Wij gaan ons eerste huis kopen! Spannend! Tips?

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Ja ja, we worden volgewassen.. :) Mag ook wel, ik word volgende week 40.. :p En na 20 jaar verslaving met de nodige tegenslagen en hele diepe putten, ben ik goed op weg om weer een volwaardig lid van de samenleving te zijn. Mijn lief en ik hebben heel veel doorstaan en zijn daardoor alleen maar dichter bij elkaar gekomen. Dat maakt dit des te leuker, maar ook heul heul spannend!

Aangezien onze jaren 60 portiekwoning over niet al te lange tijd gesloopt gaat worden en ik nogal ver weg werk, hebben we besloten om nu al te gaan verhuizen. Tenminste, om nu al te gaan kijken..

Dat opent de deur om een een huis met een mooie garage en/of schuur erbij te kopen en dat is dan ook mijn wens, aangezien ik nu ook al een flinke ruimte heb om te kunnen klussen. Voor m'n lief een kantoor en als het lukt ook nog een studio voor haar fotografiehobby, die nu erg uit de hand is gelopen en in een eigen bedrijfje is omgezet.

We hebben een aantal leuke huisjes gezien en gaan morgen onze eerste bezichtiging samen doen.. Natuurlijk kiezen we niet voor een praktisch rijtjeshuis, maar voor leuke dijkwoningen of huisjes in oude stijl. Gezien ons wensenpakket en budget is er niet heel veel keus in de regio waar we zoeken en wellicht komen we er achter dat we teveel wensen hebben. Consessies horen er sws bij, daar zijn we ons wel van bewust. Bouwkundige rapporten gaan er opgevraagd worden, ook kadastergegevens en mocht dat nodig zijn, bestemmingsplannen ed.

Dus lekker aan het shoppen voor hypotheken, waar kan het voor minder bijvoorbeeld, (levens-) verzekeringen, welke verbintenis gaan we aan, dat soort zaken.

Ik vroeg me af waar jullie tegenaan zijn gelopen met huizen en waar we evt. op moeten letten. Ik heb een naturlijke aversie tegen alles wat in de financiële sector werkt en ben me ook welbewust van het gevaar van internetwijsheid, maar filteren moeten we toch..

Nou, laat maar horen! :)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Hé Rizz, Mooi die openhartigheid van je.
Ik raad je aan lid te worden van de Vereniging Eigen Huis. Dat zijn geen Grote Graaiers, maar betrokken mensen die je met raad en daad kunnen bijstaan met hypotheekadvies en aankoopkeuring van een huis. Wij zijn er als 30 jaar lid van en nog geen seconde spijt gehad.
Heel veel succes gewenst met jullie zoektocht.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Volwassen ? Je gaat je toch niet gedragen he !! ;) Gekheid natuurlijk ! Hardstikke goed idee, ik gun jullie deze stap van harte. In welke regio gaan jullie kijken ?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Het moet idd niet gekker worden.. :)

De regio is eigenlijk vrij wijd: hoogstens 20-25 km van Leiderdorp, dichterbij Rotterdam dan nu. Dus dan zit je in de cirkel Leidschendam/Waddinxveen/Bleiswijk/Leiderdorp.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Hoi,
Wordt geen slaaf van de bank om net dat huisje te kunnen kopen. Vraag om een schoongrond verklaring en een verklaring op papier welke gebreken er zijn.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Hoi,
Wordt geen slaaf van de bank om net dat huisje te kunnen kopen. Vraag om een schoongrond verklaring en een verklaring op papier welke gebreken er zijn.

Da's een goeie, schoongrondverklaring, die kende ik nog niet.. Dank!

En slaaf van de bank? Dacht 't niet.. We kunnen veel meer lenen dan we van plan zijn te gaan doen.. We zitten nu op 2/3 van het mogelijke budget en daar laten we het graag bij, we willen niet teveel inleveren op onze nu erg ruime levensstijl.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Da's geen goedkope regio, maar er is een hoop leuks te vinden!
Wij gaan (als morgen de hypotheekofferte eindelijk echt wordt uitgebracht) Waddinxveen verlaten. We gaan naar Ouderkerk aan den IJssel, we hebben daar een leuk klushuis voor weinig op het oog, met uitzicht over de IJssel!

O'Peaty gaf de belangrijkste tip: word lid van Vereniging Eigen Huis. Wij zijn daar ook ruim 30 jaar lid van, en ik heb in die tijd een hoop van ze opgestoken. Ons nieuwe huis hebben we via hen Bouwkundig laten onderzoeken. Altijd doen, en zorg dat je erbij bent, want je leert heel veel over je nieuwe huis van die bouwkundige. Ook de taxatie voor de hypotheek hebben we via VEH laten doen.

