Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: slijpen en wetten

slijpen en wetten

Ik kan het gewoon niet vinden maat wat is nou het verschil tussen slijpen en wetten? ops:

Volgens mij zijn het verschillende dingen.
    Sorry het is een echte beginners waar ik hier met de zoekfunctie ook niet echt het antwoord kan geven.

Wie o wie wil me dit uitleggen...... thx alvast

Alm

Re: slijpen en wetten

Slijpen is het grove werk. Zeg maar het in vorm brengen van de snede. Wetten is meer het polijsten en dus echt scherp maken.

Hier wat meer informatie over slijpen en wetten, naar aanleiding van een vraag van mij enkele tijd geleden

viewtopic.php?f=8&t=1412&start=0

Maar inderdaad, slijpen is het grove voorwerk en wetten of polijsten het daadwerkelijke scherpen totdat je ermee kan scheren, ervan uitgaande dat je een wetsteen hebt die fijn genoeg van korrel is

Dat onderwerp heb ik ook met belangstelling zitten lezen.
    Nu weet ik eindelijk het verschil tussen slijpen en wetten en word het tijd te kijken wat aan te schaffen om mijn 3 beitels ( bescheiden beginner he ) scherp te maken.

ik begrijp wel dat de voorkeur voor steen ook een persoonlijke keuze is maar... wat is het beste om mee te beginnen? welke steen of grote van korrel?

Ik heb bij Baptist iets gezien en me laten vertellen over die slijppasta.
    Heeft iemand daar ervaring mee?
    Kun je met slijpen ook een beitel echt verknallen of valt dat mee?

Alm

Echt verknallen kan je alleen als je hem op een machine te heet laat worden. Je komt heel dicht in de buurt van een onherstelbaar verslepen beitel als je de achterkant rond laat worden. Op zo'n beitel krijg je geen rechte snede geslepen en de achterkant krijg je bijna niet meer vlak. Als de voorkant rond wordt heb je er trouwens óók een rotklus aan, met name bij schietbeitels.

Arthur

Je zou hier eens kunnen kijken

http://www.fine-tools.com/kombischleifstein.html

Deze combinatiestenen zijn dunner dan een hele steen en zullen dus minder lang meegaan, maar dat betekend niet dat je met de combistenen geen jaren kunt doen, daarbij kosten ze ook minder. Voor het grove slijpwerk zal je moeten kijken voor een steen met een korrel van ongeveer 250, voor het gewone slijpwerk rond de korrel 1000. Voor het polijsten zal je moeten kijken voor een korrel vanaf 2000. vanaf 5000 kan je, mits goed geslepen en gepolijst jezelf scheren.

Het voordeel van een duurdere steen is meestal de hardheid. een zachte steen is vatbaarder voor verkeerd wetten en daar kun je dus sneller in snijden. Voor het resultaat maakt de prijs van een steen waarschijnlijk niet uit.

Het komt er eigenlijk op neer dat je de kosten zo gek kan maken als je zelf wil

Ik ben heel blij met de 1000-3000 steen van bovengenoemde pagina, is een goede koop geweest

Jan welke 1000 3000 steen bedoel je want er staan er meerdere op.
    gebruiken de meeste zo/n steen?

Ikzelf heb nu een goedkope steen voor het slijpen en gebruik een 3.000-10.000 steen voor het wetten. Ik kan eigenlijk niet oordelen over een 1.000-3.000 steen. De 3.000-10.000 is een persoonlijke keuze geweest omdat ik er ook messen mee polijst en graag een vlijmscherp mes gebruik bij het koken :lol: Ik kan me voorstellen dat de NANIWA Combination Stone small van 16,95 een prima resultaat geeft. Een aanrader is het gebruik van een slijphulp, deze houd je beitel in de juiste hoek en maakt het slijpen en wetten makkelijker

Ja een slijphulp heb ik ook naar gekeken. leek me zeker voor iemand zoals ik ( nog nooit geslepen ) handig.
    Daar is ook nogal wat keus in, welke genruiken jullie?
    Alm
    ( heerlijk zo'n forum waar je alls kunt vragen )

Forum Rechten