Parallel zagen op de Hammer C31 met roltafel

A

Athanor

Guest
Op de Hammer kun je op twee manieren parallele zaagsneden maken. De meest gebruikelijke is via de zaaggeleider of parallelaanslag (voor de niet Nederlanders: parallel fence genaaamd;)) op de zaagtafel. Omdat mijn machine een roltafel heeft met een zaagbereik van ongeveer twee meter kan ik met twee afkortgeleiders ook op een alternatieve manier zagen. Voordeel daarvan is dat je meer stabiliteit hebt in de te zagen plank dan bij het met de hand doorvoeren. Vaak een onbelangrijk gegeven, maar met de hulpmiddelen die ik bij de machine heb is het gemakkelijk te realiseren. Omdat de roltafel goed is afgesteld in het parallel zagen langs de cirkelzaag is het een kwestie van zorvuldig instellen van de afkortgeleiders. Ik maak gebruik van de uitbouw van de roltafel met de swingarm van de machine en de daarop nauwkeurig uitgelijnde geleider voor het haaks zaken van (plaat)materiaal. Aan de andere kant van de roltafel stel ik de losse afkortgeleider in. Dan even aanpassen op de lengte van de te zagen planken en ik kan aan de slag! Zie onderstaande foto's voor meer inzicht in de werkwijze. Bovendien staat er een filmpje op Youtube.

Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het kan ook moeilijk natuurlijk :p maar had je anders problemen met gewoon de parallel geleider?
Ik zie wel dat je op de combiné beperkt bent in de breedte van de geleider en dat er andere dingen in de weg staan, dus voor jouw is deze methode misschien wel een sneller alternatief.
 
A

Athanor

Guest
Als er problemen waren lag dat mogelijk aan mijn rechniek bij het doorvoeren van de planken;)

Voor bredere panelen is het inderdaad wel een prettiger oplossing zoals onderstaand te zien is.

Fons

image.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Fons, ik denk dat ik snap wat je doet maar weet t niet zeker... gebruik je de 2e geleider voor extra stabiliteit? Op zich heb je toch ook alleen aan de geleider boven al genoeg om parallele zaagsneden te maken? Mits natuurlijk je een mooie vlakke kant aan je materiaal hebt.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Dit is toch een beproefde methode om onbekantrecht hout te bakenrechten? Ik deed het vroeger (toen ik vaak bij een meubelmaker hout voor mijn verbouwing voorbereidde) altijd op deze manier. De roltafel gebruikte ik voor de eerste rechte kant en de parallelgeleider gebruikte ik dan om de tweede kant hieraan parallel te zagen. Hele snelle manier van werken.

Als je de roltafel helemaal naar je toetrekt kan je bij de zaag zien dat het blad in je hout terecht komt. Aan de andere kant van de tafel zie je dat minder goed. Als je een stuk hout maakt dat precies in het T-slot van de tafel past en daar haaks overheen een stuk hout (plm 20x20mm) schroeft/lijmt en dit afkort dan kan je daarmee zien of je de onbekantrechte plank die je klaar hebt liggen wel over de gehele lengte bezaagt.

Er zijn speciale klemmen die in het T-slot passen. Hiermee kan een plank aan beide uiteinden op de roltafel geklemd worden. Dit is zeker met dikker hout met veel spanning een veiligere manier van werken dan de aanslag(en) zoals die op het filmpje te zien zijn.

@lex

PS moet er misschien bij vermelden dat het ging om een Altendorf met een roltafel van ik geloof 3m80.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Deze week weer met veel genoegen gebruik gemaakt van deze oplossing bij het op maat zagen van achterwanden in een paar boekenkasten die in productie zijn.

Fons

image.jpg

image.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.