lijmkwaliteit

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
Alvast m'n excuses als dit onderwerp reeds behandeld is, maar ik vind het alvast niet terug.
Vrij simpele vraag: is er een kwaliteitsverschil tussen witte houtlijm type D3 in de goedkope retail shops (zoals bv Action Shop),
een brico center en een professionele toolhandelaar ?
De prijs is alvast tot 10-tal hoger , dus vraag ik mij af als het enkel de prijs is die verschilt (allen van D3 klasse)

alvast dank voor feedback, Jan
 

tuoh

Oud hout
Normaal gezien zou er praktisch geen kwaliteitsverschil mogen zijn als ze allemaal aan de normen voldoen. Wat wel kan is dat de goedkopere merken meer vulstoffen in hun lijm (laten) proppen, eens droog zijn deze lijmen dan praktisch wit van uitzicht omdat er nogal wat krijt inzit. Hoe transparanter een uitgeharde pvac lijm oogt hoe sterker de lijmverbinding (weinig vulstoffen aanwezig) Dit is een makkelijke test om te zien wat je van je aangekochte witte houtlijm mag verwachten. Voor normale verlijmingen voldoen de meeste merken pvaclijmen ruimschoots, ook die goedkope(re) merken. Het is pas bij zwaar belaste verbindingen en dergelijke dat een betere lijm het verschil gaat maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.