Wie weet welke houtsoort dit schaaldeel is?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Er is bij mij enige twijfel over welk hout dit is. Van de veronderstelde houtsoort heb ik meer liggen hier en die is veel donkerder. Vandaar dat ik jullie hulp inroep.

Wat denken jullie dat dit voor hout is?

De afmeting is ongeveer 1 meter hoog en 60cm breed.

IMG_9555.jpg

IMG_9556.jpg

IMG_9557.jpg

IMG_9558.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
15 kilo voor ongeveer 15 liter dus ongeveer 1 kilo per liter. En deel is erg droog. Ik ruik niet per definitie een zoete geur.
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hoi Scheppie, ik denk ook van noten hout, aan de kleur en hout tekening te zien, ziet er mooi uit, kan je zeker iets leuks voor bedenken, laat maar eens zien wat ge er mee gedaan hebt, gr stefan
 

tuoh

Oud hout
Ik zie er geen Amerikaans noten in, Bubinga dacht ik eerst ook aan, maar dat is meer rose-rood. Als de meetgegevens hierboven accuraat zijn dan spreken we hier over een heel zware houtsoort, die droog op bijna 1000kg/m3 komt:confused: Het hout doet bij mij niet meteen een belletje rinkelen. Denk meer in de richting van Mutenye? of Ovangkol? maar het blijft gokwerk.

@Scheppie, is er kruisdraad aanwezig? heeft het hout een geur? hoe vlot laat het zich bewerken?
Jammer dat een foto maar één zintuig van informatie voorziet, de andere zintuigen blijven op hun honger zitten, het baasje dus ook;)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ik heb het van Jurriaan gekregen en die dacht dat het Wenge zou zijn. Ik heb echter nog ander Wenge liggen en dat is veel donkerder vandaar dat ik begon te twijfelen.

Kruisdraad lijkt niet echt aanwezig, moeilijk makkelijk bewerken, het schaven ging niet echt heel moeilijk.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
3
Zo'n 40 jaar geleden heb ik een parketvloer gehad van Panga-Panga. In mijn herrinnering zaten daar veel meer gele streepjes in dan in dit voorbeeld.
Toevallig ben ik al een paar weken bezig met een wandkastje van Boiré (aka als Bodo, Mambodé, Enouk, L. Detarium Senegalese).
Het getoonde hout doet me daar sterk aan denken, zou dat het kunnen zijn?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het is een rest hout van een overleden meubelmaker, ik heb het in 2010 gekocht als wengé, maar dat zegt natuurlijk niet alles. Er zat ook een balk bij die duidelijk wel wengé is. Ik wil alleen aangeven dat het een houtsoort zal zijn die vroeger ook al gebruikt werd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.