Rond tafelblad

GWHUISMANS

Nieuw lid
17 okt 2014
17
0
Ik wil graag onderstaande tafel maken van prachtig mooie eiken houten vloerdelen (vloerdelen: ongeveer 20 cm breed, 2cm dik, 2,1meter lang: houtvochtigheid 12-13%)
Het betreft een oude verlijmde vloer waarvan ik de kop in groef heb verwijderd. Alle kanten mooi 90 graden.

Ik peins me echter suf hoe ik het tafeblad zal maken.

Ik wil het blad ongeveer 5cm dik maken. Zodat ik het uit drie lagen geschaafde vloerdelen op moet bouwen. Meerdere ideeen zijn inmiddels mijn gedachten gepasseerd.

- Mijn aanvankelijke gedachte was om alle planken over de lengte te leggen en dan trapsgewijs over elkaar heen te lijmen tot 1 dik massief tafelblad. Uiteraard alles netjes geperst met witte houtlijm (d3) en met de harten netjes om en om.

- Een vriend van mij zij echter dat het beter was (om te voorkomen dat de tafel toch gaat hoepelen) om alles op een multiplex plaat te lijmen of de middelste laag hout in smallere latjes over dwars te verlijmen of om in het midden een multiplex plaat te verlijmen zodat er een stabiele basis is. Mijn angst is echter dat

- Zelf dacht ik nog om een blad te maken uit 1 laag. Dan enkele balken eronder, bevestigd met inschroefmoeren in het blad en een bout die ruimte heeft om te bewegen zodat het blad kan werken. Om toch de dikte te krijgen de randen opdikken met een smal stukje eiken

Als eindresultaat wil ik graag en superstrak tafelblad waar eigenlijk geen golfjes in komen.

Ik hoor graag hoe u hier op het forum over denkt.

rande tafel.jpg
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Volgens mij moet het lukken met 3 lagen op elkaar gekruisd, bij PD-houtproducten verkopen ze zulke bladen ook om ze strak te houden.
Alternatief (wel bewerkelijk) is nog, om de planken kwartiers te gaan gebruiken: dan zet je de dosse panken gewoon op hun kant en krijg je stroken van 2cm dik en 5 cm hoog, is heel stabiel en geeft een heel rustig beeld maar is wel heel veel lijmwerk.
 
A

Athanor

Guest
Een multiplex laag kun je alleen maar gebruiken als je die aan beide kanten met dezelfde dikte hout beplakt, anders heb je een recept voor een hol of bol blad in handen. Als je die kant op wilt, kun je beter de middelste laag haaks op de de twee andere lagen verlijmen, zo maak je zelf multiplex uit drie lagen. Omdat je een strak blad wilt en drie lagen hout moet verlijmen lijkt dit me ook de meest aangewezen oplossing. Nadeel is dat je aan de kanten de kopse laag tusen de langshout lagen duidelijker ziet en daarmee de constructie. Overigen denk ik dat je eerste gedachte ook goed werkbaar is. Echter.... Je werkt met natuurlijk materiaal en dan heb je geen garantie op een "golfloos" blad.

Succes! Fons
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik zou voor oplossing drie gaan.
En die inslagmoeren hoeft niet eens, in eiken kan je gewoon draad tappen.

Grts, Raymond
 

GWHUISMANS

Nieuw lid
17 okt 2014
17
0
rond tafelblad. drie lagen gekruist.

Volgens mij moet het lukken met 3 lagen op elkaar gekruisd, bij PD-houtproducten verkopen ze zulke bladen ook om ze strak te houden.
Alternatief (wel bewerkelijk) is nog, om de planken kwartiers te gaan gebruiken: dan zet je de dosse panken gewoon op hun kant en krijg je stroken van 2cm dik en 5 cm hoog, is heel stabiel en geeft een heel rustig beeld maar is wel heel veel lijmwerk.

Hoi Ernst (en anderen), bedankt voor je antwoord. Ik neig het meest naar 3 lagen op elkaar gekruist.. Maar met betrekking tot gekruist verlijmen heb ik nog een vraag. Iets dat ik niet begrijp:

Ik denk inderdaad dat de verschillende lagen elkaar wel stabiel houden. Maar zouden er niet wel enkele kleine naadjes ontstaan doordat de bovenste laag over de breedte van de plank meer krimpt dan de laag daaronder in de lengte van de balk krimpt? Of kan ik dat voorkomen door de binnenste laag smallere plankjes te pakken. Datzelfde geldt overigens voor een binnenstuk van multiplex. Ook die zal niet bewegen terwijl het andere hout dat wel doet....

Groet,

Geert Willem
 
A

Athanor

Guest
Dat blijft een klein risico, afhankelijk van de verschillen in omgevingsvochtigheid van het hout nu en de ruimte waar het straks komt te staan. Dan moet je voor de eerste optie gaan en weer accepteren dat er een kleine mogelijkheid tor golven ontstaat. in de video op deze pagina van Garreth Hack zie ergens in het midden hoe hij uit drie parallelle lagen hout zijn werbankblad heeft verlijmd. Geeft je een idee hoe je het zou kunnen aanpakken.


