Vraag omtrent Zaagtafel, klein formaat voor fijn werk

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Wat een mooi apparaat joh, word je gewoon hebberig van :) Hoe ging het bij de douane, nog een vette rekening gekregen, houd mij vaak tegen om iets te kopen die kant op,
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Ja die douane is af en toe wel een probleem, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden zal ik maar zeggen. ;)

Transport kosten waren nogal hoog (bijna 100 euro) , het ding weegt nogal wat, bijna 15kg.

Maar dus de aanschaf en transport bij elkaar vind ik het alleszins waard.
 

TryFal

Nieuw lid
7 apr 2015
17
0
Oei dat heb ik nog nooit gedaan, zal er eens over nadenken.

Er zijn wel reviews in het engels, hier onder andere

https://www.youtube.com/watch?v=gn1VOs6ayWg&list=PLUloForcT2SckOeFmCzmGmeEfWH__jlFU

haha vraag geen uitgebreide review, meer je ervaring omtrent je aanschaf, geen verplichtingen ;) . De video ken ik al, maar die vind ik al gedateerd. want wat ik bijvoorbeeld zou missen bij deze Byrner is dat de zaag niet kan kantelen. voor de rest zie ik geen nadeel aan het apparaat zelf ^^
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Ik zal proberen mijn eerste ervaringen te delen en tevens wat foto's.

Er is overigens een uitvoering met een tilt table die hetzelfde doet als het zaagblad laten kantelen. Voor schulpen onder een hoek. Ik heb die niet genomen omdat ik dat zelden doe en in dat enkele geval gebruik ik mijn grote tafel wel.

Wat direct opvalt is dat het instellen allemaal zeer fijn en nauwkeurig gaat. Wel net iets omslachtiger dan b.v. allemaal 1-knopsbediening. De langsgeleider heeft nog een tweede knop aan de achterzijde die ook vast gezet moet worden.
Alle onderdelen lopen wel alsof ze op een gelagerd geleiderail lopen.

De microstop instelling heeft geen speling. Dus als je eerst CW draait en dan CCW dan heb je geen vrijeloop maar reageert de schuifpin direct.



IMAG1499 (Medium).jpg

De dwars geleider loopt in een rail maar geen T-rail. Je kunt hem dus op ieder moment er zo omhoog uittillen. Of dat een voordeel of nadeel is weet ik op dit moment niet. De vaste ingestelde schaaldelen werken exact net als de microstop. Je hoeft niks na te stellen of te controleren haaks is iedere keer weer automatisch haaks en 30 is 30 graden.

IMAG1501 (Medium).jpg

Ik heb er ook de taper gauge bij. Daarvoor moet de verhoogde rip fense er wel af.
Ik zie nog niet wat of hoe precies hiervan de zin is.
Het is handig om de (inches!!) inbussleuteltjes direct van een kleur ofzo te voorzien want ze raken zo weg tussen onze metrische gereedschappen.

IMAG1506 (Medium).jpg

Wat gezaagde delen.
De repeatability is geweldig.
Het zijn allemaal setjes van 2, 1x plat en 1x op zijn zijde
Het dunste is een latje van 1 x 10 mm

IMAG1498 (Medium).jpg

De hele machine is van degelijke amerikaanse kwaliteit, alles is groter en sterker dan het zou moeten zijn. Alles is ook van metaal.
De machine staat op rubber voetjes en je hoeft hem niet vast te schroeven, hij beweegt niet tijdens het zagen, ook niet met grotere stukken of met meer krachtig werk.Hij is wel alleen bedoelt voor hout of plastic te zagen. geen metalen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.