Dat is Mijne

Mijne

Nieuw lid
28 mrt 2015
5
0
Venlo
Zo, laat ik me maar eens voorstellen.

Ik ben Mijne, 40 jaartjes jong maar voel me rond de 70...
Sinds een jaar of vier, vijf zit ik thuis met een kapotte rug en ben in die tijd een beetje aan het knutselen gegaan met hout en nu met een houtdraaibankje.
Geen superdeluxe model ofzo, maar een Ferm, type onbekend, ik denk dat het een van de eerste modellen zal zijn, slechts 2 snelheden, snel en veel te snel ;)
De v snaar is er een die ooit als vervanging erop gelegd is, een model waar je met plaatjes en schroefjes zelf de lengte kunt bepalen, wat resulteert in een genadeloze trilling op de as (en waarschijnlijk ook voor kapotte lagers heeft gezorgd, maar daar ben ik nog niet geheel zeker van)
De beitels die ik erbij heb zijn volgens mij ook niet van hoge kwaliteit maar dit alles mag de pret niet drukken!
Ze hebben me vroeger altijd gezegd dat je het op een oude fiets moet leren, dus ik maak me er niet al te veel zorgen over.

Ik moet zeggen, sinds ik de draaibank in gebruik genomen heb, komt er weer iets van plezier in mijn leven.
Even uitleg hierover:
12 jaar geleden ben ik voor de eerste keer geholpen aan een hernia, operatie gehad en verder geen probleem mee gehad tot 5 jaar geleden, toen de hernia weer terug kwam op exact dezelfde plaats. Weer een operatie en het leek erop dat alles weer in orde was, maar helaas, litteken weefsel zorgt er nu voor dat ik continue (uitstralende) pijn heb welke ik met medicijnen een weinig kan onderdrukken. Nadeel van die medicijnen zijn de bijwerkingen, suf, concentratieverlies, vergeetachtig en nog een waslijstje..
De ergste bijwerking van mijn 'ziekte' is de sociale isolatie die hieruit ontstaat, je kunt niet zien waar de pijn vandaan komt dus zal het wel niet zo zijn, zeggen ze dan..
Doordat ikzelf niet meer al te mobiel ben, autorijden mag ik in principe niet meer maar nood breekt wet, al is het wel sterk ingekort tot maximaal 30 minuten rijtijd.
Als je dit allemaal bij elkaar optelt en er ook nog een flinke schep financiële problemen bij gooit (direct gevolg van mijn ziekte) dan kun je je voorstellen dat het leven geen plezier meer biedt.
Nu ik de houtdraaibank gebruik en ieder dag weer een beetje meer snap hoe het werkt heb ik er weer ouderwets plezier in! Hout om te draaien lig letterlijk voor het oprapen in het bos, dus oefenmateriaal genoeg :D

Maar genoeg gezeur over mijzelf, het is wat het is, het leven is wat je ervan maakt met het gereedschap wat je gekregen hebt, en nu ik een nieuw stukje gereedschap heb kan ik er ook weer wat meer van maken :cool:
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Welkom op het forum.
Wat een vervelend verhaal, maar goed dat je weer iets leuks gevonden hebt!
Dat is het leuke aan houtbewerken: hoe beperkt je ook ben, er zit altijd wel iets bij wat je kan.

Laat maar snel wat draaiwerk zien!

Groeten, Raymond
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Vervelend jouw rug. Als je met plezier bezig bent gaat de dag een stuk sneller om. Een tip wil ik je nog geven zorg voor een goede bescherming tegen stof.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Rugpijn heel vervelend, ik weet er ook alles van.
Maar bezig blijven is de boodschap rust roest!
Mvg,
Rudy
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
We kunnen elkaar de hand schudden
been there, done that.... er komt een omslag punt, ondanks de pijn leer je dingen anders doen en daarmee de leuke dingen van het leven meer waarde te geven
zittend, liggend, hangend... je vindt een weg, hou in je achterhoofd dat iemand met een dwarslaesie welliswaar geen pijn heeft (?) maar niet kan wat jij wel nog kan
Het is natuurlijk erg genoeg, ik denk daar altijd maar aan en dat geeft me weer moed

Wij zijn pas verhuist en ik heb nu een geweldig plekje voor me zelf, maar zonder een berg vrienden stond dat er niet
 

MM!

Actieve deelnemer
13 jul 2014
29
0
Welkom op dit meelevende en meedenkende forum.

Om hier maar gelijk mee te beginnen: Ben je al doorverwezen naar een pijnpoli?
Vaak wordt niet niet gedaan (geen idee waarom) terwijl patiënten met pijn klachten hier vaak geholpen kunnen worden.

Maar ja.. nogmaals welkom en schroom niet om wat werkstuk foto's te plaatsen.

