Rond tafelblad

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Benchworks hier op het forum heeft ooit een mooie manier getoond voor het verjongen van een rondblad met een bovenfrees. Kan het filmpje alleen niet zo snel terug vinden.... Heb je een duidelijke foto van het onderstel?
 

GWHUISMANS

Nieuw lid
17 okt 2014
17
0
Nog enkele foto's van het wordingsproces.

De tafel is dus gemaakt van een oude verlijmde eikenhouten vloer.

Alle planken verzaagd tot 50mm dikte. Geschaafd naar 47mm, en verlijmd. Ik weet .... niet een mooie opsluitbank.

Bekijk bijlage 30942

De poten heb ik wat speels geplaatst. Met niet allemaal dezelfde hoek ten opzichte van het blad. Om de lengte en de hoek te bepalen heb ik een tekening gemaakt met sketch up.

Bekijk bijlage 30943
Aan de bovenkant van de poten zit een 25mm multiplex plaatje. Hiermee bevestig ik de poten met vier bouten in inschroefmoeren in het blad. Om de plaatjes minder zichtbaar te maken heb ik met de cnc frees gaten gefreesd in het blad. Achteraf gezien veel werk, voor weinig verschil.

DSC_0065-1.jpg

Ik had geen freesje voor mijn bovenfrees dat 4,7cm kon overbruggen dus heb ik hem onder de cnc frees gelegd. Het is echter zwaarder om een tafelblad rond te trekken dan een bovenfrees :). Dus de volgende keer een juiste freesje kopen voor de bovenfrees.
DSC_0108-1.jpg
De poten zijn verlijmd uit 7 parketplanken. De hoek op de kopse kanten heb ik geschaafd met een elektrische schaaf.
DSC_0099.jpg
Et voila. De tafel!
DSC_0124.jpg

Tips, ideeën, adviezen naar aanleiding van deze beschrijving. Altijd welkom!
 

Bijlagen

  • DSC_0105-1.jpg
    DSC_0105-1.jpg
    43,3 KB · Weergaven: 103

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.