Toffelzaagjes

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik ben naarstig op zoek naar ongeharde toffelzaagjes!

Zijn er mensen die er over hebben, weg willen doen?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Waarom ongehard als ik vragen mag? Dat soort zaagjes gebruik je toch altijd met een verstekbakje en als ze bot zijn gooi je ze gewoon weg toch en loop je naar de bouwmarkt voor een nieuwe voor een paar euro? Of ben ik dan gewoon verkwistend bezig?
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Omdat ze al bot zijn als je ze koopt en veel te veel zetting hebben

je wilt ze kunnen slijpen en de zetting kunnen bepalen
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
helemaal niemand? kom op, de oude rotten op dit forum hebben er vast nog wat liggen, heb ze echt nodig!
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb een kapzaagje van een jaar of 30, maar ik heb ernaar gekeken of het gehard was of niet, ik kon het niet zien.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
waarschijnlijk niet als het zo oud was, probeer met een vijltje voorzichtig of hij pakt dan is ie goed!

Wat wil je er voor hebben?
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
caspar heeft gelijk -er zijn weinig goede zagen voor fijner werk te vinden.maar ze zijn er wel!
ik gebruik zagjes van ZONA TOOLS (http://www.zonatool.net).zij verkopen zaagjes die op trek werken zoals jap.zagen met een aantaal verschillende vertandingen en bladdiktes.vroeger waren de bladen vervangbaar nu helaas niet meer maar bij een prijs van rond de 5 euro(!!!) is dat niet zo een ramp.
zij laten een superglad oppervlak achter-ik gebruik ze voorall voor het zagen van zwaluwstaarten en naar het zagen is opruimwerk met een beitel overbodig.

annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik vind het voorstel van seek een goed idee.
Leer me zagen slijpen.
Lukt dit niet, dan stuur ik hem zo op.
Ik gebruik hem toch niet, maar ik kan hem niet weggooien.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Beste Annette,

Ik raad je aan een keer langs te komen, dan laat ik je zien wat er niet al mogenlijk is met een gewoon ordinair toffelzaagje en je zult versteld staan. Je zult nooit meer een wegwerpzaag aanschaffen dat beloof ik je.

toffelzaagjes zijn beter dan jap zagen omdat ze dikker zijn, dikker is beter! Iedereen kijkt me nu raar aan maar het is zo, minder gevoellig voor de warrige nerf van ons gezaagde hout en stabieler in de zaagsneden, dat is wat je wilt.

Je heb bijna geen zetting nodig en soms zelfs geen, als je het blad taps strijkt met een wetsteen krijg je super schone borstlijnen etc...

groet
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Caspar Labarre zei:
Beste Annette,

Ik raad je aan een keer langs te komen, dan laat ik je zien wat er niet al mogenlijk is met een gewoon ordinair toffelzaagje en je zult versteld staan. Je zult nooit meer een wegwerpzaag aanschaffen dat beloof ik je.

toffelzaagjes zijn beter dan jap zagen omdat ze dikker zijn, dikker is beter! Iedereen kijkt me nu raar aan maar het is zo, minder gevoellig voor de warrige nerf van ons gezaagde hout en stabieler in de zaagsneden, dat is wat je wilt.

Je heb bijna geen zetting nodig en soms zelfs geen, als je het blad taps strijkt met een wetsteen krijg je super schone borstlijnen etc...

groet

Caspar, hoe kom je aan al die wijsheden? Ik vind ze namelijk erg interessant. Zijn dit oude, vergeten technieken? Of heb je dit zelf uitgedacht? Heb je nog meer dergelijke tips?
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
oude vergeten technieken, maar ook logisch nadenken over oude technieken in de moderne tijd met moderne spullen. japanse technieken combineren met westerse en vooral leren van de beste.
De grap is dat je niet half weet hoeveel er mogenlijk is met dingen die je voor rotzooi aanziet.
Alles wat ik maak en doe is met gereedschap dat me niets anders dan tijd gekost heeft en gedult om het te leren gebruiken en maken.
 

jens......

Nieuw lid
16 feb 2010
10
0
tsja vroeger werden de zagen allemaal geslepen [gevijld], je ging er mee naar een goed timmerman , die moest dit werk kunnen , die had er immers voor geleerd, ja ja dit hoorde toen ook bij het vak.

jens........
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
De grap is Jens!

Dat het helemaal niet moeilijk is, je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt. Eenvoudig slecht slijpen, zonder al te veel concentratie, die de eerste de beste idioot kan opbrengen, laat een zaag beter 10 keer beter werken dan een zaag die je koopt.
Al vijl je de helft van de tanden en hamer je de zetting eruit.
het kan alleen maar nog beter van daar uit...

