Ebbenhout lijmen op kops MDF?

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Hallo Allemaal,

Voor een nieuw project moet ik een latje ebbenhout lijmen op kops MDF (op het MDF komt een laag fineer) Is dit een succes of kan er dan beter gebruik worden gemaakt van iets anders? (multiplex?) Het is voor een kistje dus enige stevigheid is dus wel van belang (Titebond gebruiken of de 'gewone' bison houtlijm?). Andere tips over het lijmen van ebbenhout lijmen zijn altijd welkom! Ik wil namelijk niet mn prijzige ebbenhout verknallen!

groeten,

Lars
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Die randjes kan je heel goed plakken met inpaktape. Die doorzichtige versie er van laat weinig sporen na. Om de 5 cm een tapeje strak trekken en het zit er prachtig aan.

inpaktape-polyethyleen-transp-60-50-mm-x-66-meter.jpg
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de reactie, ik ben nog niet heel ervaren met houtbewerken dus ik begrijp niet helemaal wat de tapejes zouden doen?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
in de gitaarbouw wordt vaak afplaktape hiervoor gebruikt, dit is gemaakt om zonder sporen verwijdert te worden.

Kops MDF is erg poreus. je kunt de kopse kanten eerst een keer insmeren met houtlijm (PVAC) op die manier kun je het mooi glad schuren en zuigt het je lijm niet zo op.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Lars de tape word gebruikt als lijmklem. Schilderstape is prettiger dan verpakkings of ductape. Voor de rest heeft hansb het antwoord al gegeven. Zorg dat het ebben goed vet vrij is.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Aaah oke ik snap het! Bedankt voor de reacties, ik had al een vermoeden dat ontvetten en voor insmeren met houtlijm de beste optie zou zijn maar ik ben vrij onbekend met ebben dus vandaar
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Wat je ook zou kunnen doen in plaats van afplaktape is een paar lijmklemmen ervoor zetten, met een paar houten wigjes kan je dan het latje enorm strak aandrukken.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de reactie, dat is waarschijnlijk ook wat ik ga doen. Mijn grootste angst was dat het ebbenhout totaal niet op het mdf zou blijven zitten maar ik ga het over een tijdje proberen met de tips en dan komt het wel goed denk ik:)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
daar had ik eigenlijk nog niet eens aan gedacht! latjes ebbenhout zijn 10x10mm dus dat is op zich mogelijk met kleine deuvels hoewel ze er dan niet ver in kunnen omdat de latjes op een hoek komen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.