serveerplanken

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Gisteren en vandaag een vijftiental serveerplanken gemaakt. Onze zoon is chef-kok bij Strandpaviljoen Struin in Schoorl-Camperduin en hij vroeg erom.
Het is ordinair 18 mm vuren van Karwei. Planken zijn 85 cm lang en 14 cm breed voorzien van 2 halfronde groeven. Hij gaat ze nog zelf even met de brander te lijf om ze te schroeien.
IMG_20150408_120148.jpg

En dit is de bedoeling ervan (prototype van 24 mm en 100 cm lang); te zwaar voor de bediening.
IMG_1843.jpg
IMG_1844.jpg
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Leuk idee!

effe kanttekeningetje......hoe hygieninsch is dat? in verband met allerlei regels vanuit de VWA en voedselveiligheid, moet dit niet nog aan regels voldoen qua materiaal enzo?
 

Rakker

Nieuw lid
1 nov 2011
5
0
Inderdaad,

Hout is een big no no bij etenswaren. Zou niet graag in dit restaurant willen eten.
Ben benieuwd wat de keurings dienst van waren hier over te zeggen heeft.
Voor de rest ziet het er leuk uit.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Daar wisselen de meningen nogal over. Sommigen zijn voorstander van kunststof snijplanken, terwijl anderen zweren bij hout. De looizuren in het hout zijn goed tegen schimmels e.d. en plastic snijplanken zijn moeilijker schoon te maken dan je zou denken. Als je snijdt, snij je de plank een beetje open, duw je je kip/zalm etc in het plastic wat vervolgens weer dichttrekt. In die dichtgetrokken groef vinden de bacterieën het vervolgens heerlijk om door te groeien.

Hout is dus zo slecht nog niet, maar daar is vast ook het een en ander op aan te merken, waarschijnlijk niet in het minst door de keuringsdienst van waren.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik vind dit wel een goed punt, maar ben het met MerkiMac eens, plastic geeft wel een schoon idee, maar ik krijg de planken regelmatig alleen schoon door ze schoon te schrapen met m'n mes, terwijl hout prima schoon wordt. Hoe dan ook: een beetje extra weerstand schijnt ook geen kwaad te kunnen ;-) Smakelijk plankje trouwens!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Klopt helemaal MerkiMac en HoutHans. Hout is inderdaad weer helemaal terug in de horeca, juist vanwege die antibacteriele eigenschappen. Er zijn tal vab bedrijven en bedrijfjes die hout aanbieden.
Zie ook ons aller houtgoeroe Rick met zijn snijplanken.
De VWA (Voedsel- en Waren Authoriteit) is hier helemaal voor. De Keuringsdienst Van Waren bestaat al eeuwen niet meer.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Dat ziet er goed uit! Het eten dan ;)

Er zijn van die houten boomschijven om kaas of worst op te serveren te koop bij bijv. de Hanos. Die staan dik in de epoxy oid. misschien is dat een oplossing?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik maak eeen heeeeeeeeeleboel snijplanken/broodplanken en serveerplanken....... Die krijgen allemaal wat laagjes olie en geen behandeling met lakken/epoxy. Binnenkort weer een serie maken voor een vaste afnemer. Bepaalde houtsoorten zijn minder geschikt. Qua hygiene : Ligt ook een beetje aan de ondernemer.

Net kwam mijn oude werkgever voorbij in de post van David80 : Ik ben wel eens op bezoek bij klanten geweest....man..man...ik heb dingen gezien dat griezel je van....Een houten plankje met een stukkie brood of droge worst is dan het ergste niet:eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.