Die lee nielsen zagen die je kopen kan voor 200 euro hebben niets anders dan weinig zetting en gevijlde tanden, daarom zijn ze goed. dat kan een toffelzaagje op de rommelmarkt ook!

Zelfde geld voor schaven en beitels en machines...

de markt wil de mensen dom houden zodat ze meer en meer kopen, mensen denken dat iets nieuws beter is, omdat ze er voor betalen...

sorry voor de preek, ik kan me slecht inhouden
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Zou je kunnen aangeven wat de zetting is? Ik heb even gegoocheld maar er kwam zo snel geen resultaat.

Groetjes Ralph
 

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0
De zetting van de tanden wil zeggen hoever ze naar buiten gebogen staan
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
caspar-

laten wij het erbij dat er net zo veel methodes als houtbewerkers zijn?
ik vindt jou manier van werken prima ,maar ik ben ook tevreden met die van mij en besteed mijn tijd liever met bezigheden die ik echt leuk vindt. zagen slijpen hort er toevallig niet bij.ik neem aan dat er ook bij jou momenten zijn waar jij concessies en keuzes maakt.
volgens mij wilde jij toch een keer bij mij langskomen?
groeten-
annette
 

Jean

Nieuw lid
29 mrt 2010
5
0
Ik heb juist mijn botte blokzaag van Stanley bijgevijld. Daarna blad (en gedeeltelijk tanden) gepolijst met oliesteentje. Nu is de zetting van de zaag waarschijnlijk bijna weg, maar nu loopt de zaag ook onmiddellijk vast. Wat moet ik nu doen om dit te verhelpen?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Je kan het blad insmeren met kaarsvet, meubelwas oid. Dat kan al heel veel schelen. Anders moet je een zaagzettang op de kop zien te tikken en de zetting iets sterker maken.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Even ter verduidelijking!

Elke zaag heeft zijn eigen taakje! sommige taken vereisen zetting, andere vereisen weinig tot geen zetting.

Schulpen heeft zetting nodig, standje 1 van een stanly zettang, daarna even 2e facetten aanvijlen, iets minder dus maar zeker geen taps slijpen. De spanning in het hout moet gebroken worden, ik heb een blad van 1,1mm wat eigenlijk iets te dun is. 1,6 zou idiaal zijn, maar er worden geen lintzagen gemaakt op die dikte wat ik betreur.

hoe breder het te zagen hout, hoe meer wrijving, dus hoe meer zetting, hoe dieper je in het hout gaat hoe meer je zetting ( NODIG) hebt.
Borslijnen zagen heeft geen zetting nodig, gewoon beetje kaarsvet en weinig druk uitoefenen, we hebben het dan wel over een handeling die niet echt dieper gaat dan 1,5 gemmidelt. Ik heb 30 graden vouw aan de tanden van een toffelzaagje geslpenen, min zetting voordat ik slijp dan licht aanraken met een slijpsteen tot alle buitenste zetting tanden zijn aangeraakt, het resultaat is een glad, bijna geschaafd oppervlakte aan de kopse kant en een scherpe borstlijn.

Voor pennen gebruik ik of spanzagen, maar ook toffelzaagjes, die ik van een klein beetje zetting voorzie, dit is minder dan 1 tiendemm. zetten dan flink vijlen, elke keer als je vijlt word de zetting iets minder, dus elke keer word hij precieser.

Recht tikken van de zaag gebeurd op de rug. contra tikjes zorgd voor een bijna perfect blad, de rest word perfect als je heb gebruikt in de zaagsneden. mits er bijna geen zetting is, in het begin gaat hij beetje stroef, omdat er oneffenheden in de lengte van het blad zitten, na even zagen gaat hij steeds makkelijker. Ook het blad schoonmaken met staalwol helpt.

Geen zetting werkt alleen als het blad super recht is en als je taos slijpt. Je. mimiekt eigenlijk een traditionele zaag zonder zetting die met bijna geen zetting maar wel taops geslepen naar de rug toe was. Bladen waren vroeger veel dikker. zeker 1mm voor toffelzaagjes wat het dubbele is van wat we nu hebben.

een scie de long ( schulpzaag voor zagers) had een blad van wel 3,5mm en met de zetting had je een zaagkerf van 4,6 voor groen hout wat bijna een kettingzaag is. De fineerzaag van roubo heeft een blad dat 1,8 tot 2,2 dik is en zonder zetting, wel taps geslepen. Ik ga er een maken als ik het staal heb gevonden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.