Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Frame saw zit meteen vast

hallo

Ik heb een oude 'frame saw' - benaming in het NL ken ik niet - met tanden om in groen hout te zagen. Van zodra ik een tak wil doorzagen komt het blad meteen vast te zitten in het hout. Weet er toevallig iemand hoe dit komt? Ik span het blad op zo hard als ik kan en voor zover ik kan zien is het blad ook niet gebogen.

Bedankt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door philipgalle Bekijk Berichten
    hallo

Ik heb een oude 'frame saw' - benaming in het NL ken ik niet - met tanden om in groen hout te zagen. Van zodra ik een tak wil doorzagen komt het blad meteen vast te zitten in het hout. Weet er toevallig iemand hoe dit komt? Ik span het blad op zo hard als ik kan en voor zover ik kan zien is het blad ook niet gebogen.

Bedankt.
    Oude is denk ik waar het om draait, als de tanden niet meer goed gezet zijn, niet uitsteken als je langs het blad kijkt gaat het gelijk klemmen. Oplossing is tanden opnieuw (naar buiten) zetten...

Uiteraard ja... bedankt! Het zou heel goed dat kunnen zijn, straks eens kijken.

De naam in het Nederlands is spanzaag

Ja, ik dacht ook gelijk aan de zetting.
    Dat groene hout vult direct de zaagsnede, dus als die niet breed genoeg is loopt ie gelijk vol en vast.

De zaagsnede zat niet meteen vol maar het was inderdaad wel de zetting.

heb je die nu aangepast ?
    Met een hamer past alles...

Forum Rechten