badkuip

Michelmorris

Nieuw lid
21 jan 2010
7
0
Kijk, dat is het betere werk. Ga je nog iets van een rubberen strip o.i.d gebruiken op de aansluiting van bodem en wand? Hier lekte die van mij het meeste.

Groeten Michel
 

4761jimski

Nieuw lid
26 nov 2009
12
0
Hoi Michel,

Ik ben van plan om een groef op de kop van de bodem te frezen en daarin een zwelband aan te brengen. Het zwelband zwelt pas op als het nat wordt en dicht zodoende de groef helemaal af.
Betreffend zwelband wordt normaliter gebruikt bij aanluitingen tussen prefab betonelementen.

Grt Jim
 

4761jimski

Nieuw lid
26 nov 2009
12
0
Update: groef aan de zijkant van de bodem ingefreesd en het zwelband is aangebracht.
Op de 2e foto is te zien, wat het zwelband gedaan heeft na een paar dagen ondergedompeld te zijn geweest in water. Een uitstekende afsluiting mocht het hout niet voldoende afsluiten.



Attached files
 

4761jimski

Nieuw lid
26 nov 2009
12
0
Alweer een update: de bankjes zijn klaar. Nu nog een trapje en een houten rek omde kachel heen en in een later stadium dan nog een deksel voor het bad.


Attached files
 

4761jimski

Nieuw lid
26 nov 2009
12
0
Thanks voor de complimenten en geniet er al met volle teugen van. Ik zal er binnenkort weer eens een foto van plaatsen.

Grt 4761jimski
 

j Hatzmann

Nieuw lid
19 jul 2010
4
0
Hallo allemaal,
Ik kwam deze site tegen en was blij verrast met de leuke opmerkingen en antwoorden van de bezoekers. Zelf doe ik ook hobby matig wat met houtbewerking, ik heb mij voornamelijk gericht op het maken van hottubs, ik heb mijn eerste nu klaar (zie foto's) ik kan alleen maar zeggen, probeer het gewoon. ik ben ook gewoon begonnen, eerst met heel veel uitzoek werk op internet en het bedenken van oplossingen. Helaas kwam ik ook bijna geen tekeningen tegen waardoor het toch een beetje een eigen bedenksel is geworden. Ik moet wel zeggen dat ik de volgende keer ook een opzwelband ga gebruiken, want na 4 dagen liep het water er nog steeds uit en na 6 dagen was die eindelijk dicht (heeft al met al wel een dikke 3 kuub water gekost!!).
De kachel en spanbanden heb ik trouwens laten maken, voor de rest is het allemaal eigen handwerk.

Als iemand wat vragen heeft over mijn gemaakte hottub dan hoor ik dat graag.

mvg
Jeroen

Attached files
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Hé dit topic heb ik helemaal gemist, leuk! :cool:

Ik speelde zelf al een tijdje met het idee (zou het door het weer komen? :lol: )

Waarom gebruiken jullie eigenlijk geen groef en messing ipv hol en bol? kan me voorstellen dat dit nog beter sluit.

wat voor kachels gebruiken jullie eigenlijk?
 

j Hatzmann

Nieuw lid
19 jul 2010
4
0
Hubert. zei:
Hé dit topic heb ik helemaal gemist, leuk! :cool:

Ik speelde zelf al een tijdje met het idee (zou het door het weer komen? :lol: )

Waarom gebruiken jullie eigenlijk geen groef en messing ipv hol en bol? kan me voorstellen dat dit nog beter sluit.

wat voor kachels gebruiken jullie eigenlijk?

De reden dat ik hol en bol gebruik is eigenlijk heel simpel, doordat de tobbe rond is komt je hout in een bepaalde hoek op elkaar te staan. Zou je veer en groef gebruiken dan zal je die ook in een bepaalde hoek moeten frezen, bij hol en bol heb je daar geen last van en heb je veel oppervlakte die mekaar raken.

De kachel die ik gebruikt heb, heb ik gekocht via een leverancier van hottubs (deze verkocht namelijk ook losse kachels) het is mij namelijk opgevallen dat losse kachels bijna niet verkocht worden. De kachel van mij is van rvs gemaakt, je kan ze ook van gewoon staal kopen maar die gaan roesten en dat vindt ik echter minder mooi.


Je kan trouwens op 1 foto ook zien, daar waar ik de staanders (ook wel duigen genoemd) op de bodem monteer dat er spijkers in het hout zitten, deze heb ik op een 6 tal deugen gezet waardoor ik de rvs banden hierop kon laten rusten en deze precies op de juiste hoogte kon vast draaien zonder dat deze scheef zou gaan hangen. Na het aandraaien van de banden kunnen de spijkers er weer uitgehaald worden.
 

Bartje Bras

Nieuw lid
12 jul 2010
8
0
Hoi,
Knappe Hottubs moet ik zeggen,

Op de vraag of er nog andere houtsoorten gebruikt kunnen worden volgens mij wel.
Thermisch verduurzaamd hout, een principe dat ontwikkeld is in de Scandinavische landen (In Finland zag ik een maand geleden een Hottub die van dit hout gemaakt is).
In Nederland zijn voor zover ik weet twee bedrijven die het ook produceren het is dan oa bekend onder de naam Platowood.
Het principe is eigenlijk kort gezegd het koken, drogen en bakken van oa grenen hout, om het van een klasse IV naar een klasse II houtsoort te brengen. Het hout wordt vederlicht, krijgt wel een specifieke geur en wordt chocolade bruin van uitzicht. Na verloop van tijd krijgt het een verweerd uitzicht (vooral buiten). Nadeel vind ik persoonlijk dat het vrij stoffig is bij verwerking (= persoonlijke ervaring).

