pijpje "Massis Fairway" afgewerkt

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Hoewel het toch nog een andere wereld is van alles wat er hier vaak voorbij komt, wilde ik mijn laatste pijp toch ook hier even tentoonstellen.
Oorspronkelijk wilde ik een Vulcano model maken, een vorm waar ik al een tijdje mee worstel. Ook hier bleek eigenlijk al meteen dat het blok nooit breed genoeg ging zijn voor wat ik voor ogen had. Dus moest ik een ander model kiezen, dat werd een brandy.

Persoonlijk ben ik echt weg van deze groene beits, ik kan er echt uren naar blijven staren. Het mondstuk is gemaakt japanse ebonietstaaf, met een "mother of pearl" acryl accent erin.

Om toch de klassieke houtbewerkingssfeer erin te houden: de overgang van het gladde groene deel naar de rusticatie, heeft bij deze wat weg van zwaluwstaarten, wat ik wel een leuk accent vind :)

two.jpg


one.jpg


three.jpg


four.jpg


Wat foto's van de making of:



 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Jup, het mondstuk is gemaakt van een staaf 25mm gegoten japans eboniet. De flok (de pen die in het gat van de pijp past zeg maar :) ) maakt integraal deel uit van het mondstuk, en de accentring is zelfgedraaid van "mother of pearl" acrylstaaf van 20mm en ingelegd.

Het luchtkanaal boor ik met een tapse boor, die van 5/32" (4mm, maar in de EU vind ik deze boren niet) taps toeloopt naar ongeveer 1.5mm. Langs de mondstukzijde boor ik dan het gat verder door met 2mm, waarna ik het geheel openwerk tot een funnel om turbulentie te voorkomen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Mooi gedaan. Pijp roken spreekt mij aan. Ik hou het roken beperkt tot twee of drie stuks per jaar. Maar dit terzijde. Mijn vraag is waar haal jeer het eboniet vandaag. Heb wel iets gevonden bij janzen in Duitsland maar zoek iets anders.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Mooi gedaan. Pijp roken spreekt mij aan. Ik hou het roken beperkt tot twee of drie stuks per jaar. Maar dit terzijde. Mijn vraag is waar haal jeer het eboniet vandaag. Heb wel iets gevonden bij janzen in Duitsland maar zoek iets anders.

Ik ben zelf ook een "beperkte" pijproker op dat vlak :) Zeker 's winters kom ik er niet aan toe, gemiddeld op jaarbasis zal ik er ook maar 30 of 40 halen waarschijnlijk.

Het eboniet wordt bij de meesten gehaald van producenten NYH of SEM in Duitsland, maar die hanteren minimum orders van 1000$. Je moet dus via resellers gaan, zoals Janzen pfeifen inderdaad. Ik weet niet wat jij anders zoekt, want het spul dat Janzen verkoopt als Ebonite/ Indian Rubber is precies wat bijna alle pijpmakers gebruiken.

Vanwege het prijsverschil ben ik momenteel aan de slag met Japans Eboniet, dat ik haal bij Steve Norse van VermontFreehand (http://vermontfreehand.com/) in de VS. Stukken goedkoper en prima van kwaliteit zover ik heb kunnen beoordelen.


@Berm: de rusticatie op de onderzijde is gemaakt met een 315 freesbitje in een dremel dat ik op de gepaste manier hanteer :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.