Wij zitten helaas aan de Rabo vast, VEH kon me niet helpen met een hypotheek. Dat komt doordat onze huidige hypotheek ook bij de Rabo loopt, en ik ben door arbeidsongeschiktheid de afgelopen jaren niet zo'n trouwe betaler geweest. Dat was allemaal verklaarbaar door een weigerende arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar die strijd heb ik gewonnen en alle achterstanden zijn betaald.

Banken zijn allergisch voor potentiele klanten met een (BKR)vlekje. Ze hebben niet zoveel geld om uit te lenen, en de vraag stijgt. Zo kunnen ze heel selectief zijn bij het accepteren van nieuwe klanten'

Met je verleden (wat sterk dat je eruit bent geklommen!) kan het zijn dat je bij het BKR staat geregistreerd. Als je een BKR-indicatie (A=achterstand) hebt opgelopen zorg dan dat die voor het traject van hypotheekselectie is omgezet in een H=hersteld indicatie. Bij ons is dat uitgelopen, waardoor de offerte al twee keer is uitgesteld, simpelweg omdat de dossierbeheerder bij de bank zelf drie maanden na het betalen van alle achterstanden deze H-indicatie nog steeds niet had doorgegeven. We hebben de ontbindende voorwaarde in het koopcontract al twee keer moeten laten verlengen daardoor. 8 mei moet ik uit mijn huis zijn, maar ik weet niet of ik 1 mei al wat anders hebt.

Heel veel succes en plezier met het zoeken, dat is een leuke tijd. En als je vragen hebt, vooral hier blijven stellen, er zijn zat eigenwoningbezitters op het forum.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Ik heb ooit wel een s een BKR-registratie gehad, maar dat is lang geleden.. (minstens 15 jaar) Ondanks mijn verslaving heb ik ook vrijwel altijd werk gehad en altijd m'n rekeningen betaald. Ik heb nu al meer als 10 jaar geen betalingsachterstanden gehad en dat wil ik graag zo houden. Maar ook dat is een goeie, ik zal er eens achteraan gaan. Volgens mij is de registratie vervallen, want ik heb 5 jaar geleden ook zonder blikken of blozen een persoonlijke lening kunnen afsluiten bij de bank.. Op dit moment zijn wij compleet schuldenvrij...

Ik zal het bespreken met m'n lief, over VEH.

En wat fijn dat je, ondanks alle shit, toch gaat verhuizen! Dat moet een fijn gevoel geven..
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ook ik ben al bijna 20 jaar lid van veh. Soms zijn lokale omstandigheden heel verschillend. Een plaatselijke makelaar kan hier een belangrijke hulp bij zijn. De vraag is nu heb je er een die voor het snelle geld gaat of een goede die de klant op 1 heeft staan. Verder denk ik dat huizen die niet energiezuinig zijn in de toekomst minder waard worden. Maar een goede locatie en degelijke bouw is een belangrijke factor voor de waarde.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik heb nu sinds vijf jaar een koophuis en heb vedl mensen om mij heen bij wie ik het hele koopproces heb gezien.
Enkele basistips:
* Zorg dat je weet wat je koopt. (bouwkundige kunnen helpen)
* Koop een huis voor de toekomst. De huizenmarkt is onbetrouwbaar, dus koop het niet als inverstering, maar om er prettig te wonen.
* Blijf binnen budget. Reken de hypotheek om naar maandlasten. Dan werk je met getallen waar je iets mee kunt.
* Neem geen onzinnige extra verzekeringen bij je hypotheek.

Succes met het huizenzoeken!
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Als je in de omgeving Gouda/Boskoop/Waddinxveen een eigen aankoopmakelaar zoekt dan kan ik je Peter van Kats van Van 't Hof makelaardij (vestiging Waddinxveen) aanraden. Dat is ook de makelaar geweest die ons huis verkocht. Heel plezierige ervaring mee.

Enne, VEH kost maar 25,20 per jaar.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Ik heb nu sinds vijf jaar een koophuis en heb vedl mensen om mij heen bij wie ik het hele koopproces heb gezien.
Enkele basistips:
* Zorg dat je weet wat je koopt. (bouwkundige kunnen helpen)
* Koop een huis voor de toekomst. De huizenmarkt is onbetrouwbaar, dus koop het niet als inverstering, maar om er prettig te wonen.
* Blijf binnen budget. Reken de hypotheek om naar maandlasten. Dan werk je met getallen waar je iets mee kunt.
* Neem geen onzinnige extra verzekeringen bij je hypotheek.

Succes met het huizenzoeken!

En over welke verzekeringen heb je het dan?

Voor zover ik het nu kan overzien, hebben we een opstalverzekering nodig, een iets hogere inboedelverzekering en een overlijdensrisicoverzekering. Aansprakelijkheidsverzekering hebben we allebei..

