slijpen en wetten

alm

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
36
0
Ik kan het gewoon niet vinden maat wat is nou het verschil tussen slijpen en wetten? :oops:

Volgens mij zijn het verschillende dingen.
Sorry het is een echte beginners waar ik hier met de zoekfunctie ook niet echt het antwoord kan geven.

Wie o wie wil me dit uitleggen...... thx alvast

Alm
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Slijpen is het grove werk. Zeg maar het in vorm brengen van de snede. Wetten is meer het polijsten en dus echt scherp maken.
 

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0
Hier wat meer informatie over slijpen en wetten, naar aanleiding van een vraag van mij enkele tijd geleden

viewtopic.php?f=8&t=1412&start=0

Maar inderdaad, slijpen is het grove voorwerk en wetten of polijsten het daadwerkelijke scherpen totdat je ermee kan scheren, ervan uitgaande dat je een wetsteen hebt die fijn genoeg van korrel is
 

alm

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
36
0
Dat onderwerp heb ik ook met belangstelling zitten lezen.
Nu weet ik eindelijk het verschil tussen slijpen en wetten :) en word het tijd te kijken wat aan te schaffen om mijn 3 beitels ( bescheiden beginner he ;) ) scherp te maken.

ik begrijp wel dat de voorkeur voor steen ook een persoonlijke keuze is maar... wat is het beste om mee te beginnen? welke steen of grote van korrel?

Ik heb bij Baptist iets gezien en me laten vertellen over die slijppasta.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Kun je met slijpen ook een beitel echt verknallen of valt dat mee?

Alm
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Echt verknallen kan je alleen als je hem op een machine te heet laat worden. Je komt heel dicht in de buurt van een onherstelbaar verslepen beitel als je de achterkant rond laat worden. Op zo'n beitel krijg je geen rechte snede geslepen en de achterkant krijg je bijna niet meer vlak. Als de voorkant rond wordt heb je er trouwens óók een rotklus aan, met name bij schietbeitels.

Arthur
 

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0
Je zou hier eens kunnen kijken

http://www.fine-tools.com/kombischleifstein.html

Deze combinatiestenen zijn dunner dan een hele steen en zullen dus minder lang meegaan, maar dat betekend niet dat je met de combistenen geen jaren kunt doen, daarbij kosten ze ook minder. Voor het grove slijpwerk zal je moeten kijken voor een steen met een korrel van ongeveer 250, voor het gewone slijpwerk rond de korrel 1000. Voor het polijsten zal je moeten kijken voor een korrel vanaf 2000. vanaf 5000 kan je, mits goed geslepen en gepolijst jezelf scheren.

Het voordeel van een duurdere steen is meestal de hardheid. een zachte steen is vatbaarder voor verkeerd wetten en daar kun je dus sneller in snijden. Voor het resultaat maakt de prijs van een steen waarschijnlijk niet uit.

Het komt er eigenlijk op neer dat je de kosten zo gek kan maken als je zelf wil
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik ben heel blij met de 1000-3000 steen van bovengenoemde pagina, is een goede koop geweest
 

alm

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
36
0
Jan welke 1000 3000 steen bedoel je want er staan er meerdere op.
gebruiken de meeste zo/n steen?
 

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0
Ikzelf heb nu een goedkope steen voor het slijpen en gebruik een 3.000-10.000 steen voor het wetten. Ik kan eigenlijk niet oordelen over een 1.000-3.000 steen. De 3.000-10.000 is een persoonlijke keuze geweest omdat ik er ook messen mee polijst en graag een vlijmscherp mes gebruik bij het koken :lol: Ik kan me voorstellen dat de NANIWA Combination Stone small van 16,95 een prima resultaat geeft. Een aanrader is het gebruik van een slijphulp, deze houd je beitel in de juiste hoek en maakt het slijpen en wetten makkelijker
 

alm

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
36
0
Ja een slijphulp heb ik ook naar gekeken. leek me zeker voor iemand zoals ik ( nog nooit geslepen ) handig.
Daar is ook nogal wat keus in, welke genruiken jullie?
Alm
( heerlijk zo'n forum waar je alls kunt vragen :) )
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik gebruik sinds kort de Veritas Honing guide mk11 en ik moet zeggen dat het een zeer fijn produkt is. De prijs valt misschien wat tegen, maar it might last a lifetime.

Overigens heb ik een DVD van David Charlesworth over het slijpen en wetten van beitels (chisels) en ik vind dateen echte aanrader. Dat heeft bij geleid tot de aanschaf van allerlei slijptools. De eerste beitels zijn geslepen en daardoor nu ook echt bruikbaar.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Ook ik gebruik de Veritas naar alle tevredenheid.
Werkt veel beter dan zo'n ding van Stanley.
Kost misschien wat meer maar dan heb heb je wel iets goeds.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb zo'n namaak Eclipse. Die is veel eenvoudiger maar werkt ook heel goed. Hierbij moet je er zelf opletten dat je de beitel haaks blijft houden, maar dat valt allemaal wel mee. Het voordeel is dan weer dat je ook makkelijk een min of meer sterke boog in de beitelsnede kunt slijpen. Omdat hij maar een smal wieltje heeft kan je hem makkelijk heen en weer kantelen.

Die Stanley had bij mij binnen een maand een kreupele hobbel ontwikkeld. Zoals alles bij Stanley tegenwoordig: Goed ontwerp, slecht uitgevoerd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.