Fons
 

tuoh

Oud hout
Dat kruislings lijmen van massieve Eiken latten is toch maar een tricky iets. Alles staat of valt hier met het juiste vochtgehalte van het hout, de juiste luchtvochtigheid in de werkplaats tijdens de bouw en op de uiteindlijke standplaats. Te vochtig hout resulteert in openstaande naden en lijmvoegen die flink onder druk komen te staan bij het drogen.
Er worden zo wel panelen aangeboden in de handel, maar die worden in een geklimatiseerd bedrijf en met perfect gedroogd hout geconstrueerd. Die panelen verlaten de ruimte maar eens ze ingepakt zijn in plastiek.
Om deze constructiemethode thuis te gaan gebruiken lijkt me dus niet eenvoudig.

De simpelste manier is om telkens drie dunnere delen op elkaar te lijmen tot een dikkere balk. De samengelijmde dikkere balken lijm je dan nadien tegen elkaar tot je de juiste breedte van het blad bereikt hebt.
 

GWHUISMANS

Nieuw lid
17 okt 2014
17
0
ronde tafel

Dat kruislings lijmen van massieve Eiken latten is toch maar een tricky iets. Alles staat of valt hier met het juiste vochtgehalte van het hout, de juiste luchtvochtigheid in de werkplaats tijdens de bouw en op de uiteindlijke standplaats. Te vochtig hout resulteert in openstaande naden en lijmvoegen die flink onder druk komen te staan bij het drogen.
Er worden zo wel panelen aangeboden in de handel, maar die worden in een geklimatiseerd bedrijf en met perfect gedroogd hout geconstrueerd. Die panelen verlaten de ruimte maar eens ze ingepakt zijn in plastiek.
Om deze constructiemethode thuis te gaan gebruiken lijkt me dus niet eenvoudig.

De simpelste manier is om telkens drie dunnere delen op elkaar te lijmen tot een dikkere balk. De samen gelijmde dikkere balken lijm je dan nadien tegen elkaar tot je de juiste breedte van het blad bereikt hebt.

Beste Tuoh.

Ik begrijp uw antwoord. Kleine naden zou ik echter nog wel kunnen accepteren. Of moet ik er bang voor zijn dat het blad uiteindelijk als geheel krom trekt? Hol of bol. Uw voorstel van meerdere lagen tot planken en dat dan weer verder verlijmen begrijp ik, maar is me iets te veel werk. Zou het verlijmen op een multiplex plaat dan ook een optie zijn volgens u?
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Ik denk dat Tuoh zijn advies zeker aan te bevelen is. Als er één forumlid is dat weet waar hij het over heeft is het André wel! Gerlijmen oo multiplex is alléén mogelijk als je beide kanten met dezelfde dikte en houtsoort beplakt. Maar hoe wil je dan die lelijke tussenlaag op de kanten afwerken?? De methode van André is eenvoudiger dan die van Garreth Hack waar ik naar verwees. Ik denk dat de kans op schotelen en golven veel minder is als je de afzonderlijk in drie lagen geplakte balken zorgvuldig samensteld. Dat worden dan op zich al stabiele balken/planken waarbij de onderlinge lagen de werking min of meer opheffen. Even werk dus maar vast meer bevrediging door een mooi eindresultaat!


Succes! Fons
 

GWHUISMANS

Nieuw lid
17 okt 2014
17
0
rond tafelblad. planken kwartiers.

Duidelijk. Ik begrijp de opverwegingen. Bedankt voor de antwoorden. Binnenkort aan het werk!

Beste allen.

Over bovenstaand onderwerp heb ik nog eens nagedacht. De manier om met dun hout meerdere lagen te maken (als het ware multiplex) lijkt me nog wat lastig om technisch te doen. Ik wil dan ook met het voorstel van Ernst Kuhne gaan werken en stroken van 2cm breed en 5cm hoog maken uit dosse planken en ze kwartiers gebruiken.

Alleen, bedacht ik me. Er komt verder geen echte ondersteuning onder het blad (behalve bij de poten). Is de verbinding met 75 latjes van 5cm sterk genoeg? De buitenste 'wangen' die niet door poten worden ondersteund worden dan gedragen door de lijmverbindingen?
 

GWHUISMANS

Nieuw lid
17 okt 2014
17
0
OK. Dat sterkt het plan 😃. Ik twijfel dus alleen of het op de zijkanten sterk genoeg is zonder verdere ondersteuning?
 
A

Athanor

Guest
Zo! Dat is een product van noeste arbeid zo te zien! Ziet er goed uit. Heb je nog detailfoto's van het verlijmde blad? Hou je de rand van het blad zo en hoe ga je het afwerken?


Fons
 

GWHUISMANS

Nieuw lid
17 okt 2014
17
0
ronde tafel

Zo! Dat is een product van noeste arbeid zo te zien! Ziet er goed uit. Heb je nog detailfoto's van het verlijmde blad? Hou je de rand van het blad zo en hoe ga je het afwerken?


Fons

Ik heb getwijfeld om aan de onderkant het blad een beetje te verjongen. Maar heb niet de tools om dat goed te doen volgens mij. Dus hou het blad in principe op deze manier. Dus ik haal alleen de scherpe randjes er vanaf.

Wat betreft afwerking. Ik hou wel van zo houterig mogelijk en wil een matte afwerking. Iemand wees mij op skylt lak. Dat wil ik dan ook gaan gebruiken!
Detail foto's volgen later!
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
phoeh die is mooi.

wij hadden een soortgelijke tafel op het oog. is nog net iets strakker en lichtjes andere poten.
Blad is niet zo dun als het er uitziet, alleen schijf gezaagd aan de onderkant.


Ronde_Tafel_Ethnicraft_Eik.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.