Als je in de omgeving Gouda/Boskoop/Waddinxveen een eigen aankoopmakelaar zoekt dan kan ik je Peter van Kats van Van 't Hof makelaardij (vestiging Waddinxveen) aanraden. Dat is ook de makelaar geweest die ons huis verkocht. Heel plezierige ervaring mee.

Enne, VEH kost maar 25,20 per jaar.

Is ook zo en we hebben net besloten dat we dat ook doen.. :)
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
En wat fijn dat je, ondanks alle shit, toch gaat verhuizen! Dat moet een fijn gevoel geven..

Heel dubbel. Het huis hebben we gedwongen en te goedkoop moeten verkopen door al dat gesodemieter. En 6 weken nadat de koop was gesloten waren de vertragingstactieken van de AOV uitgewerkt en kregen we geld. We hadden het huis (dat door ons met architect en aannemer is neergezet, zonder projectontwikkelaar) dus achteraf niet hoeven verkopen.......

Maar we krijgen er wel een geweldig uitzicht voor terug!

dakterras.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Heel dubbel. Het huis hebben we gedwongen en te goedkoop moeten verkopen door al dat gesodemieter. En 6 weken nadat de koop was gesloten waren de vertragingstactieken van de AOV uitgewerkt en kregen we geld. We hadden het huis (dat door ons met architect en aannemer is neergezet, zonder projectontwikkelaar) dus achteraf niet hoeven verkopen.......

Maar we krijgen er wel een geweldig uitzicht voor terug!

Bekijk bijlage 28864

Je bijlage is niet zichtbaar?
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Rizz
Mijn advies, koop geen oud huis. Het klinkt allemaal geweldig een ouder huis. Maar denk wel dat je je leven lang moet klussen klussen enz. Ons tweede huis was een dijkwoning uit 1920. Het was nog net niet de gouden tijd, wat de huizenprijzen betreft. Omdat het nogal oud was hebben we er alles in en aan verbouwd. Keuken, badkamer, vloeren, fundering, aanbouw, tuin, schuur. Dakopbouw enz enz enz. Als ik al deze tijd en de bijbehorende kosten uitreken dan was het eigenlijk verloren tijd en geld. Omdat het een ouder huis bleef , bleef het ook klein. En ik moest eigenlijk weer sommige dingen opnieuw gaan opknappen er vervangen. Het oude dak zakte door en de schoorsteen moesten opnieuw worden opgemetseld. Ik was er helemaal klaar mee. Ik heb nu een huis uit de jaren 80. Beton en metselwerk. Natuurlijk ook opgeknapt, maar
het casco is prima.
Vergis je niet in de tijd die je aan het klussen kwijt bent. En overschat niet je eigen vaardigheden. En klusje in huis doen is niet het zelfde als een bouwval opknappen.

Ik wil je niet ontmoedigen maar eerder even met twee voeten op de grond zetten.
hg Hugo
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Hugo, bedankt voor je inzicht.. We beseffen dat een oud huis veel klussen betekent. Daarom zoeken we ook niet naar huizen waar nog heel veel aan moet gebeuren. Gelukkig kunnen we altijd een bouwkundig rapport op laten stellen, wat de evt. kosten inzichtelijk maakt.. We hebben ook vrienden die er wel voor hebben gekozen en bij 1 valt het mee en hoeft er echt bar weinig aan het huis te gebeuren en de ander heeft gekozen om z'n woning uit 1880 helemaal op te knappen is daarmee al een end op weg..

Wat ik ook zei in m'n openingspost: misschien moeten we wel terugkomen van ons eerste wensenpakket, maar wonen moet ook genieten betekenen en op het moment worden we niet gelukkkig van een "modern" huis..

We gaan het zien, alles hier wordt meegenomen en beschouw ik als aanvulling op alle adviezen die we al gekregen hebben..
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Vwb verzekeringen: een rechtsbijstandsverzekering.

Ik heb daar altijd een dubbel gevoel over, ze hebben me een paar keer niet willen helpen omdat ze het belang te gering vonden. Maar met het geschil met de AOV hebben ze hun geld dubbel en dwars opgebracht. Als ik het geld zou hebben gehad voor een eigen advocaat zou het waarschijnlijk maar de helft van de tijd gekost hebben, maar onder de streep heb ik het wel gered mede dankzij 2nd opinion en herkeuring door een andere arts die door de RBV werd geselecteerd, en niet door de vooringenomen artsen die de Amersfoortse wilde inzetten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
A de amersfoortse. Toen ik midden jaren negentig een aov nodig had zei mijn toenmalige accountant niet de amersfoortse te nemen. Hij kende toen al vier klanten die moesten procederen. Betalen moet je, uitkeren is soms een probleemen bij dit soort verzekeringen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.