Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5
  1. #1
    Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010
    Locatie
    Heist o/d Berg
    Berichten
    277

    Parket : lijmen of nagelen ?

    Hey allemaal, ik ga deze zomer een eiken plankenvloer leggen. De bestaande vloer wordt uitgebroken , er komt een laagje 'chape' ( magere cement-zand) in en dan een onderlaag.
    Nu zit ik al weken het forum om te spitten op zoek naar informatie, er zijn zoveel verschillende meningen.
    De planken zijn niet kurkdroog ( vochtigheidsgehalte van 11 à 12,5%). Als ik op het forum lees zijn er houtbewerkers die hun hout laten drogen tot 8% !
    Ik vond 12% nogal veel tot ik in de woonplaats één en ander ging meten. Het tafelblad ( 3,5 cm dik, dat al 35 jaar in de living staat) gaf waarden van 10 tot 12,5%. De planken kunnen nog een 3-tal maanden drogen in de garage en dat zal wel lukken , denk ik.
    Nu komen de vragen :
    Is ondervloer in OSB- plaat goed ? en zo ja, direct te verlijmen op de cement? of toch maar niet ?
    De eiken planken : lijmen of nagelen ?
    En nog , hoe gaat een eiken plank die niet volledig droog (13 %), dan wel veel te droog ( 8% ?) zich gedragen eens ze verlijmd is, of is dat koffiedik kijken ...
    gr,
    Danny

  2. #2
    Ik zou het allebei doen. Heb ik hier in ieder geval gedaan.
    Met het nagelen druk je de planken goed in de lijm namelijk .

  3. #3
    Kan inderdaad allebei, er is misschien wel een kansje dat de vloer enorm kan gaan kraken door de spijkers maar met lijm valt dit misschien wel mee. Wat wel aan te raden is om de planken zo te leggen dat wanneer ze krom trekken (als dit überhaupt gebeurd natuurlijk) de bolling aan de bovenkant ontstaat en niet dat er een kom vorm ontstaat aan bovenkant omdat je dan achter de plank kan blijven hangen.
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''


  4. #4
    Ondervloer lijmen op de chape, en vloerplanken lijmen en spijkeren op de ondervloer is wel de meest gebruikte methode. Zelf zou ik geen OSB gebruiken als ondervloer op chape, maar een WBP multiplex.
    Een eiken plankenvloer zal toch rond de 9 à 10% vochtgehalte moeten zitten om stabiel te blijven. Eén en ander gaat wel afhangen van de opbouw van de vloerplaat, is die geïsoleerd of niet? Zo ja, dan geld de 10% vochtgehalte, bij een niet geïsoleerde vloer gaat 12% vochtgehalte vermoedelijk ook geen problemen geven.

    Een hoger vochtgehalte ( 12 à 13%) gaat meestal resulteren in openstaande naden. Een te laag vochtgehalte is ook niet goed omdat de vloerdelen dan gaan uitzetten tot het evenwichtsvochtgehalte bereikt is voor die ruimte.
    Wanner je vloerdelen nu 12% gemiddeld laten optekenen terwijl eigenlijk 10% gewenst, of nodig is, betekend dit bij Eik een krimp van rad. 0,16% en tang. 0,26% per 1% dat het hout verder droogt.
    Als voorbeeld geeft dit voor kwartiers gezaagde delen een krimp van 2x 0,16% = 0,32%. Bij een werkende breedte van 150mm geeft dit 0,5mm krimp per deel. Voor dosse gezaagde delen worden dat 0,26% x 2 = 0,52%, dit geeft bij dezelfde breedte een krimp van 0,8mm per deel.

    Kan je leven met deze cijfers dan is er geen probleem, je kan dan vandaag al starten met je vloer

  5. #5
    Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010
    Locatie
    Heist o/d Berg
    Berichten
    277
    Allen bedankt. Lijmen en nagelen dus.
    Vandaag beginnen zal helaas niet lukken..... Eerst de muren en plafond schilderen en bijwerken, dan de vloer uitbreken, een paar leidingen bijleggen, laten chappen..... Het leggen van de planken zou pas ergens in juli gebeuren. De planken zijn 19 mm dik en gemiddeld tussen 8 en 11 cm breed. Een klein deel is tussen 12 en 14 cm, onbewerkt. Dosse, kwartiers, en veel daar tussenin. Het zijn gewoon planken die ik al 20 jaar liggen heb. Ik heb ze vorig jaar wel geschaafd maar ik ga er nog een mm'tje afhalen. Dan nog tand en groef trekken en misschien een klein mussenbekje, daar ben ik nog niet helemaal uit.
    Onze vloerplaat is niet geïsoleerd. Hier en daar liggen er - voornamelijk om de vlakken tussen leidingen op te hogen - wat isolatieplaten, maar echt geïsoleerd kan je dat niet noemen. Krimp zal dus wel meevallen , volgens de berekeningen van André.
    Is WBP multiplex beter dan OSB plaat ? Ik heb de laatste tijd slechte ervaringen met WBP multiplex. Door en door okoumé van bij houthandel Gijsbrechts, een paar dagen onder een afdak rechtopgezet , met spantangen erop tegen het kromtrekken, maar het heeft niet veel geholpen. Veel kromme stukken, volgende keer toch maar een andere houthandel proberen en iets duurdere platen kopen...
    gr,
    Danny

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top