Welke boom/ houtsoort is dit ??

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Dat lijkt verdraaid veel op taxus. Nu ben ik geen bomenkenner maar weet ik wel dat als mijn gok klopt je mogelijk een mooi stuk hout in handen hebt. (aangenomen dat de boom van jou is ;)
 
Hoi Hans,

bedankt, ik dacht dat taxus donkerder van hout was ? Het hout geurt wel erg sterk. Een geur die mij niet bekend voor komt. Het hout is niet aangetast door ongedierte hoewel de boom waarschijnlijk al ruim een jaar geleden is omgevallen.

Ik hoop dat er nog meer kenners reageren.

Edwin
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Duidelijk geen Larix (Lork), deze verliest ook zijn naalden in de winter, en de naalden staan bij Larix in groepjes.
Ronny
 
Laatst bewerkt:

WillemIII

Actieve deelnemer
30 jan 2009
35
0
Hemlock (Tsuga heterophylla) is vooral in het verleden aangeplant op zandgrond voor de bosbouw, dus voor de houtteelt. Deze kan zeer hoog worden, met gemak 25 meter.

Het zou helpen als je aangeeft waar de boom heeft gestaan.
 

tuoh

Oud hout
Lijkt mij hier om de Canadese Hemlockspar (Tsuga canadensis) te gaan zo te zien. De bomen kunnen in optimale omstandigheden makkelijk tot 30m hoog worden, de mastetoppen (kegels) worden 12 à 25mm lang.
 

provo

Nieuw lid
27 mei 2015
1
0
tsuga canadensis broer van de westamerikaanse hemlockspar. word gebruikt voor pulp en voor linnen kasten omdat het geen hars gangen bevat.
algemeen in nederland en hemlock van 30 meter zijn niet zeldzaam.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.