fundering houtskelet

ChrisAnd

Nieuw lid
16 nov 2014
1
0
Hallo iedereen..
Ik ben vrij nieuw hier, maar heb hier al veel interessante dingen gelezen. :)
En hopelijk vind ik hier een antwoord...
Ik wil een klein HSB huisje bouwen en bij dit project wil ik (uit budgettaire overwegingen) zoveel mogelijk zelf doen, m.a.w. ik ben zelf de aannemer, onderaannemer, enz. ;) Dit betekent uiteraard maanden opzoekwerk maar sommige zaken vind ik dan nog niet. :p
Dus: welke fundering/basis is er nodig voor mijn mini-huisje? Het zou een nokhoogte hebben van slechts 6m (en het dak start op 3,45m hoogte) en dus gn volledige bovenverdieping maar een slaapgelegenheid in de vorm van een open mezzanine, en op de plek waar het wordt gezet staat nu een dubbele garage in steen met een betonnen vloerplaat op zand voor zo ver ik kan zien, in ieder geval was het sterk genoeg vr de stenen garage met auto's. Ik hoopte dat het zou volstaan, omdat de opp van het huisje niet groter is dan de garage, en de stenen garage zwaarder is dan houtskelet. Klopt mijn redenering? En ik zou waarschijnlijk wel iets moeten voorzien waarop ik de houtskelet-constructie kan vastzetten? Of zou de bestaande betonnen vloerplaat daarvoor volstaan?
Kunnen jullie mij helpen?
Groeten,
Chrisgarage Outgaarden2.jpggarage Outgaarden1.jpggarage Outgaarden3.jpg
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
wel, tenzij je ook zelf de ingenieur en architect bent, zou ik eerst met hen contact opnemen. Je zal eerst een goedgekeurde vergunning nodig hebben (is een woning op deze plaats toegestaan?)

Daarna de ing zijn berekeningen laten doen (funderingsplaat met vorstranden of sleuffundering, dikte, type wapening, dimensies houten overspanningen, FJI-liggers, etc..)
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
start zeker niet zonder deskundig advies. Je hebt 2 aanpalende gebouwen die kunnen instorten als je de boel verkeerd aanpakt.

Aan de gebouwen te zien woon je in Belgie, dus heb je minimaal een architect nodig. Zelf bouwen is geen probleem, maar zonder bouwvergunning mag niet. En is ook niet aan te raden in dit geval.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.