Succes
Grtjs
Bart
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
j Hatzmann zei:
Hubert. zei:
Hé dit topic heb ik helemaal gemist, leuk! :cool:

Ik speelde zelf al een tijdje met het idee (zou het door het weer komen? :lol: )

Waarom gebruiken jullie eigenlijk geen groef en messing ipv hol en bol? kan me voorstellen dat dit nog beter sluit.

wat voor kachels gebruiken jullie eigenlijk?

De reden dat ik hol en bol gebruik is eigenlijk heel simpel, doordat de tobbe rond is komt je hout in een bepaalde hoek op elkaar te staan. Zou je veer en groef gebruiken dan zal je die ook in een bepaalde hoek moeten frezen, bij hol en bol heb je daar geen last van en heb je veel oppervlakte die mekaar raken.

De kachel die ik gebruikt heb, heb ik gekocht via een leverancier van hottubs (deze verkocht namelijk ook losse kachels) het is mij namelijk opgevallen dat losse kachels bijna niet verkocht worden. De kachel van mij is van rvs gemaakt, je kan ze ook van gewoon staal kopen maar die gaan roesten en dat vindt ik echter minder mooi.


Je kan trouwens op 1 foto ook zien, daar waar ik de staanders (ook wel duigen genoemd) op de bodem monteer dat er spijkers in het hout zitten, deze heb ik op een 6 tal deugen gezet waardoor ik de rvs banden hierop kon laten rusten en deze precies op de juiste hoogte kon vast draaien zonder dat deze scheef zou gaan hangen. Na het aandraaien van de banden kunnen de spijkers er weer uitgehaald worden.

De reden van het gemak was inderdaad mijn eerste ingeving, je bent minder gebonden aan perfectie, met hol en bol past het eigenlijk altijd en je kunt 'm altijd nog groter maken :)
 

j Hatzmann

Nieuw lid
19 jul 2010
4
0
4761jimski zei:
Update: groef aan de zijkant van de bodem ingefreesd en het zwelband is aangebracht.
Op de 2e foto is te zien, wat het zwelband gedaan heeft na een paar dagen ondergedompeld te zijn geweest in water. Een uitstekende afsluiting mocht het hout niet voldoende afsluiten.

Goeiedag Jim,

Ik was even benieuwd hoe de ervaringen zijn met het zwelband ik hoor namelijk vanuit verschillende hoeken dat dit band te sterk is voor een houtconstructie en dat deze het hout uitelkaar kan drukken.
Nu heb ik een site gevonden ( http://www.ayak.nl/htm/ayak-waarom-ayak-hottub.php ) welke een swelkit gebruikt, echter deze kan ik nergens terug vinden. Wellicht dat jou dit wel bekent voorkomt?? Of iemand anders natuurlijk want dan zou ik graag willen weten welk merk het is en waar het te verkrijgen is.
 

4761jimski

Nieuw lid
26 nov 2009
12
0
Hallo J. Hatzman,

Het zwelband doet zijn werk prima, want het bad is dicht. Het band kan de verbinding niet uit elkaar drukken, doordat de duigen niet naar buiten kunnen door de rvs-hoepels die aan de buitenzijde van het bad opgespannen zijn en in de hoogte kan het ook geen kant uit doordat de bodem in de groef van de duigen zit opgesloten.
Nadeel van zwelkit is dat het zich aan het hout gaat hechten en dus het hout afsluit van contact met water. Het hout kan dan niet meer werken om de verbindingen af te sluiten.
Ik hoop dat ik je iets wijzer heb kunnen maken en sta altijd open voor verdere vragen.

grt Jim
 

AukeRoze

Nieuw lid
12 sep 2010
2
0
Ik vond dit topic na lang zoeken allereerst bedankt voor de goede informatie, heb nu een goed idee hoe te werk te gaan.
Ik denk er ook aan om zelf een hottub te maken alleen zit nog met enkele vragen.
Ik las op een site over huttubs dat het zelf maken bijna niet loont mijn vraag is dan ook wat zijn ongeveer de kosten om zelf een hottub te maken ?

Ook vroeg ik me af waar je het beste de materialen o.a. het Siberisch lariks hout kunt kopen ?

En mijn laatste vraag ik bezit nog geen goede frees? Wat is een goede de Bosch POE 1400 ACE bovenfrees ?
 

AukeRoze

Nieuw lid
12 sep 2010
2
0
Ik vroeg me ook af wat voor montageband je het beste kunt gebruiken en waar deze te verkrijgen zijn. Kan op internet wel veel montagebanden vinden maar deze zijn allen niet helemaal dicht zoals op de diverse afbeeldingen wel het geval is.
 

jordey

Nieuw lid
15 sep 2010
1
0
ik zou ook erg graag willen weten welke diktes en lengtes hout jullie gebruikt hebben. Heeft er iemand ook tips wat je kan gebruiken aan hout types als je het op een low budget manier wilt maken?

heeft iemand misschien een constructie tekening voor het kacheltje?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.