Op zoek naar een passende zaagmachine

HaJé

Nieuw lid
14 jul 2012
15
0
Den Haag
Mijn nieuwe schuur is klaar!

Bekijk bijlage 28924

De binnenmaten zijn 2,3 x 4,5 meter. Nog steeds niet erg groot maar wel vier keer zo groot als mijn oude schuurtje. Ik ben er dan ook heel blij mee. Goed geisoleerd, een lichtkoepel, krachtstroom en plenty stopcontatcen.

Nu de inrichting: het liefst had ik een flinke zaagmachine zoals de Harvey, of een Hammer gekocht. Maar dat gaat niet werken in deze ruimte.

Momenteel heb ik een Festool CS 55 handcirkelzaag en de CMS module met schuiftafel. Die is me vaak niet nauwkeurig genoeg. Het is lastig om de zaag in 90 graden te zetten. Afkorten vind ik onnauwkeurig. De dwarsgeleider is mi niet stijf genoeg. Schulpen met de lengte aanslag vind ik wel goed gaan.

Ik ben dus op zoek naar een andere zaagmachine en gezien de beperkte ruimte denk ik aan:

Festool Precisio CS 70
Erika 85
of een 2e hands Elekra Beckum op krachtstroom

Mijn vraag: wie (in de wijde omtrek van Den Haag) bezit één van deze machines en wil mij eens ontvangen om je ervaringen te delen?

Harm Jan
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
ik heb een erika85 en moet zeggen wat een lekker zaagie. stijve geleiding. Top apparaat, Ik vergat snel de aankoopprijs bij het gebruiken ervan.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ik heb geen ervaring met een Erika85 of een Harvey.
Maar deze ontlopen elkaar niet veel als het om de afmeting gaat.
En als je dan kijkt wat je meer kan doen met de Harvey of andere cabinet zaagmachine.
Dan zou ik voor zo een gaan. Voor de Erika85 kan je bvb geen traditionele "jigs" maken omdat er geen sleuven in het blad zitten.
De prijzen liggen ook dicht bij elkaar. Een Erika met roltafel is zelfs nog ff 500 duurder.

Maar ik kan het mis hebben
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik zou een stationare machine toch nog eens in overweging nemen. Met een wielen set is een Harvey HW-110SE-30l toch best compact. De Erika 85 is mooi maar de Harvey is wel een heel stuk steviger vooral de zaag automaat. Om de nauwkeurigheid nog wat te verbeteren kan daarna nog wat Incra er bij kopen want die vond ik niet echt geweldig. Maar het gaat om best een boel geld. Ga eens bij VDHbv kijken en bij Baptist dan heb je direct zelf een goede indruk.

En ik zou stiekem ook even een Hammer gaan bekijken. Maar dat is wellicht echt slecht voor je portemonnee.
 

HaJé

Nieuw lid
14 jul 2012
15
0
Den Haag
Dank voor de reacties. Ik zou graag deze machines in actie zien. In een volle winkel zoals bij VDHbv kan ik me niet goed voorstellen hoe dat in mijn nieuwe werkplaats zou passen.

@evs: Een basismodel Harvey zou volgens de berichten hier op het forum 130 x110 cm zijn. Ik heb dan erg weinig ruimte om om de machine heen te bewegen. Misschien kan het wel maar ik zou dat eerst in de praktijk willen zien voordat ik de portemonnaie trek!

Mocht je in de buurt van Den Haag werken en mij willen ontvangen, stuur me dan even een pb-tje!

Harm Jan
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Dank voor de reacties. Ik zou graag deze machines in actie zien. In een volle winkel zoals bij VDHbv kan ik me niet goed voorstellen hoe dat in mijn nieuwe werkplaats zou passen.

@evs: Een basismodel Harvey zou volgens de berichten hier op het forum 130 x110 cm zijn. Ik heb dan erg weinig ruimte om om de machine heen te bewegen. Misschien kan het wel maar ik zou dat eerst in de praktijk willen zien voordat ik de portemonnaie trek!

Mocht je in de buurt van Den Haag werken en mij willen ontvangen, stuur me dan even een pb-tje!

Harm Jan

volgens mij moet je je eerst eens beter laten informeren en meer kijken naar de mogelijkheden dan naar je beperkingen.
Zie deze link: http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsm...kelzaagmachine-400v-diameter-zaagblad-250-mm/
Afmetingen zaagtafel: 508 x 685 mm en dan KAN je hem nog verbrede. En als je de zaag wegdraaid heb je weer een prima werktafel. Je kan hem ook naar buiten rijden als je gaat zagen. Er zijn best wel meer mogelijkheden.


Ik zit/zat met het zelfde probleem. Ik heb (echt) geen ruimte en wil een goede zaagmachine. Ben begonnen met orienteren met een Erika en ben nu van plan een Hammer B3 te kopen en een schuur erom heen te bouwen. Met aan beide zijde 2 meter brede deuren die ik open kan zetten als ik moet zagen, en eventueel dat je er een tent van kan maken als het nat is of koud. Wel iets boven budget.
 

HaJé

Nieuw lid
14 jul 2012
15
0
Den Haag
Zo dat zijn nog eens plannen die hout snijden !:)

Leuk om zoveel ruimte te hebben. Mijn schuur is veel groter dan mijn vorige maar heeft behalve veel mogelijkheden ook beperkingen helaas. Ik ga zeker nog wel eens kijken bij vdhbv maar ik kan mijn geld maar eenmaal uitgeven. Het lijkt me leuk en informatief te zien hoe een collega houtbewerker zijn zaag geplaatst heeft en er mee werkt. Wat is het minimum aan ruimte dat je om je zaag nodig hebt?

Zijn er Hagenezen of daaromtrent die mij eens willen ontvangen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
ik heb ook een schuur met een beperkte breedte, 2,4 meter. daarin staat een wadkin met een verbredingstafel rechts. een wadkin is vergelijkbaar met een harvey. ik heb het geheel op een frame van hoeklijn staan. dit frame staat op zwenkwielen. met zagen staat de machine met de verbredingstafel tegen de muur, zodat ik aan de zaagkant een doorloop heb . als ik hem als werkbank gebruik, draai ik hem een kwartslag , haal de zaaggeleider eraf en leg er een plaat multiplex op met een rand eronder, zodat het hout vastligt op de zaagmachine. Dan rijd ik het geheel met de lange kant tegen de muur.
 

HaJé

Nieuw lid
14 jul 2012
15
0
Den Haag
@chevy66: hoe doe je dat met brede en langere stukken? Bv plaatmateriaal. Heb je dan nog voldoende ruimte om er langs te lopen?
 

HaJé

Nieuw lid
14 jul 2012
15
0
Den Haag
een foto zegt meer dan duizend woorden.;)

Inderdaad, nu snap ik het. Gaat om het nat worden van de rabatdelen. Het is een compromis. Tuin komt ongeveer zo hoog, schuurvloer kon niet hoger geplaatst. Er komen nog stoeptegels rond de schuur, zodat de rabatdelen niet gelijk tegen de aarde aanliggen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Lange delen is geen probleem, mijn schuur is 15 meter lang. Tussen de langsgeleider en het zaagblad heb ik 1,1 meter. Plaatmateriaal laat ik bij de leverancier al zoveel mogelijk op maat zagen. De maten van je ruimte bepalen wat je er in kan maken. Ik heb een afkortslede gemaakt en als ik lange delen moet afkorten , draai ik de zaagtafel, zodat ik de lengte van de ruimte kan benutten. Het is soms wat behelpen, maar de ruimte wordt nou eenmaal niet groter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.