Groeten
Martijn
 

Mijne

Nieuw lid
28 mrt 2015
5
0
Venlo
@Iedereen:
Bedankt voor het welkom en voor de verschillende steuntjes in de rug (phun intended)
Wat betreft foto's van gedraaid werk, wees gerust, ik ben van plan om van elk werkstuk foto's te maken welke in een gallerij op mijn server komt te staan (mijn oudste hobby, al meer dan 20 jaar actief met computers en internet).

@ Win Kluck:
Stof afzuiging ben ik me zeker bewust van, eens te meer omdat ik in een niet al te best geventileerde kelder mijn hobby ruimte heb. Gelukkig heeft mijn beste (en helaas enige) vriend een autospuiterij en heeft hij me veel tips en materiaal gegeven om het stofprobleem op te lossen.

@MM!
Ik heb ruim 1.5 jaar bij de pijnpoli gelopen en het hele scala medicatie gehad, van simpel ibuprofen met paracetamol (let op gebruik dit nooit zonder dokters advies! paracetamol heeft een wisselwerking met ibuprofen!) tot fentanyl. Ik heb ook een Tens gehad, werkte helaas niet bij mij, evenals een zenuwblokkade, die zorgde voor nog heftigere doorbraakpijn. Bij de pijnpoli ben ik helaas 'uitbehandeld'
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Wwelkom,
Heb ook geen ijzeren rug,en pas dan ook vaak op ,et tillen ed.
Wat wil je nog allemaal gaan maken?
Welke hoek woon je ergens?al.
Misschien kan iemand je eens een mooi stukje hout brengen.

Mvg Pascal
 

Mijne

Nieuw lid
28 mrt 2015
5
0
Venlo
Een (late) update...

Helaas slecht nieuws.
Mijn draaibank is hopeloos kaduuk. As krom, lagers kapot en tot overmaat van ramp, een roestplekje!

Daarmee komt dus een lang einde aan mijn kortdurende hobby..

Bijkomstige problemen:
Een chronisch gebrek aan financiële middelen om deze hobby nieuw leven in te blazen
En sinds kort, door intensivering van medicijn gebruik, gedoemd om thuis te blijven, immers, besturen van elk soort van mechanisch transportmiddel is mij bij wet verboden (WVW artikel 8 lid 1). Ik durf het gewoon niet meer voor mezelf te verantwoorden achter het stuur te kruipen.

Ik sluit af met de woorden van Ernst Jantsz;
Alles gaat voorbij ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is rot om te horen, toch zou ik niet meteen aan het einde denken
Steek af en toe eens je licht hier eens op
soms zijn er mensen die een stukje machine hebben staan en het niet gebruiken, de rompslomp van verkopen en vreemden over de vloer ook niet zien zitten en er dan liever een ander een plezier mee doen voor een kratje bier bijv. en wellicht wonen ze in de buurt en zijn ze ook nog bereid het langs te brengen

Gooi eens een balletje op zou ik zeggen, wieweet....enne stukkies hout, ach...als ik zie wat mensen soms maken uit een paar plakjes op elkaar gelijmd (pennen bijvoorbeeld)

Ik heb helaas geen bankje staan waar ik je mee kan plezieren maar ik zou het je zeker gunnen
Sterkte
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Mijne, steek je licht eens op bij Jan Hovens. Jan is een van de meest bekende houtdraaiers in Nederland. Hij woont vlakbij je. Ik zal je via een PB wel zijn gegevens sturen.
Zeg hem maar dat ik je gestuurd heb. Je kunt veel van hem leren.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Ik zeg een lokale crowdfunding op het forum voor een draaibankje :D. Wellicht iemand uit de buurt die wat heeft staan?

Update: Mijne, maak een account aan op http://www.dreamordonate.nl/ en omschrijf je droom. Post hier ff de link als het online staat en wie weet kunnen we het nog waarmaken ook :cool:
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Ik heb nog een Ferm draaibankje staan, ooit gekregen om aan een goed doel te besteden en dat lijk ik nu gevonden te hebben. Gratis voor jou dus. Probleem is alleen dat hij in Leeuwarden staat, hoe komt hij bij jou? Maar via het netwerk van dit forum is veel mogelijk..... Ik kan hem komende vrijdag al tot aan Zwolle brengen, of meenemen op de open dag hout op de 27e, als er een streekgenoot van je naar Zwolle of de ODH komt ...... wie weet?

Fons
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mijne veel plezier bij je nieuwe afleiding en invulling. Iets moois maken geeft grote voldoening.
Jan Hovens aan de Schaapdijksweg 49 in Venlo is een heel goed adres om je bij problemen verder te helpen.
Vr.gr. Jan Pranger.
Www.arstorno.nl
 
A

Athanor

Guest
Het gaat om een draaibankje zoals deze op onderstaande foto. Hij staat al een paar jaar in de berging, moet hem natuurlijk nog wel even checken op goed functioneren, maar de vorig eigenaar had hem volgens mij erg weinig gebruikt.

Fons

image.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.