Youtube heroes

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ben wel fan van zijn fundering
Ben wel benieuwd waarom. Ik vind het prutswerk. Beton (voor een fundering) stort je niet zo los in de grond en stekken hoor je zorgvuldig te stellen.

Te vermijden:
Er is een vergelijkbaar Japans meisje. Werk verschrikkelijk onveilig, kan totaal niet klussen, alleen maar gericht op een kont. Sommigen hebben niet door dat ze een grote parodie zijn.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik ben al een tijdje aan het broeden op het namaken van een roltafel zoals die tegenwoordig worden gemaakt door de grotere/duurdere merken. Met dank aan het geheime youtube protocol kwam deze ineens boven drijven:


Ik ben nog in de ontwerpfase, maar meteen maar een paar kritische kanttekeningen:

- het gebruik van buizen heb ik ook overwogen, maar dat wordt volgens mij veel te zwaar. Je ziet ook dat ze met twee man de roltafel moeten draaien.
- de kunststof geleiders heeft hij onderling niet verbonden. Hierdoor loop je het risico dat de roltafel niet altijd evenwijdig loopt aan de zaag.
- hij mist een systeem om spanning te zetten op de kogels. Omdat het ook nog eens verder allemaal hout is, ga je vroeg of laat speling krijgen.
- hij wil kogellagervet gebruiken, maar dat moet je juist niet doen, omdat het stof aantrekt (weet ik van een ander filmpje waarin het productie proces van een Martin zaagtafel wordt getoond).

Ik ben nog aan het broeden op drie varianten:

- extrusieprofielen
- gezaagde of gefreesde groeven, bekleed met een alu hoekprofiel
- grijze PVC hoekprofielen.

Ondanks mijn kritiek zeker wel de moeit waard van het kijken, wat door het maken van een filmpje raken andere weer geinspireerd hoe het beter kan.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Vooral ook mooi om te zien dat elk detail zorgvuldig gemaakt wordt, met meubelmakersdetails, maar dan op heel grote schaal. Echt lompe stukken hout, aan alle kanten schuin en afgerond, precies pas maken. Mooi om te zien, zelfs als overtuigd niet-botenmens.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Ik kwam deze tegen in mijn youtube feed. “Shoyan Japanese carpenter”
interessant om te zien hoe men aan de andere kant van de wereld te werk gaat.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik kwam deze tegen in mijn youtube feed. “Shoyan Japanese carpenter”
interessant om te zien hoe men aan de andere kant van de wereld te werk gaat.
Bedankt voor het delen. Hier maakt hij een trap. Mooie mix van het groffe werk elektrisch en de afwerking met handgereedschap. Dat de stootborden niet zijn afgerond vergeven we hem maar :cool:

 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Hij gebruikt in enkele filmpjes ook een “super surfacer”. Een schaafmachine met stilstaand mes waar het hout doorheen getrokken word. Ik had het nog niet eerder gezien.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Bedankt voor het delen. Hier maakt hij een trap. Mooie mix van het groffe werk elektrisch en de afwerking met handgereedschap. Dat de stootborden niet zijn afgerond vergeven we hem maar :cool:
In Japan draagt men in huis geen schoenen, maar sloffen of sandalen (of dikke sokken). Dan stoot je eerder een deuk in je teen dan in een stootbord. Vandaar geen 'bullnose' (nog afgezien van het esthetische aspect.).

Ik kijk de filmpjes van Shoyan met heel grote fascinatie. De 50 jaar ervaring spat er van af. Vandaag weer een leuke 'shortcut' gespot: voor het vastschroeven wordt er vaak voorgeboord & om de schroef gecontroleerd te verzinken gebruikt hij het schroefbitje als verzinkboor. Scheelt weer een handeling… [Hier heelveel emoji’s van applaus.]
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Hij gebruikt in enkele filmpjes ook een “super surfacer”. Een schaafmachine met stilstaand mes waar het hout doorheen getrokken word. Ik had het nog niet eerder gezien.
Ishitani gebruikt er ook eentje, maar dan van groter formaat die meerdere zijden tegelijk doet. Het lijkt erop dat Ryobi ze ook buiten Japan verkoopt, want ik ben die ook al tegengekomen bij een Amerikaanse Toutuber.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik kwam deze tegen in mijn youtube feed. “Shoyan Japanese carpenter”
interessant om te zien hoe men aan de andere kant van de wereld te werk gaat.
Ik struikelde er recent ook over op YT, laat ook de fouten gewoon zien en motiveert goed. Leuke afwisseling tov al het Amerikaanse geweld.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
99
28
Delft
Sawyer Design vind ik ook fijn om te zien. Zn ontwerpen vind ik niet altijd even mooi, maar hij pusht zichzelf wel steeds met iets moeilijks.
Mooi om te zien en dwingt je zelf ook verder te kijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.