Namiddagje houtdraaien met houtdraaierke Quillaume en Sirjacobs Didier

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Deze namiddag heeft Quillaume wat komen draaien bij me thuis.
We hebben samen wat sleutelhangers gedraaid en een balpen.
Alles werd door mij voor getoond en Quillaume maakte alles na.
Ik moet zeggen dat ik zeer weinig heb moeten bijsturen.
Quillaume heeft ervan genoten en bijgeleerd.
Mij heeft het in ieder geval plezier gedaan om wat aan te leren aan een jongere knaap.

Hier wat sfeerbeelden van deze namiddag.
Twee verschillende sleutelhangers.
P4151045.jpgP4151046.jpgP4151047.jpgP4151048.jpgP4151049.jpgP4151051.jpgP4151054.jpgP4151058.jpgP4151059.jpgP4151061.jpgP4151066.jpgP4151067.jpgP4151070.jpgP4151071.jpgP4151072.jpgP4151073.jpgP4151079.jpgP4151082.jpg

Pennetje draaien en samenstellen.
P4151085.jpgP4151088.jpgP4151089.jpgP4151091.jpg

Gezellig samen op de foto.
P4151083.jpgP4151084.jpgP4151093.jpgP4151094.jpg
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Tof dat jullie weer een leuke namiddag samen hebben gehad, enkele fijne draaiwerkjes die zeker van nut zullen zijn, dat vind ik altijd belangrijk, wat zal ik draaien en wat kan ik er mee doen. succes groetjes Stefan
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik vind het geweldig dat iemand op zo'n manier jeugd gaat interesseren voor houtdraaien.
Eigenlijk zouden we allemaal een jongere (buurjongen, -meisje, neef/nicht, etc.) moeten 'adopteren' om zo ons mooie ambacht, kennis en vaardigheid door te geven.
Toch even twee puntjes van kritiek:
1. De jongeman is uiteraard een stuk kleiner dan de leermeester Didier. Hij staat daardoor mogelijk krampachtig hoog met de beitel in zijn hand. Misschien dat het beter zou zijn hem op een verhoginkje te laten staan voor een betere houding.
2. De leerling staat schrapend te draaien aan zijn sleutelhanger. Ik denk dat het beter zou zijn hem direct snijdend te leren draaien. Het wordt moeilijk dit schrapen straks weer af te leren.
 
A

Athanor

Guest
Mooi gedaan mannen!
Ik weet dat ik op mijn 15e jaar ook al gefescineerd was door de draaibank in het meubelmakerslokaal. Als het even kon maakte ik wwen werkstuk. Jammer genoeg had ik toen geen goede leermeester.....

Fons
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik vind het geweldig dat iemand op zo'n manier jeugd gaat interesseren voor houtdraaien.
Eigenlijk zouden we allemaal een jongere (buurjongen, -meisje, neef/nicht, etc.) moeten 'adopteren' om zo ons mooie ambacht, kennis en vaardigheid door te geven.
Toch even twee puntjes van kritiek:
1. De jongeman is uiteraard een stuk kleiner dan de leermeester Didier. Hij staat daardoor mogelijk krampachtig hoog met de beitel in zijn hand. Misschien dat het beter zou zijn hem op een verhoginkje te laten staan voor een betere houding.
2. De leerling staat schrapend te draaien aan zijn sleutelhanger. Ik denk dat het beter zou zijn hem direct snijdend te leren draaien. Het wordt moeilijk dit schrapen straks weer af te leren.


Bedankt voor uw reactie O Peatey.
We moeten rekening houden dat Quillaume nog maar enkele maanden aan het draaien is en ik begrijp de houding daar rond. Dit is iets die zeker zal evolueren bij Quillaume.
Het is te vergelijken met iemand voor de eerste malen in een auto stapt om te leren rijden. De ervaring moet daar ook groeien net zoals Quillaume nu.
Wat het schrapend draaiend betreft, het was wel degelijk snijdend dat hij deed. Het komt misschien verkeerd over op de foto's.
Ik moet zeggen voor een jongen van 14 jaar dat dit al heel moedig is wat hij doet.
Er zit toekomst muziek in.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi gedaan mannen!
Ik weet dat ik op mijn 15e jaar ook al gefescineerd was door de draaibank in het meubelmakerslokaal. Als het even kon maakte ik wwen werkstuk. Jammer genoeg had ik toen geen goede leermeester.....

Fons


Fons,
We zijn nooit te oud om iets bij te leren.
Zelfs bij mij komt dit voor.
Waar een wil is, is en weg.
Bedankt voor de reactie.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Tof dat jullie weer een leuke namiddag samen hebben gehad, enkele fijne draaiwerkjes die zeker van nut zullen zijn, dat vind ik altijd belangrijk, wat zal ik draaien en wat kan ik er mee doen. succes groetjes Stefan

Bedankt Stefan.
Quillame zal zijn stukjes wel eens tonen met de volgende bijeenkomst van onze houtdraaiersgilde.
Het is weer een opsteker voor hem.
Zoals je het al aangaf, het zijn nuttige stukjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.