in het midden.

Gr. @lex
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Is het na het zagen met een zwaardzaag direct mogelijk om strak te verlijmen of moet het dan eerst nog vlak geschaafd worden?
Mijn ervaring met de kettingzaag is dat het een stuk grover is als met een cirkelzaag.

Ik zou er eens voorzichtig rekening mee houden dat je nooit dit soort balken die je met zulke zware handmachines bewerkt rechtstreeks kunt verlijmen zonder nabewerking. Het kan natuurlijk wel en mogelijk blijft het zelfs zitten maar een naadloze aansluiting zul je nooit krijgen. Daarvoor is volgens mij dit soort machines veel te lomp en onhandelbaar. Ik denk dat je ze moet zien als "ruwe" voorbewerking van grote maten hout die daarna een fijnbewerking krijgen. Natuurlijk wil je een zo mooi mogelijk resultaat en met een cirkelzaag zal dat beter zijn dan met een zwaardzaag maar perfect zal het nooit zijn.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb in het verleden eens een Makitacirkelzaag gehaad, enorm groot ding, die zijn in verhouding niet zo heel duur en een prima machine (die ik had)
Dit zaagt tm 13cm diep http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
Wellicht zijn er modellen die nog dieper gaan
Die makita's kom je ook wel gebruikt tegen

Wat scheppie zegt zit ook wel wat in, misschien een vlakbankje om de zaagsnede te vlakken ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik ben een keer bezig geweest met het uitzoeken van een machine voor een klant. Wilde een handcirkelzaag om door 24 cm te zagen met de opdracht meteen bestellen prijs is niet belangrijk. Kwam toen uit bij de grootste van maffel "hand"cirkelzaag diameter blad 60cm of zo 60 kilo en 400 v te bedienen met 2 man (volgens mij inmiddels uit productie) Deze dus niet besteld want de prijs lag boven de 6000 euro. (de prijs is altijd belangrijk en dergelijke modellen zijn nauwelijks te verkopen)
Ik vraag me af of je dit wel met een handcirkelzaag moet willen. Neem een grote bouwzaag (wel stationair maar vaak "vrij" goedkoop) kettingzaag of zwaardzaag. Er zijn ook nog bepaalde hand lintzaagmodellen. Ga hierna verder met je bewerkingen.
 

jovademe

Nieuw lid
17 apr 2013
13
0
Hendrik Ido Ambacht
Beste Boo,
Als ik een geleide plank/balk gebruik laat ik de zaag er gewoon langs lopen. Zoals al is opgemerkt moet er iets niet in orde zijn als je cirkelzaag niet recht wil zagen uit zichzelf. Wellicht een slecht geslepen blad of aan een kant de tanden botter.
Wij gebruikte de zagen in de waterbouw en met een beetje oefenen kan je er redelijk recht mee zagen maar dat kan ook met een kettingzaag. Het nadeel is inderdaad dat de afwerking ruwer is.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Dit was de grootste Mafell (FSG 240 K) met een zaagdiepte van 24,5 cm, zaagblad diameter 60 cm!
Dit is bijna geen handzaag meer te noemen en wordt een 2 man cirkelzaag genoemd.
Kostprijs €11.859 incl.BTW!
fsg240k_detail.jpg

monster5.jpg
 
Laatst bewerkt:

Mr. Yellow

Actieve deelnemer
17 mrt 2014
43
0
Bedankt voor de reacties!

Zo'n zwaardzaag is inderdaad een goed alternatief en kan ook op een geleiderails geloof ik.
Ik had nog niet nagedacht over zo'n zaag maar ik vraag me af hoe de zuiverheid van de zaagsnede zich verhoudt tot die van een cirkelzaag?
Ik hoop om na de zaagsnede een perfect zaagvlak te hebben wat direct tegen een ander vlak gelijmd/geschroefd of wat dan ook kan worden.
Is het na het zagen met een zwaardzaag direct mogelijk om strak te verlijmen of moet het dan eerst nog vlak geschaafd worden?
Mijn ervaring met de kettingzaag is dat het een stuk grover is als met een cirkelzaag.

Wat ik wel weet, is dat de versie van Mafell eeerg veel geld kost en de bijbehorende (widia)ketting ook...:(

Een draagbare lintzaag is ook theoretisch een optie maar de nauwkeurigheid van de zaagsnede is dan nooit voldoende om direct verder te kunnen werken. Ik heb al vaker met een draagbare lintzaag van Mafell gewerkt, op zich een superding, vind ik maar wel voor een beperkt toepassingsgebied en kaarsrechte zaagsnedes vallen niet in dat gebied.

@Joost; je zegt dat je geen geleiderails maar een geklemde balk gebruikte als geleider. Lag de balk dan naast de zaag of had je een speciale balk gemaakt waar de zaag op een bepaalde manier op/in paste?
Met andere woorden, hield je de zaag er dan tegenaan gedrukt met je handen of hoe hield je de zaag anders strak?
Als je hem er gewoon naast laat glijden, lijkt me dat de zaag er misschien van af wil gaan zoeken? Dat heb ik namelijk met een oude kleine Makita handcirkelzaag zonder eigen geleider. Als ik hem ergens langs laat zagen, heb ik moeite om hem strak tegen de geleider aan te houden.

In dit topic heb ik eens wat foto's gepost van een zaagsnede in een eiken balk met een Protool CP380 zwaardzaag.
Heb recentelijk nogmaals met deze machine flink wat balken afgekort, maar degene van wie de machine is heeft het zwaard+ketting vervangen en gebruikt nu 'gewone' zaagkettingen. Ik denk vanwege de kosten.
Zaagt nog steeds wel goed, maar iets minder glad. Niets wat een bandschuurmachine niet vlak kan krijgen natuurlijk.
Maar zo'n machine i.c.m. met de juiste ketting (helaas wel erg duur) geeft een goed resultaat.
Je bent echter wel aangewezen op Mafell of Hema. Veel alternatieven voor deze machines zijn er niet.

In het genoemde topic staat nog wel een alternatief (ombouwset) voor gebruik met een 190mm cirkelzaag.

Festool heeft natuurlijk de SSU200 zwaardzaag die je ook met een geleiderail kan gebruiken. Als 20cm diep genoeg is, is dat een veel voordeligere optie dan een Mafell/Hema.

Verder kan je nog kijken naar een grote cirkelzaag zoals de HKE132 van Festool waarmee je tot 132mm diep kan afkorten.
 
Laatst bewerkt:

Boo

Actieve deelnemer
Bedankt voor de reacties

wat een zaag die van Mafell! Maar geen reële optie in dit geval.
Veel te onhandig en vooral duur, maar wel leuk om te weten dat het bestaat!

Ik vind die zwaardzaag er goed uitzien, het oppervlak is strakker als ik had verwacht.

Ik had gehoopt dat het zaagoppervlak van een met een grote cirkelzaag geschulpte dikke slab direct strak genoeg zou zijn om ergens naadloos tegenaan te bevestigen maar als ik het zo lees, moet ik er heel serieus rekening mee houden dat dat waarschijnlijk niet gaat lukken.:(
Een zwaar stamdeel kan niet over de vlakbank dus dan moet het ook met de hand gevlakt worden, lijkt me. En dan waarschijnlijk in liggende positie dus met de schaaf op zijn kant.

groeten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.